شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات فصلی چیست

مالیات فصلی چیست

مالیات فصلی چیست ، برای پاسخ به سوال مالیات فصلی چیست باید با روند دریافت مالیات توسط دولت از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی آشنا شویم . دولت برای تأمین مخارج خود در شکل های مختلف از افراد مالیات دریافت می کند . اگر حجم و تعداد دفعات دریافت مالیات و یا نرخ آن افزایش یابد باعث می شود تا شرکت ها و افراد نتوانند به فعالیت های اقتصادی خود ادامه دهند ، به همین منظور دولت دریافت مالیات را به دوره های مشخصی برای گروه های مختلف شغلی محدود کرده است .

مالیات فصلی چیست

تمامی مشاغل براین اساس موظف هستند در پایان هر فصل از سال و در دوره های ۳ ماهه گزارشی از میزان خرید و فروش های خود را تحت عنوان صورت معاملات فصلی و بیشتر به صورت آنلاین ، برای سازمان امور مالیاتی به منظور تعیین میزان مالیات پرداختی خود ارسال کنند . نحوه تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی نیز برای این سازمان دارای قوائد مشخصی است که توسط سازمان امور مالیاتی تدوین شده و در اختیار مودیان قرار می گیرد تا تنها بر اساس آن معاملات فصلی خود را ارسال کنند .

 

روش های ارسال مالیات فصلی چیست :

روش هایی از سوی سازمان مالیات برای ارسال صورت معاملات فصلی مشخص شده است که مودیان می تواننند هر کدام از این روش ها را برای ارسال لیست ها انتخاب کنند . روش های بر خط (آنلاین) ، غیر برخط و لوح فشرده (CD)

در روش برخط مودیان باید قبلاً در سامانه سازمان مالیاتی ثبت نام کنند و بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور برای ارسال لیست معاملات فصلی ، با ورود به این سامانه در قالب مشخص شده توسط این سازمان لیست های خود را ارسال کنند .

در روش لوح فشرده مودیان اطلاعات خود را براساس الگوی تعیین شده از سوی سازمان بر روی لوح فشرده ذخیره می کنند و بصورت حضوری یا با پست آن را به شعب سازمان تحویل می دهند .

روش غیر برخط یا آفلاین مخصوص مودیانی است که از سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می کنند . این افراد می توانند قالب مورد نظر سازمان مالیاتی را با همکاری متخصصین این نرم افزارها تهیه و در سیستم های خود وارد کنند و بعد از آن تنها از طریق سیستم خود و با اتصال به اینترنت اطلاعات را به صورت یکجا ارسال و رسید را دریافت کنند .

 

شکلهای ارسال لیست مالیات فصلی چیست :

  1. ثبت گزارش خرید و فروش
  2. ارسال اطلاعات میزان پرداخت و دریافت قراردادها
  3. ارسال گزارش دستمزد و مدیریت پیمان
  4. ثبت گزارش امتناع برای قبل از سال ۱۳۹۵
  5. ارسال گزارشات پیش فروش
  6. ارسال گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال۱۳۹۵
  7. ارسال گزارشات واردات و صادرات
  8. ارسال گزارش اجاره

در ارسال لیست معاملات فصلی به هر کدام از این سه روش کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی  باید به این نکته توجه کنند که تأخیر در ارسال و یا ارسال نکردن آن ها سبب اعمال جریمه برای مودیان خواهد شد .

میزان جریمه درصورت عدم ارسال و یا ارسال با تأخیر مالیات فصلی چیست :

عدم ارسال صورت معاملات فصلی تا یک ماه بعد از پایان هر فصل مشمول جریمه ای به میزان ۱% مبلغ معاملاتی که لیست آن ها ارسال نشده است می شود .

صورت معاملات فصلی در قانون :

سازمان امور مالیاتی در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم به خاطر نظم بخشیدن به امور این سازمان و همچنین جلب رضایت مودیان ، الزاماتی را برای مالیات ها در نظرگرفته است که هدف از آن ها تکریم ، شفاف سازی و رعایت حقوق مودیان است . در این ماده تمامی دستگاه های اجرایی و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای ارسال صورت معاملات فصلی موظف به انجام وظایف تعیین شده در قانون هستند و این لیست ها را باید بصورت ماهانه برای سازمان ارسال کنند . طبق این قانون کلیه افراد موظف به دریافت شماره اقتصادی از سازمان و درج آن روی  صورت حساب های خود هستند و سازمان امور اقتصادی موظف به صدور کارت اقتصادی برای آن ها است . در خلال زمانی که کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی صادر نشده است ، اشخاص حقیقی  با استفاده از کد ملی و اشخاص حقوقی با استفاده از شناسه ملی می توانند برای  ارسال صورت معاملات فصلی اقدام کنند ، داشتن کد اقتصادی بقدری برای این سازمان اهمیت دارد که عدم درج کد اقتصادی روی صورت حساب ها و یا سوء استفاده از کد اقتصادی خود یا دیگران جریمه ای معادل ۱۰% مبلغ معامله را بدون هیچ قید و شرطی بر مودی برقرار می کند .

 

چه کسانی باید صورت معاملات فصلی را ارسال کنند :

براساس ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بند های (الف) و (ب) ماده ۵۹ این قانون موظف هستند صورت معاملات فصلی خود را به صورت ماهانه به این سازمان ارسال کنند .

افراد مشمول بند الف از ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم : صاحبان کلیه مشاغلی که موظف به ثبت فرآیند های مالی خود در دفاتر قانونی موضوع قانون تجارت هستند . برای مثال ، تمامی وارد و صادر کنندگان و دارندگان کارت بازرگانی ، صاحبان کارخانه ها وکارگاه های تولیدی دارای پروانه بهره برداری و مجوز کسب ، صاحبان بیمارستان ها ، آسایشگاه ها ، درمانگاه ها و خانه های سالمندان .

افراد مشمول بند (ب) از ماده ۵۹ قانون مالیات های مستقیم : صاحبان مشاغلی که براساس قانون موظف به ثبت اطلاعات خود در دفاتر درآمد و هزینه ها هستند . برای مثال ، مالکین مراکز ارتباطات رایانه ای ، مشاوران حقوقی ، سازندگان و فروشندگا ن طلا و جواهر ، فروشندگان و نمایندگی های فروش انواع آهن آلات ، اعضای سازمان های نظام مهندسی .

 

مزیت های ارسال به موقع صورت معاملات فصلی حتی برای شرکت حسابداری :

سازمان امور مالیات به عنوان جزئی از نظام اقتصادی کشور و با هدف ارتقاء آن ایجاد شده است ؛ بنابراین با اعتماد مردم به این سازمان موجبات پیشرفت در نظام اقتصادی کشور فراهم خواهد شد . مشارکت مردم در فعالیت های اقتصادی و ارسال به موقع لیست معاملات ضمن تأمین نیازهای سازمان امور مالیاتی سبب شفاف سازی ، نظم و انضباط در فعالیت های مالی افراد و بستر سازی برای شرایط رقابت سالم خواهد شد .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone