شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

حسابداری-شرکت-ها-چیست

حسابداری شرکت ها چیست

حسابداری شرکت ها چیست : حسابداری شرکت ها چیست ؟ سوالی که برخی از افراد به دنبال چیستی آن برای استفاده در خدمات حسابداری خود هستند و یا می خواهند تا با استفاده از اطلاعات در این زمینه دانش خود را افزایش دهند . گروه اول را بیشتر شرکت های حسابداری و گروه دوم را اکثراً دانشجویان و محققان تشکیل می دهند . این نوع از حسابداری شاخه ای خاص از آن است که به منظور انجام حسابداری در شرکت ها ایجاد شده است .

حسابداری شرکت ها چیست

تهیه صورت گردش وجوه نقد ، استخراج و تحلیل و تفسیر داده های مالی شرکت ، تهیه تراز نامه و انجام فعالیت های خاص مانند آماده سازی صورت های تلفیقی از وظایف این شاخه از حسابداری است . به این منظور بهتر است تا در ابتدا با شرکت و انواع آن آشنا شویم و سپس به نحوه حسابداری در آن ها بپردازیم .

 

شرکت چیست

شرکت عبارت است از اجتماع دو یا چند نفر که به منظور کسب سود فعالیتی مشترک را انجام می دهند و منافع آن را به نسبت معین بین یکدیگر تقسیم می کنند . به این منظور هر کدام از آن ها اقلامی چون وجه نقد ، وسایل  و ماشین آلات مختلف را با توجه به توان خود وارد شرکت خواهند کرد . در قانون تجارت تعریف صریح و روشنی از شرکت وجود ندارد ولی در قانون مدنی شرکت عبارتست از اجتماع حقوق مالکان متعدد در شیئی واحد به نحو اشاعه . شرکت ها از عناصری تشکیل شده اند که شامل شرکاء ، آورده نقدی و یا غیر نقدی هر فرد (سهم شراکت) ، ماهیت حقوقی شرکت و شیوه تقسیم سود و زیان می شود .

 

انواع مختلف حسابداری شرکت ها چیست

شرکت ها انواع مختلفی دارند که فرآیند حسابداری در آن ها متفاوت از یکدیگر است ، در یک تقسیم بندی کلی آن ها را بر اساس نوع فعالیت خود به ۶ دسته تقسیم بندی می کنند : شرکت خدماتی ، بازرگانی ، پیمانکاری ، تولیدی ، سهامی و در نهایت بازرگانی خارجی .

 

حسابداری در شرکت های خدماتی

از حسابداری این شرکت ها به عنوان ساده ترین نوع از حسابداری یاد می شود ، چرا که آن ها بیشتر گروه هایی هستند که در ازاء ارائه یک خدمت درآمد کسب می کنند . شهرداری ها ، بیمارستان ها ، آژانس های مسافربری و مانند این ها نمونه ای از آن ها هستند . حسابداران در در این شرکت ها بیشتر با دو عنوان هزینه ها و درآمد روبرو هستند ، به همین خاطر عنوان ساده ترین حسابداری را به آن داده اند .

 

حسابداری در شرکت های بازرگانی

این گروه از شرکت ها در ازاء خرید و فروش کالاها و اجناس کسب درآمد می کنند ، به این صورت که با اعمال درصدی سود روی کالای خریداری شده آن را به فروش می رسانند . بنابراین حسابداران این شرکت ها علاوه بر دانش حسابداری بازرگانی به حسابداری خدماتی نیز باید تسلط داشته باشند .

 

حسابداری شرکت های پیمان کاری

پیمانکاران در ازای  انجام کار برای کارفرما با عقد قرار دادی ، دستمزد خود را دریافت می کنند . اکثر این پرداخت ها براساس میزان پیشرف کار صورت خواهد گرفت ، بنابراین حسابداران این حرفه باید قادر باشند تا هزینه ها و درآمد ها را در مراحل مختلف کار به  آن اختصاص دهند .

 

حسابداری شرکت تولیدی

این گروه در ازای تولید و فروش کالا کسب درآمد می کنند . حسابداران آن ها باید به مبحث ثبت حسابداری ورود مواد و نهاده ها تسلط داشته و در نهایت بتوانند قیمت تمام شده کالای تولیدی را نیز محاسبه کنند .

 

حسابداری شرکت های سهامی

در این شرکت ها سرمایه هر کدام از مالکان به قطعات مساوی تقسیم شده است و آن ها تنها به میزان سهام خود در مقابل تعهدات شرکت مسئول هستند . حسابداری آن ها کمی متفاوت از سایرین است چرا که تعداد کسانی که مالک سهام یک شرکت هستند ممکن است به میزان زیادی افزایش پیدا کنند و این کار مدیریت حساب های آن ها را کمی دشوار خواهد نمود .

 

حسابداری شرکت های بازرگانی خارجی

شرکت های بازرگانی خارجی با خارج از کشور در زمینه خرید و فروش کالا ها در ارتباط هستند . شرکت حسابداری  آن ها باید قادر باشند تا مبالغ واریزی به شرکت خارجی را ثبت کرده و قیمت تمام شده کالای وارداتی را نیز محاسبه کنند . همانطور که مشاهده کردیم هر کدام از این شرکت ها در زمینه متفاوتی فعالیت می کنند و حسابدار آن ها نیز باید در آن زمینه تخصص کافی را داشته باشد ، چرا که  حسابداری که در یک شرکت پیمانکاری فعالیت می کند ، به سختی خواهد توانست تا فعالیت های مالی شرکت بازرگانی را سامان دهد ، بنابراین حسابداران باید با توجه به تخصص خود در این شرکت ها مشغول به کار شوند .

 

تفاوت حسابداری شرکت ها چیست (دولتی و غیر دولتی)

تفاوت-حسابداری-شرکت-ها-چیست-(دولتی-و-غیر-دولتی)

تفاوت صورت های مالی و نوع حسابهای شرکت های دولتی با غیر دولتی

در شرکت های دولتی به جای حساب سرمایه که حقوق و منافع افراد در آن مشخص می شود ، از حساب مازاد که نشان دهنده تفاوت میان دارایی ها و بدهی های این شرکت ها است استفاده می کنند .

 

اهمیت زیاد اجرای قانون در حسابداری دولتی و تقدم آن بر اصول پذیرفته حسابداری

قوانین و مقررات همیشه برای حسابداری دولتی محدودیت هایی را ایجاد می کنند و درصورتی که بین قوانین و اصول حسابداری تناقضی باشد این شرکت ها ملزم به چشم پوشی از اصول حسابداری و رعایت قانون خواهند بود.

 

اهمیت تهیه بودجه ، اجرای آن  و انجام کنترل های بودجه ای

تطابق دادن درآمد ها با منابع درآمدی پیش بینی شده در بودجه و هزینه ها با اعتبارات مصوب شرکت های دولتی ، امری است که بیشتر در شرکت های دولتی مشاهده می شود .

 

تفاوت در ثبت دارایی های ثابت در حسابداری شرکت ها چیست

در شرکت های دولتی هنگام خرید ماشین آلات و تجهیزات بهای تمام شده آن ها مستقیما به حساب هزینه ها منظور می شود

 

وجود تفاوت در مبانی حسابداری دولتی با شرکت های غیر دولتی

بر خلاف شرکت های دولتی که از مبانی نقدی حسابداری و سایر مبانی درآن ها استفاده می شود ، در حسابداری  شرکت های غیر دولتی بیشتر از حسابداری تعهدی استفاده می کنند .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone