شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات-قطعی-چیست

مالیات قطعی چیست

مالیات قطعی چیست : قبل از پرداختن به این که مالیات قطعی چیست به بیان لزوم پرداخت مالیات و این که چرا مردم از پرداخت آن امتناع می ورزند خواهیم پرداخت . پرداخت کردن مالیات برای تمامی افراد سخت خواهد بود ؛ چرا که آن ها مجبور می شوند بخشی از درآمد خود را به دولت پرداخت کنند .

مالیات قطعی چیست

البته مالیات موضوعی جدید نیست که تنها قشری از مردم را در بر بگیرد ، دولت ها در زمان های گذشته و هم اکنون نیز بخشی از عایدی مردم را دریافت می کنند تا امنیت کشور ، خدمات عمومی و زیر ساخت ها را برای استفاده مردم و تسهیل امور آن ها فراهم کنند . در واقع برداشت اشتباه مردم است که پرداخت مالیات را برای آن ها دشوار می کند ؛ اگر آن ها به خدمات و امکاناتی که از این طریق در اختیارشان قرار می گیرد توجه کنند خواهند دید که پرداخت مالیات گامی مؤثر در تأمین زندگی آسوده تر برای آن ها خواهد بود . (تأمین ۲۰ درصد از درآمد شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده را می توان به عنوان مثالی از کاربرد مالیات در عمران و نوسازی شهر ها نام برد درصورتی که قبلاً ۱۰۰% مبلغ از محل عوارض ساختمانی تأمین می شد) .

 

تفاوت سایر مالیات ها با مالیات قطعی چیست :

مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر ارث و مالیات بر درآمد ، انواع مختلفی از مالیات هستند . در بیشتر موارد برای پرداخت این مالیات ها مهلتی را تعیین می کنند تا فرد بتواند مبلغ مالیات را بپردازد ، ولی چون الزام قدرتمندی همراه آن ها در برخی از موارد وجود ندارد ممکن است افراد حتی جریمه تأخیر در پرداخت مالیات را نیز قبول کنند تا مالیات را بتوانند دیرتر پرداخت کنند ؛ اما زمانی که عنوان مالیات قطعی در کنار هر کدام از عناوین مالیاتی ذکر شده قرار گیرد ماجرا کاملاً متفاوت خواهد بود . سازمان امور مالیاتی در دریافت و مؤدیان در پرداخت آن طبق قانون موظف هستند تا هیچ گونه تأخیری را نداشته باشند . هرگونه تأخیر از سوی آن ها هزینه های سنگین و پیگیری های قانونی شدیدی را از سوی قانون گذار به آن ها تحمیل خواهد کرد . قطعی شدن مالیات برای مالیات دهنده علاوه بر جریمه های زیاد ، آن ها را درگیر فرآیند های قانونی پر پیچ و خمی خواهد کرد که بیرون آمدن از آن ها بسیار سخت و زمان بر خواهد بود .

 

در چه زمان هایی مالیات قطعی صادر می شود :

  1. اگر مؤدی یا شرکت حسابداری به برگ تشخیص مالیات خود در زمان مشخص شده توسط قانون اعتراض کند و اعتراض وی در هیأت حل اختلاف مالیاتی نیز مطرح شود ؛ بعد از صادر شدن رأی این هیأت اگر مؤدی و سازمان امور مالیاتی نسبت به آن هیچ گونه اعتراضی نداشته باشند ، مالیات موضوع این رأی  قطعی خواهد بود .
  2. پرونده های مالیاتی مراحل مختلفی را طی می کنند تا میزان دقیق مالیات برای فرد را مشخص کنند . در هر کدام از این مراحل که سازمان امور مالیات و مالیات دهنده رأی آن را بپذیرند ، رأی و مالیات موضوع آن قطعی خواهد بود .
  3. برگه های مالیات تشخیصی از سوی سازمان امور مالیاتی برای مالیات دهندگان صادر می شود . در این برگه ها مبلغ مالیات و مهلت اعتراض به مبلغ مالیات را قید می کنند . اگر مالیات دهنده در مهلت مشخص شده به مبلغ مالیات اعتراض نکند مالیات از سوی سازمان قطعی اعلام می شود .
  4. کلیه رأی های صادره از سوی شورای عالی مالیاتی برای سازمان های تابعه قطعی و لازم الاجرا است و اگر این رأی ها مورد قبول مؤدیان نیز قرار گیرد ، یعنی آن ها به این رأی ها در دیوان عدالت اداری شکایت نبرند ، رأی صادره و مالیات موضوع آن برای مؤدی نیز قطعی خواهد بود .
  5. به موجب ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم در مواردی که وزیر امور اقتصاد و دارایی پرونده مؤدی را جهت رسیدگی به هیأتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود ارجاع می دهد ، رأی صادر شده و موضوع مالیاتی آن قطعی و لازم الاجرا خواهد بود .

 

قطعی شدن مالیات چه پیامد هایی را برای مؤدی و سازمان امور مالیاتی خواهد داشت :

سازمان امور مالیات موظف می شود تا به منظور دریافت مالیات قطعی شده اقدامات لازم را به اجرا درآورد . مؤدی نیز باید بلافاصله بعد از قطعی شدن مالیات ، آن را پرداخت کند و  در غیر اینصورت تأخیر در پرداخت جرائم سنگین و پیگیری های قانونی را بدنبال خواهد داشت . قانون گذار نیز می تواند برای مالیات دهنده ، مدیران و سایر افراد موضوع مالیات های مستقیم بر مبنای مالیات قطعی شده ، قوانین لازمه را اعمال و محدودیت های قانونی را وضع کند .

 

نحوه اعتراض به مالیات قطعی چیست :

اعتراض به مالیات های قطعی صادر شده در برخی موارد قابل پیگیری است . اگر رأی های صادر شده از سوی هیأت های حل اختلاف مالیاتی از جهت قانون و مقررات دارای ایراد باشد ، مؤدی می تواند به این رأی ها در شورای عالی مالیاتی اعتراض کند . اعتراض به مالیات قطعی هم توسط مالیات دهنده و هم توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی قابل پیگیری است و هردوی آن ها می توانند آن را نزد شورا مطرح کنند .

 

نقطه ضعف سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات قطعی چیست :

به عنوان یکی از نقاط ضعف سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات می توان از مالیات قطعی نام برد . سازمان امور مالیاتی تا زمانی که مالیات یک مؤدی قطعی نشده باشد برای وصول مالیات و اقدامات لازم جهت دریافت آن با محدودیت های از سوی قانون گذار روبرو است .

قانون گذار در ماده ۲۳۷ از مجموعه قوانین مالیات های مستقیم ، این حق را به مؤدی داده است تا بتواند از قطعی شدن مالیاتی که مبنایی قانونی نداشته و یا فاقد اسناد و مدارک قانونی است جلوگیری کند . به این منظور مالیات دهنده می تواند از نحوه محاسبه مالیات ، ملاک تعیین مالیات و مشخصات کلیه افرادی که برگ تشخیص مالیات وی را صادر می کنند مطلع شود .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone