شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

صورت-جریان-وجوه-نقد

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد : رشته حسابداری جدا از صورت های مالی نخواهد بود ، این گزارشات به طور کلی در چهار دسته ترازنامه ، صورت سود زیان ، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد دسته بندی می شوند . دلایل بسیاری را برای استفاده از این صورت ها ذکر کرده اند  که از آن جمله می توان به این موضوع اشاره کرد که صورت سود و زیان بر مبنای حسابداری تعهدی انجام می گیرد و به همبن خاطر ممکن است نتواند به خوبی خالص جریان های نقدی حاصل از عملیات را نشان دهد .

صورت جریان وجوه نقد

چرا که ممکن است برخی شرکت ها علاوه بر داشتن سود خالص رو به رشد، به دلیل عدم توانایی در ایجاد جریان های نقدی با بحران های مالی روبرو شوند و این مشکلات آن ها را به سوی ورشکستگی هدایت کند ؛ به همین منظور از صورت جریان وجوه نقد (که بر مبنای حسابداری نقدی تهیه می شود) استفاده شد تا این کاستی ‌ها را برطرف کند .

 

صورت جریان وجوه نقد چه عناوینی را در بر دارد؟

این گزارش تمام اطلاعات مربوط به جریان های ورودی و خروجی وجه نقد را که یک شرکت برای عملیات جاری خود و یا ناشی از سرمایه گذاری مختلف دریافت یا پرداخت می کند را در یک بازه زمانی با جزئیات کامل نشان می دهد . افراد می توانند حتی علل تغییرات در وجه نقد ، شبه آن و خلاصه ای از تمامی فعالیت های عملیاتی تأمین مالی و سرمایه گذاری هر شرکت را در بازه مشخص شده مشاهده نمایند . به عبارتی دیگر این صورت نشانگر این خواهد بود که چه مقدار وجه نقد در طول یک دوره در یک شرکت یا موسسه و در چه طبقه بندی مصرف و یا ایجاد شده است ، در نتیجه این گزارش که توسط بخش حسابداری شرکت یا شرکت حسابداری متولی انجام امور مالی افراد تهیه می شوند می تواند اطلاعات مفیدی را در ارتباط با کلیه فعالیت های آن ها در ایجاد و یا پرداخت وجه نقد ، جهت پرداخت سود سهام ، بدهی یا هزینه ها جهت پروژه های جدید را در اختیار ما قرار دهد . حتی افراد می توانند اطلاعاتی را در زمینه شیوه های تأمین مالی که در برگیرنده بدهی ها و حقوق صاحبان سرمایه است را نیز از آن ها دریافت کنند . صاحب نظران مختلف این گونه بیان کردند که هدف اصلی از تهیه این صورت ها بررسی علل تغییر وجوه نقد در یک بازه زمانی می باشد .

مزیت های تهیه صورت جریان وجوه نقد

مزیت-های-تهیه-صورت-جریان-وجوه-نقد

  • توانایی ارزیابی جریانات وجوه نقد در بهره گیری از آن
  • معیاری برای سنجش توانایی ایجاد وجوه نقد در آینده
  • بررسی توان شرکت یا مجموعه در تأمین تعهدات پرداخت سود سهام و یا تأمین مالی از طریق منابع خارجی
  • در ترکیب با سایر ابزارهای مالی می‌توان از آن به عنوان روشی برای اندازه گیری انعطاف پذیری مالی استفاده کرد
  • معیاری برای مشاهده نمودن عملکرد مالی یک شرکت
  • معیار سنجش تفاوت میان سود حسابداری ، دریافت ها و پرداخت ها
  • بررسی اثرات جریان های غیر نقدی ناشی از فعالیت های سرمایه گذاری و تأمین مالی

 

تقسیم بندی صورت جریان وجوه نقد

تقسیم-بندی-صورت-جریان-وجوه-نقد

جریان های نقدی فعالیت های عملیاتی : اصلی ترین فعالیت هر شرکت را می توان به فعالیت عملیاتی نسبت داد چرا که تنها آن ها ضامن تولید و فروش کالا و خدمات هستند ، به همین خاطر تعیین هزینه و درآمد حاصل از آن ها در تعیین سود و زیان شرکت منظور می شود . در واقع این بخش بیان می کند که چه مقدار از درآمد شرکت از محل فعالیت های عملیاتی به دست آمده و چگونه این فعالیت ها به صورت روزانه برای شرکت ایجاد نقدینگی می کنند .

جریان های نقدی فعالیت های سرمایه گذاری : این بخش مشخص کننده میزان سرمایه بلند مدت است که توسط شرکت ها خریداری می شود یا به عبارتی نشان می ‌دهد که یک شرکت چه مقدار از وجه نقد خودرو برای خرید آن ها تاکنون از دست داده است . تمامی جریان های نقدی ناشی از فروش سرمایه گذاری کوتاه و بلند مدت ، دارایی های ثابت مشهود و نا مشهود و مواردی از این دست در زمره فعالیت سرمایه گذاری قرار می گیرند .

جریان های نقدی فعالیت تأمین مالی : در این بخش دریافت وجه نقد از سیستم بانکی و یا سایر منابع اعتباری به شکل وام های بلند مدت یا کوتاه مدت به عنوان افزایش وجه نقد تلقی می گردد . وجوه پرداختی به این منظور نیز در بخش کاهش وجوه نقد قید خواهد شد . لازم به ذکر است که تأمین مالی از روش های مختلف از جمله افزایش سرمایه و آورده سهامداران نیز در زمره فعالیت های تأمین مالی قرار می گیرد .

روش های تهیه صورت جریان وجوه نقد

به منظور تهیه این گزارش ها تنها دو راه پیش روی شما خواهد بود ، روش مستقیم و غیرمستقیم . گرچه هر دو روش مورد تایید استاندارد حسابداری می باشند ولی بنا به دلایلی که در ادامه خواهید دید بیشتر سازمان ها و شرکت ها از روش غیر مستقیم به این منظور استفاده می کنند . در واقع تفاوت این دو روش در نحوه ارائه جریان های نقدی ناشی از فعالیت های عملیاتی است .

در روش مستقیم تمامی اقلام صورت سود و زیان بر مبنای حسابداری تعهدی تهیه شده و به دریافت ها و پرداخت های نقدی تبدیل می شوند ؛ به عبارت دیگر این روش حسابداری تعهدی را به حسابداری نقدی تبدیل می کند ؛ اما در روش غیر مستقیم به این شیوه عمل نمی شود ، چرا که در آن سود خالص را با اعمال تعدیلاتی به جریمه نقدی تبدیل می کنند . بیشتر این تعدیل ها شامل هزینه های غیر نقدی از حسابداری بر مبنای تعهدی می باشد.

برتری هر کدام از روش ها نسبت به یکدیگر

برتری روش غیر مستقیم تنها از این جهت است که تمامی دریافت و پرداخت یک شرکت را می توانید مشاهده کنید در حالی که در روش غیر مستقیم تنها می توانید به خالص آن ها دسترسی داشته باشید ، بنابراین روش مستقیم اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و به همین منظور می توانیم با در دست داشتن اطلاعات گذشته پیش بینی ها بهتری را نسبت به جریان های آتی داشته باشید .

مزیت روش غیر مستقیم تنها در این است که روی خالص جریان ‌های نقدی متمرکز می ‌شود  که این امر می ‌تواند برای پیش‌ بینی جریان‌ های آتی نقدی عملیاتی مفید و نه کامل باشد.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone