شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد : قبل از پرداختن به تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد بهتر است تا در ابتدا تعریفی از هر دو نوع مالیات ، دامنه شمول و افراد تحت تأثیر آن ها را داشته باشیم ، سپس به بیان تفاوت های آن ها بپردازیم .

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد

مالیات عملکرد :

دولت ها برای تأمین مخارج خود بخشی از آن ها را از طریق مالیات ها دریافت می کنند . مزیت مالیات ها در درآمد زایی برای دولت نسبت به منابع تجدید ناپذیر در این است که آن ها هیچ وقت تمام نمی شوند و دولت ها مجبور نیستند تا برنامه های خود را مرتّباً بر اساس نوسانات در قیمت های آن ها تغییر دهند . مالیات بر عملکرد هم یکی از انواع این مالیات ها است که از عملکرد مؤسسات ، شرکت ها ، تولید کنندگان و شرکت های تجاری دارای درآمد دریافت می شود .

تمامی فعالان ذکر شده طبق قانون مکلف هستند تا کلیه تراکنشات مالی و همچنین سود و زیان خود را در دفاتر قانونی و در دوره های مشخص ثبت کنند . پس از برسی این دفاتر و مشخص شدن میزان واقعی سود این شرکت ها در مقابل هزینه هایی چون هزینه های سربار ، تولید ، استهلاک ماشین آلات و سایر هزینه ها ، سازمان امور مالیات میزان %۲۵ از سود آن ها را تحت عنوان مالیات بر عملکرد دریافت می کند . مبنای محاسبه اداره مالیات در تعیین میزان آن اظهار نامه ای است که از طرف فرد مالیات دهنده به انضمام اسناد و مدارک پیوست شده به آن برای این سازمان ارسال می شود . از جمله کسانی که این اظهار نامه ها را باید ارسال کنند می توان به کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب و کار که به صورت فردی و یا مشارکتی فعالیت می کنند ، کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند ، تشکل های قانونی دارای مجوز از وزارتخانه مربوطه و اتحادیه های صنفی اشاره کرد .

 

مالیات تکلیفی :

همان طور که دیدید مالیات عملکرد تحت عنوان مالیات سود و زیان تعریف شد ، اما مالیات تکلیفی تعریفی متفاوت از مالیات عملکرد خواهد داشت ؛ به عنوان تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد می توان گفت در این نوع مالیات محاسبه و پرداخت مالیات تکلیفی بر عهده پرداخت کننده وجه خواهد بود . در واقع مالیات تکلیفی مالیات شرکت نیست بلکه مالیات افرادی است که از کنار شرکت درآمد هایی را بدست می آورند و نقش شرکت در این مورد تنها واسطه ای است که مالیات دریافتی از افراد را به عنوان امانت نزد خود نگه داشته و در زمان مشخص به اداره مالیات در قالب اسناد و مدارک تحویل می دهد .

وظیفه مؤدی به این صورت است که قبل از پرداخت هر گونه وجه نقد به هر شخصی در ابتدا مالیات آن را کسر کرده و نزد خود نگه می دارد ، سپس مابقی را به وی پرداخت می کند . مثلاً در یک شرکت تولیدی کارفرما مکلف است تا قبل از پرداخت هر گونه حقوق و دستمزد به نیرو های خود مالیات مربوط را تعیین نموده و از جمع آن ها کسر کند ، سپس نسبت به پرداخت آن به اداره مالیات اقدام کند . در مواردی هم که شما ارائه کننده یک خدمت باشید کارفرما موظف است تا مالیات مزبور را از شما دریافت کرده و به اداره مالیات پرداخت کند (برای مثال در خدمات حسابداری) . از انواع مالیات تکلیفی می توان به مواردی چون مالیات تکلیفی حق الوکاله ، مضاربه ، اجاره املاک ، اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی غیر دولتی ، نقل و انتقال سهام ، خدمات بیمه و مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد اشاره کرد . در ادامه چند نوع از این مالیات را معرفی می کنیم .

 

مالیات تکلیفی اجاره :

کلیه املاک و مستغلات شامل مالیات تکلیفی می شوند ؛ یعنی مستاجر در همه موارد موظف است تا بخشی از اجاره بهای مشخص شده در قرارداد خود را تحت عنوان مالیات تکلیفی به این سازمان پرداخت کند .

مالیات تکلیفی مضاربه :

مضاربه در لغت به معنای رابطه میان دو شخص است که یکی سرمایه کار را تأمین می کند و دیگری کار را انجام می دهد تا بتوانند فعالیتی را شروع کنند . چون در این قرارداد سود نصیب هر دو طرف می شود ، فرد باید علاوه بر پرداخت مالیات تکلیفی سود خود، مالیات سودی را هم که به سرمایه گذار پرداخت کرده است را کسر کرده و به اداره مالیات پرداخت کند . در واقع مسئولیت پرداخت مالیات تکلیفی مضاربه بر عهده انجام دهنده کار است .

 

مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام :

این نوع از مالیات به کلیه خریداران و فروشندگان سهام و شرکت هایی که کالاهای خود را در بورس عرضه می کنند تعلق می گیرد ؛ یعنی سهام داران در زمان نقل و انتقال سهام خود باید مبلغی را تحت عنوان مالیات تکلیفی پرداخت کنند . شرکت هایی هم که در بورس پذیرفت می شوند نیز باید این مبلغ را پرداخت کنند .

 

تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد چیست :

همان طور که از اسم آن ها پیدا است این دو نوع مالیات با توجه به حوزه اعمال شان تفاوت هایی را نیز با هم دارند . در واقع مالیات عملکرد به آن دسته از مالیات هایی گفته می شود که بر سود خالص یک شرکت وضع می شود و فرد موظف به پرداخت آن است . وضع این نوع از مالیات در صورت وجود سود در یک شرکت ، بخشی از درآمد آن را کاهش خواهد داد . ولی وضع مالیات تکلیفی سبب کاهش درآمد های فرد نمی شود . مؤدی در آن تنها نقش انتقال دهنده مالیات را برعهده خواهد داشت ؛ بعلاوه دقت و سخت گیری در مالیات بر عملکرد به مراتب از مالیات تکلیفی بیشتر است ، چراکه مالیات بر عملکرد افراد و شرکت های زیادی را شامل می شود ولی در مقابل مالیات تکلیفی تنها بخشی از فعالیت های اقتصادی را  می تواند در برگیرد .

به عنوان تفاوت مالیات تکلیفی و مالیات عملکرد دیگر می توان از میزان اعمال این دو مالیات یاد کرد . مالیات عملکرد در نهایت %۲۵ در صد از سود خالص یک شرکت را شامل می شود و همیشه مقداری ثابت است ، ولی مالیات تکلیفی با توجه به این که در زمینه های مختلفی اعمال می شود می تواند نرخ های متفاوتی نیز بخود بگیرد .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone