شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی ، با صرف نظر سختی های پرداخت مبلغی که هریک از مودیان مالیاتی موظف به انجام آن هستند – مبالغی که با سختی به دست آورده و در پی ادای حق خود نسبت سازندگی و بهبود شرایط اقتصادی جامعه پرداخت می کنند – می توان ادعا کرد که یکی از مهمترین دلایلی که سبب می شود تا امور مالیاتی در نزد عموم مردم تا این حد پیچیده ، نامطلوب و در مواقعی ترسناک جلوه کند ، عدم آشنایی با الفبای این پدیده و نا آگاهی از مفاهیم آن می باشد .

به طور مثال در پرداخت مالیات سالانه ، ارائه اظهارنامه عملکرد یکی از مهمترین فاکتورهاییست که سبب می شود تا مبلغ نهایی قابل پرداخت مشخص گردد ؛ حال با استناد به اینکه می توان با به روز رسانی اطلاعاتمان در این حوزه به تکمیل گزارشی بهتر (که بهتر به معنای ارائه اطلاعات غیر واقعی و دروغ نبوده و تنها منظورمان بهینه شدن آن می باشد) در قالبی استاندارد و قابل قبول نتیجه بهتری گرفت ، چرا نباید با مفاهیم مالیاتی آشنا شد ؟

در همین رابطه اظهارنامه به گزارشی گفته می شود که در آن شخصیت های حقیقی و حقوقی با بیان میزان سود ، ضرر و سرمایه خود در یک سال مالی ، ممیزینی که وظیفه سنجش مقدار مالیات را بر عهده دارند در جریان ریز امور خود قرار می دهند و با ارائه اسناد و مدارک مبادلات مالی خود به آنان در تخمین مبلغی منصفانه و صحیح کمک می کنند . لازم به تاکید است که در اظهارنامه های مالیاتی و تسلیم آن ها ، فرض بر اصل صداقت بوده و مودی ملزم به ارائه اطلاعات درستی می باشد ، عملی که انجام یا عدم انجام آن به تناسب خود پیامدهایی را در پی داشته و خروجی متفاوتی را نمایان می سازد . لذا بر آن شدیم تا بررسی کامل اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در تبیین این نکته بکوشیم .

در قدم اول تشریح اظهارنامه اشخاص حقیقی باید گفت که این مبحث حول افرادی حقیقی می چرخد ، به عبارتی دیگر ما در خصوص حسابداری و حسابرسی افرادی سخن می گوییم که نام آن ها به عنوان عضوی از شرکتی ثبت شده مطرح نشده باشد و طرف حساب اداره مالیات فردی با اسم و فامیلی واقعی باشد نه شخصیتی در ورای عناوین ، جایگاه ها ، سیلاب و یا واژگان یک شرکت .

در اظهار نامه عملکرد ، منظور از عملکرد تنها انجام اقداماتی با نتیجه فیزیکی و مشهود مانند خرید و فروش و یا درآمد ها و هزینه هایی که در پی معاملات تجاری پدید می آیند نیست ، بلکه در فعلی که به افزایش و کاهش دارایی و بدهی ها نیز منجر شود اتلاق می گردد . به عنوان مثال سرمایه های منقول و یا معافیت مالیاتی نیز به دلیل اینکه سبب می شوند تا میزان دارایی های فرد افزایش یا کاهش یابد نیز بخشی از این عملکرد حساب شده و ذکر آن در هر دوره مالی – دوره یکساله – الزامیست .

شاید لازم به یادآوری نباشد که عدم ذکر برخی از موارد فوق – چه عمدی و چه سهوی – تخلف حساب شده و چنانچه ممیزی آن را از شواهد و قراین موجود استخراج نماید قدرت علی الراس کردن شما را دارد ، به عبارتی دیگر موظفید که هر مبلغی که وی تعیین کند بپردازید ؛ به همین دلیل دقت و توجه به همه جزئیات در تهیه اظهارنامه که از تخصص های شرکت های حسابداری مجرب و توانا مانند تراز ارقام آرین است سبب می شود تا پرداختی های اضافه و نا حق گریبان افراد واجد الشرایط را نگیرد .

جالب است بدانید که سازمان مالیات برای اینکه حجت را بر مودیان تمام کرده و راهی برای بهانه جویی باقی نگذارد ، امکان تدوین و تصحیح مدارک ارسالی که حاوی اشکالاتی احتمالی هستند را تا یک ماه پس از ارائه آن فراهم آورده است تا در صورت بروز مشکلات و پیش از بررسی مسئولین یک پرونده ، در مسیر درست خود نگاشته شوند .

تسلیم اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی برای همه افرادی که درآمدی داشته و پولی در این کشور به دست می آورند اجباریست ، حال این فرد میلیاردری سرشناس باشد و یا کارمندی ساده . بدیهیست که میزان این مالیات در ازای درآمد اشخاص تعریف می شود ، در نتیجه فردی که درآمد بیشتری داشته ، سود بیشتری هم به دست آورده و مشمول پرداخت مبلغ بیشتریست و افراد کم درآمد نیز به همین منوال پرداختی کمتری دارند .

نرخ مالیات در حالت کلی متغیری از نوع فعالیت شخص می باشد که بر حسب ماده های ماده ۱۰۵ و ۱۴۳ قانون مالیاتی تعریف می شوند .

در خصوص مقدمات ارائه اظهارنامه عملکرد و پرداخت آن گفتنیست که مشمولین این طرح در قدم اول ملزم به ثبت نام در تارنمای سازمان امور مالیاتی هستند تا با دریافت یک اقتصادی ، نام کاربری و رمز عبور موجودیت خود را به اثبات برسانند .

پس از آن افراد گروه اول مالیاتی – افرادی با مبادلات مالی سالانه بیش از ۳ میلیارد تومان ، افرادی با مالیات بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در سال ، دارندگان کارت بازرگانی ، تجّار ، کارخانه داران ، صاحبین هتل ها ، بیمارستان ها ، صرافی ها و … – مجبور به ارائه صورت ترازنامه خود هستند . صورت سود و زیان ، صورت گردش مالی کالا ها و مواد اولیه ، ارائه شماره ثبت پلمپ دفاتر قانونی ، شرح مالیات های پرداختی در طول سال و ارائه مشخصات فردی ، کسب و محل آن نیز از دیگر مدارک لازم برای این کار می باشد که لازمه آن مشورت با یک شرکت حسابداری معتبر است .

همانطور که گفته شد ارائه اطلاعات غلط نابخشودنی بوده و مشمول جریمه است ، اما کم لطفیست اگر از اقدامات انگیزشی اداره مالیات که در عملی تشویقی از مالیات افرادی که سه سال پیاپی مالیات خود را به موقع پرداخت کرده اند می کاهد چیزی نگوییم .

علاوه بر این ، به دلیل اینکه این رسیدگی ها که در طول سال توسط ممیز انجام می پذیرد و تنها تا ۳ ماه کامل پس از اتمام دوره پذیرفته می شود (و در اثر دیرکرد جریمه می خورد) به دلیل مبارزه با پولشویی و رسیدگی دقیق به کار برخی از افراد سود جو انجام می پذیرد ، در اثر عدم ارائه نیز (حتی اگر مطلبی برای ذکر وجود نداشته باشد) تبعات سنگینی برای فرد به دنبال خواهد داشت .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone