شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

تراکنش ‌های مشکوک بانکی

تراکنش ‌های مشکوک بانکی

تراکنش ‌های مشکوک بانکی : شاید شما نیز در خصوص اینکه ایران کشوری تک محصولی بوده و اقتصادش برپایه نفت استوار است مطالب زیادی دیده یا مطالعه کرده باشید! منبع بی‌کران سرمایه‌ای که از سیاست‌های داخلی و خارجی گرفته تا اقتصاد، بخش خصوصی، فرهنگ و هنر، ورزش و هر حوزه دیگری که پول در آن نقشی را ایفا می‌کند تأثیر بسزایی دارد .

با عنایت به تحریم‌های اعمال شده و رسیدن میزان فروش نفت کشورمان به کمترین مقدار خود در سال‌های اخیر، دولت به ناچار ملزم به تأمین مخارج کشور از راه‌های دیگریست که در این میان اخذ مالیات از مؤدیان این سازمان اصلی‌ترین راه جایگزینی این بودجه به نظر می‌رسد.

در همین رابطه شاید برایتان جالب باشد بدانید که از سال ۱۳۹۵ به بعد، درآمدهای مالیاتی دولت از میزان درآمدش از فروش نفت بیشتر بوده است . به عنوان مثال این درآمد در ۳ سال اخیر به ترتیب ۱۲۷، ۱۵۸ و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که با مقایسه‌ای اجمالی تفاوت خود با درآمدهای نفتی را نشان می‌دهد .

این در حالیست که طبق ادعای مسئولین اداره مالیات، ۸۰% مبلغی که همینک جمع می‌شود تنها از ۲۰% مودیان مالیاتی دریافت شده که این به معنای عدم تمکین قانون از سوی افرادیست که دارای درآمدی مشخصی نبوده یا آن را کتمان می‌کنند، مبلغی که چنانچه به درستی و با طرحی قانونمند از همه مشمولین دریافت شود، این عدد را به بالای ۳۰۰٫۰۰۰ میلیارد رسانده و بودجه قابل توجهی به خزانه کشور بازمی‌گرداند .

به همین منظور پس از اعمال قوانین سفت و سخت برای دریافت اطلاعات از معاملات سه ماهه، ارزش افزوده، اظهارنامه عملکرد  ، مسکن و بورس، اینک نوبت رسیدگی به تراکنش ‌های مشکوک بانکی رسیده است، جستجویی که به زعم وزارت دارایی یکی از آخرین سنگرهای اختفای درآمد اشخاص حقیقی و حقوقیست .

منظور از تراکنش ‌های مشکوک بانکی چیست؟

به زبانی ساده، چنانچه پولی در حساب یک شخصیت حقیقی یا حقوقی بوده اما اطلاعات آن در دسترس نباشد، به عبارتی دیگر اداره مالیات نداند که این وجه از کجا آمده است، مبلغ مورد نظر ماحصل تراکنشی مشکوک لحاظ می‌شود .

 در همین رابطه ۲ حالت کلی پیش خواهد آمد:

  1. ممکن است این مبلغ به صورت قانونی کسب شده باشد اما سندی دال بر اثباتش تسلیم نشده و
  2. به صورت غیر قانونی کتمان شده باشد، به کلی اعلام نشده و یا در منبع کسب آن ابهاماتی وجود داشته باشد .

آیا می‌توان مالیات یک تراکنش مشکوک بانکی را کاهش داده یا صفر کرد؟

به طور کلی پاسخ این سوال مثبت است، اما با داشتن شرایطی و رعایت نکاتی!

در خصوص تعدیل یا از بین بردن مالیات یک تراکنش مشکوک بانکی در گام نخست به یک کارگزار مجرب و متخصص در این حوزه نیاز پیدا خواهید کرد ؛ کارگزاری که در نقش یک مجموعه حسابداری مانند تراز ارقام آرین خودنمایی کرده و با بررسی همه تراکنشات شما، یافتن مدارکی دال بر قانونی بودن تراکنشات یا به ثبت رسیدن آن‌ها، اثبات شخصی بودن تراکنشات و ادغام غیر عمدی حساب ‌های شخصی و شرکت، اثبات حصول این وجه از منابع غیر درآمدزا، بررسی سوابق مالی و بانکی شخصیت حقیقی یا حقوقی، استخراج نکات مهم محکمه پسند و دفاعی اصولی و قدرتمند از اظهارات شما قادر به کاهش و از بین بردن این مبلغ باشد .

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبلی داده شد چنانچه این تراکنش مشکوک از دسته اول باشد، می‌توان با تنظیم دفاعیه‌ اصولی و ارائه مستندات این شک را از بین برد! یادمان باشد که وجود شک و ابهام به معنای اتهام و مقصر بودن نیست، در نتیجه اینکه با تشریح مسیر کسب این پول می‌توان آن را از هر ادعایی مبرا ساخت.

این در حالیست که چنانچه این مبلغ از دسته دوم باشد، مقدار آن با میزان درآمدی که پیش از این اعلام شده است جمع شده و مالیاتی سنگین روی مجموع آن‌ها بسته می‌شود .

رسیدگی به تراکنش ‌های مشکوک بانکی اجباری از سوی سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی یا FATF بوده است، چرا که ایران را به عدم داشتن چارچوبی غیر مشخص و سازوکاری نامعلوم برای مقابله با پولشویی متهم کرده است، درخواستی که بخشی از آن متأثر از بازی‌های سیاسی بوده و در عمل پولشویی انجام گرفته در کشور از بسیاری دیگر از کشورهای دنیا کمتر می‌باشد .

تراکنش‌های مشکوک بانکی

چگونه می‌توان از انجام تراکنش‌های مشکوک جلوگیری کرد؟

زمانی که با کارشناسان زبده موسسه حسابداری  تراز ارقام آرین به بحث و تبادل نظر می‌نشینیم، در خصوص تراکنش ‌های مشکوک بانکی دو نکته اساسی بیان می‌شود که توجه به آن‌ها و رعایت هریک موجب عدم گرفتاری به این مشکل مالیاتی می‌شود.

  1. باید از حساب جاری شرکا کمتر استفاده شود و
  2. هیچ خرید و فروشی در حساب جاری شرکاء ثبت نشود .

در تشریح این عوامل باید گفت که اصولاً باز کردن حساب شرکا در شرکت‌های سهامی اشتباه است، چرا که در اینجا سهامدار وجود داشته و نه شریک! لذا انجام این کار به تبدیل شدن حساب‌ جاری به دفتر دوم منجر شده و بخشی از سرمایه شرکت در آن جای می‌گیرد که این عدد به نوبه خود درددساز می‌شود .

حداقل مبلغ تراکنش‌ مشکوک چقدر است؟

به یاد داشته باشید که اگر نتوانید منبع کسب موجهی را بشخصه یا با کمک شرکت حسابداری اثبات کنید ، این مبلغ برای اداره مالیات یا وزارت دارایی به عنوان تراکنش ‌های مشکوک بانکی محسوب می‌شود حتی اگر ۱ ریال باشد .

در نتیجه دارای اندازه مینیمومی نیست ؛ اما به عنوان حدی که از سوی وزارت دارایی مشخص شده است این مبلغ (مجموع تراکنشات یک سال) ۵ میلیارد تومان بوده و می‌تواند مورد بررسی قرار می‌گیرد . در ادامه خالی از لطف نیست که به این مطلب هم اشاره کنیم که این عدد در ابتدا ۵۰۰ میلیون تومان بوده که به دلیل اعمال فشار و اعتراضات مکرر به عدد فعلی رسیده است .

تراکنش‌های مشکوک بانکی

اظهارات مهم « امیدعلی پارسا »، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور

طبق مصاحبه رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۸ مهر ۱۳۹۹:

همه اطلاعات بانکی حساب‌هایی که تراکنشی بالای ۵ میلیارد تومان داشته اند (یعنی مجموع واریزی و برداشتی ۵ میلیارد تومان باشد) از سال ۱۳۹۳ به بعد در دسترس بوده و مورد بررسی قرار می‌گیرند . این در حالیست که در این تحقیقات شماره ملی دارندگان حساب و اقوام درجه یک آنان نیز مورد بررسی قرار گرفته تا بدین ترتیب بخش ۵ الی ۱۰ درصدی از ثروتمندان جامعه از مبلغی که مالیات آن داده نشده است استفاده نکنند .

آیا در این بررسی تنها به جمع ورودی‌ها نگاه می‌کنند؟!

در نگاه اول اینگونه تصور می‌شود که فقط پول‌های بی نام و نشانی که به حساب فرد یا یک مجموعه واریز شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند، این در حالیست که اینچنین نیست! در هر معادله حسابداری دو سمت قرار دارد، در نتیجه عملکرد هر دوی آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد ، فلذا شاید شما کار خود را به درستی انجام داده باشید، اما گاهی بررسی این درستی می‌تواند کارشکنی‌های طرف مقابل را نمایان کند . در نتیجه اینکه هم مبالغ ورودی و هم خروجی مورد بررسی قرار می‌گیرند .

آیا هر مجموعه‌ای با تراکنشات مالی پرتعداد و سنگین زیر ذره بین تراکنش‌های مشکوک قرار می‌گیرد؟

پاسخ این سوال منفیست، چرا که در بررسی پرونده‌های مالیاتی عدم تناسب میان کسب و کار و درآمد و همچنین درآمد امسال با سال‌های گذشته یک فرد یا مجموعه بسیار حائز اهمیت است . به عنوان مثال اگر در حساب فروشگاه کوچکی که سالانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد به ناگاه ۱۰ میلیارد تومان دیده شده و یا همین فروشگاه مبلغی چندین برابر سال‌های پیش خود را به عنوان میزان درآمد اعلام کند، شک بازرسین مذکور را برانگیخته و حساب‌های آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

در نهایت لازم به ذکر است که چنانچه به مشاوره‌ای تخصصی در مورد تراکنش ‌های مشکوک بانکی نیاز داشته و در پی تعدیل یا از بین بردن مبلغ مذکور هستید، کارشناسان مجموعه تراز ارقام آرین در کنار شما بوده و بدین ترتیب به سوال یا ابهامات شما پاسخ می‌دهند!

09034915617 whatsapp 02188196080 phone