شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

خدمات حسابداری

اقدامات شرکت تازه تاسیس برای پرونده مالیاتی

اقدامات شرکت تازه تاسیس برای پرونده مالیاتی

اقدامات اولیه مالیاتی یک شرکت تازه تاسیس چیست ؟

وقتی که فرایند یک شرکت در اداره ثبت شرکتها به اتمام می رسد و به آن یک شماره واحد که به اصطلاح شماره ثبت می باشد اختصاص می یابد صاحبان شرکت می بایست نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند به این گونه که ابتدا مدارک مورد نیاز را تهیه سپس به حوزه مالیاتی که محدوده آدرس ثبتی مندرج در اساسنامه می باشد مراجعه می شود و اقدام به تشکیل پرونده می نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی بشرح زیر است : 

۱٫اصل و کپی کلیه مدارک شرکت .
۲٫اصل و کپی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی .
۳٫اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هیات مدیره .
۴٫تکمیل دفترچه .
۵٫گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفاتراسناد رسمی .
۶٫فیش آب و برق و تلفن و گاز محل شرکت .
۷٫وکالت نامه یا معرفی نامه کتبی از طرف شرکت ( چنانچه مدیر عامل حضور نداشته باشد).
۸٫اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت که می بایست به نام شرکت تنظیم شده باشد .

چند نکته:

* اجاره نامه حتی المقدور در دفاتر املاک تنظیم  شده  و  دارای کد رهگیری باشد یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود .
*چنانچه محل قانونی شرکت محل سکونت مدیر عامل بوده و شرکت به صورت خانوادگی تشکیل شده باشد نیز بایستی اجاره نامه به نام شرکت تنظیم شود .

*از آنجایی که قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز وجود دارد در صورتی که شرکتی مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز باشد می بایست نسبت به تشکیل پرونده در حوزه مالیات بر ارزش افزوده نیز اقدام نماید.

پرداخت حق تمبر مالیاتی :

پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک به سازمان امور مالیاتی یک شماره ۱۲ رقمی دریافت می شود که این شماره همان کد اقتصادی شرکت می باشد . پس از اخذ شماره اقتصادی می بایست نسبت به واریز حق تمبر مالیاتی که میزان آن به سرمایه ثبت شده بستگی دارد اقدام نمایید . درصد حق تمبر مالیاتی بر اساس قانون قبلی مالیاتهایی مستقیم ۲ در هزار سرمایه ثبت شده بوده که این درصد بر اساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱/۰۴/۹۵ به ۵/۰ در هزار کاهش یافته است . شایان ذکر است عدم واریز مبلغ مذکور تا موعد مقرر که ۲ ماه پس از تاسیس شرکت می باشد جریمه ای ۲ برابری را در پی خواهد داشت به عنوان مثال اگر سرمایه ثبتی شرکتی ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال باشد میزان حق تمبر آن ۵۰،۰۰۰ ریال می باشد که در صورتی که ظرف ۲ ماه واریز نشده باشد علاوه بر مبلغ ۵۰،۰۰۰ ریال اولیه آن ، مبلغ ۱۰۰،۰۰۰ ریال بعنوان جریمه نیز می بایست پرداخت شود.

پلمپ دفاتر :

شرکتهای تازه تاسیس می بایست ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ ثبت شرکت اقدام به تهیه دفاتر قانونی نمایند و برای سایر شرکتها که سال مالی آنها ۲۹ اسفند ماه می باشد می بایست قبل از اتمام سال مالی نسبت به پلمپ دفاتر سال آتی اقدام نمایند. در صورتی که دفاتر شرکتی پس از مهلت های ذکر شده پلمپ گردد متاسفانه پرونده این شرکت از طریق علی الراس رسیدگی می شود .

همچنین شرکتهایی که سال مالی آنها ۲۹ اسفند می باشد حداکثر تا چهار ماه پس از پایان سال مالی می بایست نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم خود اقدام نمایند و اگر به هر دلیلی از جمله نداشتن آگاهی ، تخصص ، ازدحام کاری یا…. نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام ننمایند علاوه بر علی الراس شدن متاسفانه جرائم سنگینی نیز پیش روی آنها خواهد بود.

در بالا برخی اقدامات اولیه مالیاتی یک شرکت تازه تاسیس شده ارائه گردید در صورتی که می خواهید خدمات مالی و مالیاتی خود را در موعد مقرر انجام داده و علاوه بر استفاده از تخفیفات موجود از جرائم مالیاتی نیز جلوگیری کنید با یک شرکت معتبر خدمات مالی – مالیاتی تماس حاصل فرمایید.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone