شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

خدمات مالی

خدمات مالی

خدمات مالی : به درست یا غلط ، همه افرادی که در محیط پیرامون خود می بینیم ، همه اعضای خانواده ، دوستان ، آشنایان ، همشهریان ، هموطنان و در سطحی بالاتر همه انسان ها در ورای فعالیت های روزانه خود در پی کسب درآمد هستند . وجوه رایج در هر نقطه از جهان که دستمایه ای برای خرید کالا یا بهره مندی از خدمات گوناگون می باشد سبب شده است تا چنانچه فردی تمایل به داشتن یک زندگی عادی با شاخص های رفاهی حداقلی داشته باشد ، در پی کسب پول رفته و به اقتضای بیشتر شدن بامش ، برفش را نیز بیشتر کند  .

خدمات مالی

با قبول کلیات ادعای فوق و اینکه همگان در پی کسب درآمد هستند می توان این نظریه را نیز ارائه داد که عامل مشترک میان همه حرفه ها و مشاغل موجود همین وجوه مادی می باشد . به بیانی دیگر شاید کسب درآمد و مبادله پول را بتوان تنها شباهت حرفه یک راننده تاکسی ، چشم پزشکی متخصص ، یک تراشکار ، موسیقیدانی زبده ، میراب یک روستا و صاحب امتیاز یک برند بین المللی دانست ، پدیده ای که جایگزین مبادلات کالا به کالا شده و بدین واسطه همگان در پی کسب حجم بیشتری از آن هستند .

با گذر از این توضیحات باید گفت که در مشاغل زیادی حجم ورود و خروج این پدیده به حدیست که نظارتی اصولی ، دقیق و مستمر روی آن الزامی بوده و چنانچه مبادلات مذکور در چارچوبی مشخص انجام نگیرند ، با فرض اینکه شخصیت دست کج و سو استفاده گری هم در مجموعه وجود نداشته باشد ، باز هم مبالغ زیادی مفقود یا بی حساب و کتاب خرج می شود . از این روست که خدمات مالی به عنوان پدیده مهم و تاثیر گذار در کنترل داد و ستدهای یک مجموعه مردم نهاد ، سازمان دولتی ، شرکتی خصوصی ، فروشگاهی سنتی و کسب و کارهای شخصی مطرح شده و با پیاده سازی بستری مشخص و از پیش آزموده شده ، جریان مالی شخصیت های فوق را سر و سامان می دهد . ناگفته نماند که در این ماجرا نباید از نقش مهم و بعضاً ترسناک ادارات مالی از قبیل سازمان مالیات غافل شده و به مصداقی برای «آش نخورده و دهان سوخته» به دلیل آشفتگی صورت های مالی تبدیل شد .

خدمات مالی همانطور که از نامشان پیداست به مجموعه اموری گفته می شوند که متخصصین حوزه حسابداری ، حسابرسی و انجام امور مالیاتی – از جمله تراز ارقام آرین – به آن پرداخته و با تعریف قواعد خاصی در آن ، به هریک از بخش های مجموعه که به نحوی با ورود و خروج سرمایه ، کالا و خدمات سر و کار دارند نظارت می کنند . این در حالیست که مکتوب کردن این اتفاقات و ارائه آن ها به مدیران مجموعه یا نهادهای دولتی خواهان این اطلاعات در قالب گزارشات رسمی نیز قدم آخر اجرای این خدمات مالی در پایان هر سال می باشد .

انجام امور حسابداری ، تحریر دفاتر قانونی ، تنظیم اظهارنامه های مالیاتی ، ترسیم نقشه کلی حسابداری برای شرکت های تازه تاسیس ، ثبت و اصلاح اسناد حسابداری ، طراحی و اصلاح کدینگ ، تهیه گزارشات و صورت های مالی (که خود دارای ده ها زیر مجموعه و سرفصل فرعی می باشد) ، اجرای عملیات اصلاح یا بستن حساب ها با فرد یا مجموعه های دیگر ، محاسبه یا کنترل بهای تمام شده ، نظارت به روند انبارگردانی و فعالیت واحد مربوطه ، رفع اختلافات مالی بین شرکاء ، انجام امور مربوط به ورشکستگی یا انحلال و همچنین ارائه مشاوره ای تخصصی به مدیران مجموعه در اموری که یک سر آن ها به سود ، زیان ، دارایی ، بدهی و بستانکاری شرکت می خورد و … از مهمترین خدمات مالی می باشند .

همانطور که ذکر شد تنظیم اظهار نامه های مالیاتی یکی از خدمات مالی است که توسط شرکت های خدمات حسابداری از جمله – تراز ارقام آرین- ارائه می شود. اظهار نامه های مالیاتی گزارشاتی سالانه از عملکرد یک کسب و کار هستند که از طرف مدیریت ، به اداره مالیات ارائه می شوند تا بر حسب اطلاعات موجود در آن ، مالیات مناسب برای کسب وکار مذکور صادر شود.

در این گزارشات تمامی اطلاعات مربوط به موارد مالی آن واحد اقتصادی گنجانده شده است. ارقام دقیقی از خرید ، فروش ، ریز تمام درآمد ها و هزینه هایی که کسب و کار مذکور در یک سال گذشته متحمل شده است. این ارقام بر اساس داده هایی که طی یک سال گذشته از آن کسب و کار به شرکت خدمات حسابداری ارائه شده تنظیم می گردد و کوچکترین تغییری در اسناد ، فاکتور ها و مدارکی که به شرکت داده شده انجام نمی گیرد.

از نکات مهمی که مدیران مشاغل مختلف باید آن توجه کافی داشته باشند این است که شرکت های خدمات مالی و حسابداری امین اطلاعات آنان هستند. لذا ایشان نیز باید کاملا صادقانه شرکت را در جریان تمام امور مالی خود قرار دهند تا در نهایت بتوانند مفید ترین اظهارنامه های ممکن را دریافت کنند. پنهان کاری و دادن اطلاعات اشتباه به این شرکت ها ، تنها باعث سردرگمی حسابداران و ناهمخوانی در گزارشات مالی و در نهایت بالا رفتن مبلغ مالیات صادره خواهد شد.

از آنجایی که زمان ارائه اظهار نامه های مالیاتی به اداره دارایی اوایل تیر ماه هر سال است ، مشاغل مختلف بهتر است اسناد و مدارک خود را حداقل ۳ ماه قبل از این تاریخ یعنی در واقع حداکثر تا پایان فروردین ماه به شرکت های خدمات مالی و حسابداری تحویل دهند. البته به صورت کلی روش انجام کار به این شکل است که قراردادها بین صاحبان مشاغل و شرکت های خدمات حسابداری به صورت سالیانه بسته می شوند و بهترین کارایی و دقیق ترین اظهار نامه ها برای مشاغلی تنظیم می شود که از ابتدای سال مالی با شرکت های حسابداری قرارداد بسته و به صورت منظم در طول سال اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود می کنند. به این شکل هم از حجم کاری این شرکت ها در ماه های آخر سال مالی کاسته می شود و هم به داده های کسب و کارها با دقت، ظرافت و صرف زمان بیشتری پرداخته خواهد شد. قطعا این یک حقیقت روشن است که صرف زمان بیشتر برای انجام هر کاری ، کیفیت انجام آن را بالاتر خواهد برد.

تحریر دفاتر قانونی

مطابق با قوانین مالیاتی کشور تمام شخصیت های حقیقی و حقوقی که در امر کسب و کار مشغول هستند ، در هر سال مالی باید گزارشی از فعالیت خود را تنظیم کرده و آن را برای محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی منطقه خود تحویل دهند. این گزارشات در دفاتر قانونی که شامل دفتر روزنامه ، دفتر کل  و همچنین دفتر دارایی و کپیه هستند نوشته و تنظیم می شوند و در نهایت پلمپ می گردند. نگهداری از این دفاتر امری ضروری است به طوری که گفته می شود بهتر است حتی پس از صدور مبلغ مالیات و پرداخت آن هم به عنوان آرشیو نگهداری شود.

اگر درآمد ها و هزینه هایی که شما در این دفاتر جمع آوری کرده ایو مورد قبول ممیزان مالیاتی واقع شود ، دفاتر شما قبول می شوند و در صورتی که ممیزان تردیدی در مورد حقیقت هزینه ها و درآمد های شما داشته باشند شما مشمول مالیات علی الراس خواهید شد. به این معنی که خود اظهارری شما مورد قبول نبوده و مالیات شما توسط ممیزان مالیاتی تعیین خواهد شد. پس اکنون به خوبی درک میکنید که اهمیت تحریر این دفاتر قانونی تا چه حد زیاد است و قطعاً متوجه این موضوع شده اید که بهترین راه این است که این دفاتر زیر نظر حسابداران حرفه ای انجام شود. در ادامه به بررسی مختصر انواع دفاتر قانونی خواهیم پرداخت.

از اولین دفاتری که هر کسب و کاری باید برای تنظیم صورت های مالی سال مالیاتی مربوطه آن را تحریر و تنظیم کن دفتر روزنامه است. این دفتر در واقع سند مهم پلمپ شده ای است که تمام عملیات های پولی و مالی آن واحد اقتصادی از خرید و فروش گرفته تا بدهکاری ها و طلبکاری ها در آن  روایت شده است . به طور کل در این دفتر باید هر عملی که باعث بدهکاری و طلبکاری شده است ، ثبت شود. ضمن اینکه تمام این اطلاعات باید در تاریخ دقیق وقوع آن اتفاق ثبت شوند.

دفتر کل یکی دیگر از دفاتر قانونی  مورد نیاز برای ارائه صورت مالیاتی بوده و می توان از آن به عنوان خلاصه ای از دفتر روزنامه یاد کرد. در واقع اطلاعات مندرج در این دفتر حداقل هفته ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج می شود و به صورت خلاصه وار و به ترتیب تاریخ وقوع آن اتفاق ثبت خواهد شد.

دفتر دارایی هم از دیگر دفاتر قانونی مورد نیاز برای ارائه صورت مالی به اداره مالیات است. دفتر دارایی به سندی گفته می شود که در آن صاحب کسب و کار به صورت سالانه ، لیست کاملی از دارایی های منقول و غیر منقول ، بدهکاری ها و طلب های خود را به ترتیب و با جزییات کامل تنظیم و ثبت می کند. البته امروزه با وجود ترازنامه ، از اهمیت تحریر و تنظیم دفتر دارایی کاسته شده است.

حال پس از معرفی این سه دفتر باید بپرسیم دفتر کپیه چیست؟ کپیه به دفتری گفته می شود که تمام نامه ها و صورت حساب های کسب و کار مورد نظر به ترتیب تاریخ صدور آنها در آن ثبت شده است. این دفتر نیز امروزه به دلیل به وجود آمدن اتوماسیون ، اهمیت خود را از دست داده است.

تهیه و تنظیم صورت مالی اساسی

تهیه و تنظیم صورت مالی اساسی

به طور کلی مجموعه کارها و فعالیت هایی که شرکت های خدمات حسابداری به منظور شناخت وضعیت مالی و همچنین سرمایه گذاری انجام می دهند را صورت های مالی می گویند. گزارش هایی که از این طریق ارائه می شوند ، در واقع منابع مهمی از اطلاعات بسیار کاربردی هستند که در امر سرمایه گذاری و بالا رفتن اعتبارات یک کسب و کار استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که این گزارشات عموماً حاصل فعالیت آن کسب و کار در یک بازه زمانی معین و بر اساس استانداردهای  اصول علم حسابداری هستند. هدف اصلی این گزارشات ارائه داده ها و اطلاعات حقیقی از وضعیت مالی کسب و کار مورد نظر به صورت خلاصه و طبقه بندی مناسب آن ها است. به طور کلی صورت های مالی به چهار دسته تراز نامه ها ، صورت های سود و زیان ، صورت های جریان وجه نقد و در نهایت صورت های سود و زیان جامع تقسیم بندی می شوند.

تراز نامه خلاصه ای از مجموعه گزارشاتی است که نشان می دهد کسب و کار مورد نظر در یک مدت زمانی خاص صاحب چه مقداری سرمایه شده و همچنین میزان بدهی آن در همین مدت به چه صورتی می باشد. تراز نامه از مراحل بسیار مهم در انجام عملیات حسابداری  یک کسب و کار توسط یک شرکت حسابداری است.

صورت سود و زیان گزارشی است که در آن به شما نشان داده می شود که مجموعه کسب و کار مورد نظر در یک بازه زمانی مشخص چه درآمدی داشته ( مقدار پولی که به دست آورده ) و چه مقداری از آن خرج شده است.

اگر بخواهیم سومین دسته از صورت های مالی اساسی یعنی صورت جریان وجه نقد را به صورت خلاصه وار تعریف کنیم، می توانیم بگوییم چکیده مجموعه گزارشاتی که در مورد مبادله وجه نقد (یا همان پول) بین کسب و کار مورد نظر و هر نوع کسب و کار دیگری که خارج از آن مجموعه وجود دارد را که در یک بازه زمانی معین انجام گرفته است ، صورت جریان وجه نقد می نامند.

آخرین دسته از صورت های مالی ، صورت سود و زیان جامع می باشد. این صورت نشان می دهد که در یک مدت زمان معین چه تغییراتی در کلیت منافع سهامدارن و سرمایه گذاران آن کسب و کار ایجاد شده است.

گفتنی است که یک سری از فرضیات وجود دارند که به صورت پیشفرض در تهیه صورت های مالی در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال صورت های مالی با فرض بر اینکه شرکت یا کسب و کار مورد نظر  همچنان به ادامه فعالیت خود مشغول است ، تهیه می شوند. همچنین محافظه کاری و مراعات مالی در تهیه این صورت های مالی از ضروریاتی است که گرچه به صورت یک قانون وضع نشده  اما به صورت تجربی رعایت شده و در نظر گرفته می شود.

 

اظهار نامه مالیاتی چیست ؟

اظهارنامه مالیاتی به زبان ساده گزارشی از فعالیت مالی یک ساله ای است که صاحبان و مدیران کسب و کارهای مختلف  هر سال به منظور ارائه آن به سازمان امور مالیاتی تهیه و تنظیم می کنند. تا همین اواخر این اظهار نامه ها باید به دفاتر مجاز سازمان امور مالیاتی تحویل داده می شد اما این روزها با به کار افتادن سامانه این سازمان دیگر نیازی به مراجعه حضوری وجود ندارد و تمام مودیان مشمول مالیات می توانند اطلاعات و اظهار نامه خود را از طریق وب سایت این سازمان ارسال کنند.

یکی از خدمات مالی  که شرکت های ارائه دهنده خدمات حسابداری و مالی ( مانند تراز ارقام آرین ) انجام می دهند تهیه و تنظیم اظهار نامه مالیاتی مطابق با معیارهای مصوب و استاندارد های مورد قبول سازمان امور مالیاتی کشور است. این کار باعث می شود این اظهار نامه ها توسط کارشناسان ماهر و زبده که سالهای متمادی در زمینه مالیات مشغول به کار هستند و تجربه بسیار بالایی در این زمینه دارند نوشته شده و آنها  با استفاده از فرمول ها و روش های خاص حسابداری و آشنایی کامل با فاکتور های مورد نظر سازمان امور مالیاتی ، نتیجه پایانی را که همان میزان مالیات صادر شده است را به میزان چشم گیری کاهش داده و در صورت امکان شما را از معافیت مالیاتی که قوانین خاص خود را دارد بهره مند سازند.

شایان ذکر است که مهلت ارائه این اظهار نامه ها به سازمان مذکور هر سال حداکثر تا ۳۱ تیرماه می باشد که البته اگر سال مالیاتی که در اساس نامه شرکت و یا موسسه شما ذکر شده است با سال مالیاتی کشوری که از یکم فروردین تا ۲۹ اسفند ادامه دارد تطبیق نداشته باشد ، ملاک این سازمان برای تعیین میزان مالیات شما همان سال مالیاتی است که در اساسنامه شرکت مذکور آمده است.

توصیه ما به تمام مدیران کسب و کارها این است که برای بهره مندی از تخفیفات ، معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی در وحله اول تا قبل از اتمام سال مالیاتی اظهارنامه خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و همچنین در تنظیم آن از وجود شرکت های معتبر و متخصص در خدمات مالی  بهره گیرند زیرا همانطور که از قدیم در زبان شیرن پارسی گفته شده است ” کار را باید به کاردان سپرد “. شما با سپردن کارهای حسابداری و مالی کسب و کار خود به متخصصان و با تجربه های این صنف در واقع کمکی به خودتان و کسب و کارتان خواهید کرد.

 

چه افرادی باید اظهار نامه مالیاتی پر کنند و کدام افراد ملزم به انجام این کار نیستند ؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در داخل کشور مشغول فعالیت اقتصادی ( کسب و کار ) بوده و معاف از مالیات نیستند مشمول پر کردن اظهارنامه مالیاتی می باشند. همچنین تمام افرادی که ( حقیقی و حقوقی ) در خارج از کشور مشغول به کار هستند و از پرداخت مالیات معاف نیستند نیز باید اظهارنامه خود را تحویل سارمان امور مالیاتی دهند .

موارد مختلف دیگری همچون افرادی که در خارج از کشور سکونت دارند اما درآمد آنها از داخل ایران است و همچنین اتباع غیر ایرانی که اعم از حقیقی و حقوقی در داخل ایران درآمدی دارند مشمول مالیات هستند و موظف به تنظیم اظهار نامه مالیاتی می باشند که می توانند با استفاده از خدمات مالی تراز ارقام آرین این کار را به سادگی انجام دهند.

به طور کلی تمام افرادی که به واسطه کسب و کارشان دارای درآمد هستند ( به جز افرادی که معاف از مالیات می باشند ) باید اقدام به تنظیم اظهارنامه مالیاتی کنند اما چه افرادی مشمول مالیات نبوده و ملزم به تنظیم اظهار نامه نیستند؟

کلی سازمان های دولتی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند ؛ همچنین شهرداری ها و سازمان های زیر مجموعه آنها ، کلیه موسسات و وزارت خانه ها ملزم به تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی نمی باشند. در بین عموم مردم نیز کارگران ، صیادان ، اقوام عشایر و همچنین تعاونی های دانش آموزی و دانشجویی نیز از پرداخت مالیات معاف می باشند.

آخرین مهلت تحویل اظهار نامه های مالیاتی حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی می باشد که معمولاً به این دلیل که سال مالی از اول فروردین آغاز می شود ، آخرین مهلت ارائه این اظهار نامه ها ۳۱ تیر ماه می باشد. در مواردی که اساس نامه شرکت ها سال مالی را در تاریخ دیگری تنظیم کرده باشد ملاک تاریخ تحویل اظهارنامه ها بر اساس تاریخ مندرج در اساسنامه شرکت می باشد که مدیران این شرکت ها می توانند با استفاده از خدمات مالی مجموعه های تخصصی حسابداری به سادگی اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم کنند.

در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات فعالیت اقتصادی نداشته باشد نیز ملزم به ارائه اظهارنامه می باشد. در چنین مواردی دفاتر کل و روزنامه ایشان باید کاملاً سفید تحویل داده شود. شایان ذکر است که اگر اظهارنامه ای مبنی بر نداشتن فعالیت ارائه دهید اما داراری فعالیت و سود باشید و در دفاتر مالی کسب و کارتان این موضوع را به شکل صوری نشان داده باشید به عنوان جریمه شامل قانون علی الراس خواهید شد.

 

تحلیل صورت های مالی

افراد شاغل در کسب و کارهای مختلف ، بنگاه های اقتصادی ، شرکت های ریز و درشت ، ادارات دولتی ، سازمانی های وابسته و مستقل ، دولت ها و حتی در ابعادی ساده تر یک دستفروش ، یک خانم خانه دار یا دانش آموزی که مبلغی پول به صورت ماهانه از والدین خود دریافت می کند ، به چه دلیل اطلاعات مربوط به موجودی و میزان مخارج خود را ثبت می کنند ؟

با فرض اینکه قرار نیست هیچ یک از این اطلاعات به منظور ارائه به مراجع بالا دستی (مانند اداره مالیات) یا اخذ تسهیلات استفاده شوند ، داده هایی که ریز اطلاعات اقتصادی هر شخص را در بر دارند به منظور تجزیه و تحلیل یا آنالیز فنی ثبت و ضبط می شوند . به عنوان مثال شاید کودکی که برای خرید خوراکی به فروشگاهی در محله خود مراجعه می کند ، نه تنها اطلاعاتی از حسابداری ، بلکه تسلطی بر ریاضیات ابتدائی نیز نداشته باشد ، اما به نحوی غریزی محاسبه می کند که چقدر بودجه در دسترس داشته ، چه تعداد محصول مختلف می تواند خریداری کند و در نهایت چقدر پول برایش باقی می ماند .

این محاسبات ساده در حقیقت یکی از پایه ای ترین حالات تحلیل صورت های مالی می باشد ؛ با این تفاوت که در ابعاد وسیع و گسترده تر و با تعدد ورودی ها و خروجی های مالی ، افزایش تعداد طرف حسابان ، وجود طلب یا بدهی های فراوان و … رسیدگی به اینگونه حساب ها امری فنی تر شده و عملاً در زمره خدمات حسابداری قرار می گیرد .

تا بدین جا دانستیم که داده هایی که از مبادلات مالی جمع می کنیم به منظور دانستن جایگاه فعلی و طرح نقشه ای برای آینده است ، به نحوی که بیشترین سود مادی را برایمان به همراه داشته باشد ؛ اما همین طرح نقشه مستلزم تسلط بر جزئیات است . مثلاً شرکتی که مبلغ مشخصی وجه نقد را به عنوان دارایی خود در ترازنامه آورده است ، بدین معناست که در تاریخ مذکور این مبلغ پول را در اختیار داشته است . اما آیا با همین اطلاعات می توانیم بفهمیم که این پول از ابتدای سال و به صورت ذره ذره جمع شده و یا اینکه یک شبه به حساب وارد شده است ؟! اطلاعاتی که در این مورد خاص مبیّن مکفی بودن و نبودن این مبلغ در دوره های مختلف برای برآورده کردن نیازهای شرکت می باشد . با توجه به این توضیحات یک شرکت حسابداری با زیر ذره بین قرار دادن نقدینگی ، سوددهی و قدرت پرداخت دیون یک شرکت به تجزیه و تحلیل صور مالی آنان می پردازد .

به منظور تحلیل صورت های مالی در حسابداری سه ابزار تحلیل افقی (روند) ، تحلیل عمودی (مقیاس) و تحلیل نسبت ها تعریف شده اند که به ترتیب به بررسی صورت های مالی در یک دوره خاص به منظور بررسی تغییر داده ها ، تعیین تغییرات بر اساس یک نسبت مبنا بر حسب درصدی پایه از آن و ارتباط بین اقلام با یک نسبت ریاضی می پردازند .

حسابداری صنعتی یا محاسبه بهای تمام شده

یکی از بزرگترین عادات اقتصادی نامطلوبی که گاه در میان اطرافیان خود می بینیم ، ارحج دانستن پول نقد و ورودی های خرد به وجوه دیجیتالی و خروجی های کلان است . به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که به منظور پر کردن اوقات فراغت خود و کسب درآمد با حرفه ای که بدان علاقه مند است ، در پی ساخت مصنوعات چوبی می رود .

بدیهیست که این فرد برای شروع کار خود به صورت حرفه ای نیازمند ابزار و وسایل مختلفی می باشد . با اضافه شدن لیستی از مواد اولیه و محصولات مصرف شدنی ، سبد کالای او پر شده و به همین نسبت جیب او خالی می گردد . با فرض اینکه اقدامات وی به بار نشسته و بخشی از محصولاتش به فروش می رود ، نباید مبالغی را که در اثر فروش این مصنوعات به دست آمده است را سود خالص پنداشته و حرکت این فرد را – حداقل تا زمان سر به سر شدن هزینه ها و بازگشت سرمایه اولیه – دارای بار مثبت مالی دانست .

این مثال و اشاره به این نکته که گاهی تولید و  فروش محصول یا خدماتی خاص توجیه اقتصادی نداشته و با توجه به وقت و انرژی صرف شده عملاً مصداقی برای دور ریختن پول است ،  باید بگوییم که بعضاً عده ای از تولیدکنندگان در ابعاد کلان و وسیعتر نیز دچار چنین اشتباهی شده و علاوه بر هزینه هایی که صرف کرده اند ، به این مطلب هم نمی اندیشند که شاید با توقف خط تولید محصولی خاص ، جا برای ساخت ادوات محبوب و پرسودتری باز شود ؛ در نتیجه با وجود اینکه به ظاهر در حال فروش و گسترش کسب و کار خود هستند ، اما در واقع به سمت ضرر و زیان حرکت کرده و به این نکته بی توجهند که پیش از این مبلغی بیشتر از درآمد حاصله از دست داده اند .

با همه این اوصاف ، محاسبه بهای تمام شده به عنوان یکی از وظایف واحد حسابداری ، سبب می شود تا جزئی ترین عواملی که در راستای ساخت یک محصول یا به بار نشستن یک خدمت دخیل بوده اند محاسبه شده و بدین ترتیب علاوه بر تعیین مقرون به صرفه بودن یا نبودن عرضه آن ، قیمت ایده آلی هم برای فروشش استخراج گردد .

هزینه تمام شده یک کالا چیست ؟

به مجموعه هزینه هایی که مستقیماً در تولید یک محصول دخالت دارند هزینه تمام شده می گویند ، در نتیجه اینکه شاید هزینه کالا و خدماتی در راستای ساخت این پدیده محاسبه شده اند اما اثری از آن ها نمی بینیم . برای درک بهتر این تعریف به مثال زیر توجه کنید .

  • در ساخت یک محصول عوامل متعددی دخیلند ، اما از میان موارد زیر کدامیک هزینه مستقیم محسوب می شود ؟

هزینه مواد اولیه – هزینه حمل و نقل – پول آب و برق – حقوق کارگران – هزینه میان وعده های تیم طراحی

 

در این محصول می توان ماده اولیه تغییر شکل یافته را دید ، آب و برق نیز پیشنیاز تولید بوده و بدون آن ها ماده ای شکل نمی گیرد و نهایتاً کارگران نیز به عنوان اپراتوران دستگاه ها و مجری طراح های موجود روی ساخت محصولات اثر گذارند ، پس جملگی هزینه مستقیم حساب می شوند .

این در حالیست که هزینه حمل و نقل یا خوراک غیر ضروری کارمندان به صورت مستقیم در تولید موثر نبوده و بودن و نبودشان تاثیری در روند ساخت ندارند ، در نتیجه هزینه مستقیم نیستند .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone