شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات-بر-ارزش-افزوده-رستوران-ها

مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها

مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها :قبل از پرداختن به مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها بهتر است تا با مالیات ، ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده آشنا شویم تا بتوانیم درک درستی از این نوع مالیات را بر واحد های صنفی داشته باشیم .

مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها

مالیات چیست

مالیات-چیست

مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد افراد به دولت است ، تا حکومت بتواند آن ها را برای تأمین مخارج عمومی و هزینه های عمرانی استفاده کند . در واقع مالیات بر درآمد پرداخت های بلاعوضی است که اشخاص آن را به دولت ها انتقال می دهند . این عوارض به خاطر اثراتی که بر توزیع درآمد دارند ، به یک ابزار کاربردی برای حکومت ها تبدیل شده اند و هر ساله سهمشان در بودجه افزایش پیدا می کند ، به طوری که در بودجه سال ۹۶ مقدار آنها به ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد و در سال ۹۷ نیز ۳۵ درصد از درآمدهای دولت از این ناحیه در حال تأمین شدن است .

 

 ارزش افزوده به چه معناست

ارزش-افزوده-به-چه-معناست

ارزش افزوده در واقع مقدار کار و تلاشی است که روی هر ماده خام صورت می گیرد تا آن را به محصول تبدیل کند . برای مثال اختلاف بهای فروش با قیمت مواد خام مورد نیاز برای تولید یک صندلی را می توان  به نحوی ارزش افزوده نام گذاری کرد .

 

مالیات بر ارزش افزوده چیست

این مالیات در دسته مالیات بر مصرف و یا نوع غیر مستقیم قرار می گیرد ، آن ها هم اکنون در بیش از ۱۴۰ کشور در سطح جهان به اجرا در آمده اند تا بتواند درآمدهای مالیاتی دولت ها را افزایش دهند . کشورهایی چون انگلیس ، فرانسه و آلمان از جمله اولین اجرا کنندگان این قانون در جهان هستند . در حالی که اجرای این قانون در سطح جهانی به سال ها قبل برمی گردد ، ولی کشور ما تنها در چند سال اخیر نسبت به اجرای آن اقدام کرده و توانسته است با درآمد حاصل از آن بخش زیادی از بودجه مورد نیاز برای فعالیت های عمرانی و توسعه کشور را فراهم سازد .

این مالیات را می توان به نوعی عوارضی چند مرحله ای عنوان کرد ، چراکه در طی مراحل مختلف از جمله واردات ، تولید ، توزیع و مصرف کالا ها و در نرخ های ثابت و غیر تصاعدی اعمال می شود .

مالیات بر ارزش افزوده رستوران موضوعی که بسیاری از افراد را که مراجعات بیشتری به رستوران ها دارند تعجب زده کرده است . شاید برایتان پیش آمده باشد که بعد از صرف غذا در رستوران ، زمانی که برای پرداخت صورتحساب مراجعه می کنید ، مبلغی را بیش از آنچه که روی پیشخوان مشاهده کرده بودید در صورتحساب  بینید ، این مبلغ در بیشتر موارد ارزش افزوده ای است که برای غذا و مخلفات همراه آن وضع شده است . ارزش افزوده تعلق گرفته به غذا ها چیزی معادل ۹ درصد قیمت آن ها می باشد .

 

در این نوع از مالیات می توان گفت که بار اصلی بر عهده مصرف کننده است و باید آن را بپردازد ، فروشنده نیز مسئول جمع آوری و تحویل آن در دوره های زمانی مشخص به اداره مالیات می باشد . البته در اجرای آن بی عدالتی هایی هم صورت می گیرد ، چرا که بیشتر رستوران ها روی مواردی چون دوغ و نوشابه نیز مالیات بر ارزش افزوده را روی قیمت آن ها لحاظ می کنند و این در حالیست که یک بار توسط کارخانه سازنده قبلاً ارزش افزوده در قیمت آن ها لحاظ شده است . در واقع رستوران ها به جهت کسب سود بیشتر مبالغ بیشتری را از مصرف کننده دریافت می کنند . (شایان ذکر است که در سایر نقاط دنیا از از مواد غذایی خوراکی هیچ نوع مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی شود).

 

در حال حاضر بر طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده تمامی صاحبان تالارهای پذیرایی ، چلوکبابی ها ، رستوران سالن های غذاخوری ، سفره خانه های سنتی و تمام اغذیه فروشی های زنجیرهای با مالکیت حقوقی  و حقیقی که به نحوی در این زمینه فعال هستند ، جدا از مساحت و اندازه محل کار خود به عنوان مودی نظام مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها شناخته خواهند شد . اما کسانی که غذای بیرون بر و بدون سرو در محل را تهیه می کنند ، از دریافت این مالیات از مردم منع شده و الزامی هم به پرداخت آن به اداره مالیات ندارند .

 

با این وجود تعیین اینکه کدام گروه از افراد در زمره این مالیات قرار می گیرند ، تا حدود زیادی وابسته به این خواهد بود که پرونده عملکرد ،  دفاتر قانونی و اسناد و مدارک لازمه بر اساس واقعیت های موجود و شرایط اعلام شده از سوی اداره مالیات تهیه شده باشد تا بتوان بعد از بررسی آن ها  شمول یا عدم شمولیت آن ها را تعیین نمود .

(مصرف کنندگان می توانند در صورت مشاهده هرگونه مبلغی مازاد بر قیمت تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده توسط گروه هایی که مجاز به دریافت آن نیستند ، با شماره تلفن ۱۲۴ سامانه دریافت و رسیدگی به شکایت سازمان حمایت از حقوق تولید کننده و مصرف کننده موارد مذکور را اطلاع داده تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرند و نتیجه نیز به شاکی ارسال شود)

 

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رستوران ها

نحوه-پرداخت-مالیات-بر-ارزش-افزوده-رستوران-ها

قانون مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران نهایی کالا و خدمات و کسانی که مسئول انتقال مالیات به سازمان امور مالیاتی هستند وظایفی را مشخص کرده است عدم انجام این وظایف از سوی آن ها می تواند جرایم سنگین را به آن ها تحمیل کند . یکی از این تکالیف دریافت مالیات از خریداران ، پرداخت به اداره مالیات و ارسال گزارش خرید و فروش ها تا ۱۵ روز بعد از پایان هر فصل می باشد . این گزارشات در فرم خاصی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده ارسال می شود . تهیه اظهارنامه به راحتی امکان پذیر نخواهد بود بنابراین افراد بهتر است تا از خدمات حسابداری و شرکت های فعال در این زمینه کمک بگیرند .

برای ارسال این فرم ها در صورتی که کارت و شماره اقتصادی خود را قبلا تهیه کرده باشید تنها کافی است تا به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و از قسمت اظهار نامه الکترونیکی ، بخش ارزش افزوده با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود سایر مراحل را انجام دهید .

 

09034915617 whatsapp 02188196080 phone