شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات خودروهای بالای ۳میلیارد

مالیات خودروهای بالای ۳میلیارد

قانونی که در سال جدید تصویب شده است این است که خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان لازم است تا مبلغی را سالانه به عنوان مالیات خودروها پرداخت کنند که در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد این موضوع برای شما خواهیم داد .

مالیات خودروهای بالای ۳ میلیارد یکی از موضوعات مورد بحث و توجه در حوزه مالیات و اقتصاد کشور است. قانون مالیات خودروهای لوکس در انتهای سال ۱۳۹۹ تصویب شد و در سال ۱۴۰۰ به اجرا درآمد .

مطابق این قانون خودروهایی  لوکس محسوب می‌شود که ارزش کلی آنها در هر سال از یک مبلغ مشخص بیشتر می‌باشد. مطابق این قانون اگر فردی بیش از یک خودرو داشته باشد و مجموع ارزش تمام خودروهای آن فرد بیشتر از سقف مشخص شده برای خودروهای لوکس باشد حتماً لازم است تا برای پرداخت مالیات این خودروها اقدام کند.

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ برای خودروهایی تعیین شده است که ارزش آنها بیش از ۳ میلیارد تومان می‌باشد. خودروهایی که ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان را دارا می‌باشد لازم است تا برای پرداخت مالیات اقدامات لازم را انجام دهند.

در چنین قانونی ارزش خودروهایی که متعلق به یک فرد و فرزندان زیر ۱۸ سال باشد محاسبه خواهد شد.

محاسبه‌های آنلاین مالیات خودرو توسط سایت‌های متفاوتی انجام می‌شود که شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های مختلف میزان مالیاتی که لازم است پرداخت کنید را بدانید. برای محاسبه آنلاین مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۲ فقط ارزش نهایی خودرو در محاسبه درصد مالیات موثر نمی‌باشد به همین دلیل غیر از ارزش نهایی خودرو موارد و گزینه‌های دیگری مانند سال تولید و موارد این چنینی موثر می‌باشد و در نظر گرفته می‌شود.

قوانین مالیات خودروهای بالای ۳ میلیارد و لوکس

برای پرداخت مالیات خودروها شرایط و قوانینی وجود دارد که در ادامه آنها را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • مالیات خودروهای لوکس بر اساس تاریخ ساخته شدن آنها و یا تاریخ وارد شدن آنها به کشور و علاوه بر آن بر اساس قیمت روز خودرو محاسبه خواهد شد.
  • مالیات خودروهای لوکس تنها بر اساس نام مالک اصلی خودرو تعیین می‌شود و نام مالک خودرو باید در شناسنامه خودرو وجود داشته باشد.
  • مبلغ مالیات خودروهای لوکس در هر سال تا پایان فروردین ماه و توسط سازمان امور مالیاتی گزارش می‌شود.
  • تمامی افراد حقوقی و حقیقی موظف می‌باشند تا پایان ماه بهمن هر سال مالیات خودروهای خود را که تحت تملک فرزندان زیر ۱۸ سالشان می‌باشد پرداخت کنند.
  • افرادی که قصد خرید و فروش خودروهای مشمول مالیات را دارند در ابتدا باید مالیات خودروی خود را پرداخت کنند و بدهی نداشته باشند.
  • مجموع ارزش خودروهای لوکس که یک فرد دارا می‌باشد مبنای اخذ مالیات خودرو نخواهد بود.
  • افرادی که چندین خودروی با ارزش زیاد را از سقف تعیین شده یعنی همان ۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ دارند لازم است تا حتماً مالیات را پرداخت کنند و برای آن اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است هزینه‌ای که شما برای مالیات پرداخت می‌کنید هر سه سال یک بار بالا و پایین می‌شود و دولت هر کشور با توجه به شرایط اقتصادی کشور هر سه سال یک بار قیمت پایه مشخص شده برای مالیات را افزایش یا کاهش می‌دهد.

قانون جدید مالیات خودرو در سال جدید ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۱ مالیات خودروهای لوکس شامل خودروهایی می‌شد که ارزش آن خودروها بیشتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد اما در سال ۱۴۰۲ مالیات خودروهای لوکس از ۳ میلیارد تومان می‌باشد و لازم است تا یک درصد مالیات پرداخت کنند. به همین دلیل اگر ارزش یک خودرو زیر ۳ میلیارد تومان باشد خودروی لوکس به حساب نمی‌آید و نیاز نیست تا صاحب خودرو برای پرداخت مالیات اقداماتی را انجام دهد.

طبق لایحه بودجه در سال ۱۴۰۲ تمامی خودروهای سواری و وانت‌های دو کابینه که شماره انتظامی را دارا می‌باشد و مالک حقوقی و یا حقیقی می‌باشد قیمت آن بیشتر از ارزش تعیین شده است نیاز است تا مالیات یک درصد را پرداخت کنند که نرخ سالانه مالیات این خودروها یک درصد می‌باشد.

برای محاسبه مالیات بر خودروهای لوکس، ابتدا قیمت خودرو در نظر گرفته می‌شود. سپس بر اساس این قیمت، درصد مالیات تعیین می‌شود. این درصد معمولاً بر اساس گروه‌های مختلف خودروها تعیین می‌شود، به عنوان مثال، خودروهای با قیمت بالای ۳ میلیارد تومان با درصد مالیات بیشتری مواجه می‌شوند.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone