شرکت حسابداری و خدمات حسابداری خوب : یکی از وظایف مهم یک شرکت حسابداری خوب رسیدگی به اموری از جمله تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی ، تنظیم مالیات حقوق افراد ، تهیه و تنظیم گزارشات فصلی اعم از خرید و فروش و همچنین مشاوره مالیاتی در خصوص مالیات های تکلیفی ، ارزش افزوده و سایر موارد مرتبط به شرکت ها می باشد .

ما می توانیم برای شما پرسنلی که مورد نیازتان می باشد را به طور مداوم به رسیدگی به امور مالیتان بگماریم ، با این تفاوت که در شرکت خودمان مستقر می باشند که این کار با ساختار مجموعه شما نیز هماهنگ خواهد بود .

نظارت بر روند کلی یک شرکت

نظارت بر روند کلی یک شرکت ، یکی دیگر از خدماتی می باشد که توسط مجموعه تراز ارقام آرین ارائه می شود . در این مجموعه خیالتان راحت باشد که هیچگونه خطایی ولو سهوی از طرف پرسنل ما صورت نخواهد گرفت و به امور مالی شما به بهترین نحو ممکن رسیدگی خواهد شد .

ممکن است شما یک شرکت و یا یک مغازه دار باشید اما مهم این است که کار شما را به نحو احسن انجام می دهیم .

با توجه به تجربه‌ای که در این راه داریم می توانیم بهترین خدمات را در کوتاه ترین زمان ممکن به شما ارائه دهیم . یکی از ویژگی های یک شرکت حسابداری خوب این است که بتواند شما را در مواقعی که نیاز دارید آگاه نمایند که چگونه کارهایتان را انجام داده و به چه ترتیبی آن ها را پیش ببرید که سبب می‌شود از جرایم مالیاتی نجات پیدا کنید !

شرکت حسابداری

یکی دیگر از خدمات مجموعه پیش روی ، تذکر انجام به موقع کارها و یادآوری آنها به کارفرما باشد که این امر به خوبی توسط پرسنل خبره شرکت تراز ارقام آرین و به نحو احسن انجام می پذیرد . از جمله خدماتی که یک شرکت حسابداری می تواند به مشتریان خود ارائه نماید ، تهیه و تنظیم گزارش های دوره‌ای سالیانه و یا میان دوره ای می باشد که این نیز از وظایف یک شرکت حسابداری خوب است .

ما به نحوه انجام خدمات مالی و مالیاتی بطور کامل اشراف داریم ، پس می توانید امور خود را به ما بسپارید تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم . نیازمندیهای شما را گوش می‌دهیم و بهترین راهکارهای پیش روی را به شما ارائه خواهیم داد ، یکی از مهمترین ویژگی راهکارهای ما عملیاتی بودن طرح هایی می باشد که توسط مجموعه ما به شما پیشنهاد خواهد شد.

[pt_view id=”df9ece334a”]

 

خدمات حسابداری

مجموعه حسابداری ما با استفاده از کارشناسان کار آزموده در زمینه امور حسابداری بهترین خدمات را برای شما فراهم خواهد آورد . مهمترین قسمت یک شرکت و به عبارتی قلب تپنده آن به روز روابط و ضوابط آن است.

امروزه در دنیایی که نحوه اخذ مالیات ها دائما در حال تغییر بوده و قوانین مالیاتی هر روز امکان تغییر دارند، هیچ شرکتی نمی‌تواند به خودی خود تمامی نیازهایش را برآورده نماید و نیاز به یک مجموعه حسابداری خوب دارد که بتواند تمام کارهایش را به نحو احسن انجام دهد و مالیاتی مناسب و معقول را برای یک شرکت محاسبه کند .

اگر شما به سیستم مالی خود توجه نکنید یا آن را فراموش کنید ، صد درصد بیشتر از آنچه که به دست آورده اید باید هزینه نمایید و این کار نیز برای شما بسیار زیان بار خواهد بود . اگرچه شرکت ما در تهران قرار گرفته است اما خدمات خود را به سایر شهرهای کشور نیز ارائه میدهد ؛

به عنوان مثال پروژه هایی در کیش که یکی از دورترین نقاط کشور نسبت به پایتخت است گواهی بر این مدعاست . تفاوتی ندارد که شخصیتی حقیقی هستید یا حقوقی ، شما را در پرداخت کمترین مالیات و مشمول نشدن هیچگونه جریمه ای راهنمایی میکنیم .

کار ارتباط کارفرمایان با ما

در انجام این کار ارتباط کارفرمایان با ما الزامی می باشد . به عنوان مثال کارفرمایی که فقط انتظار داشته باشد که کار به نحو احسن انجام شود و خود هیچگونه همکاری و مشارکتی نکند این امر را ناممکن می‌کند ، بنابراین ما از شما می‌خواهیم که دست به دست ما داده تا بتوانیم یک نتیجه خوب و مناسب برای شرکتتان به ارمغان بیاوریم .

در رزومه کاری ما می توانید تنوع و گوناگونی شرکت های مختلفی که با ما همکاری داشته اند را ببینید . بسیاری از شرکت ها در زمینه های مختلف صنعتی، بازرگانی و یا خدماتی از مشتریان دائمی شرکت تراز ارقام آرین بوده و بسیاری از آن ها از نحوه ارائه خدمات ما رضایت کامل داشته اند ، لذا برای سالیان طولانی کار خود را با مجموعه ما ادامه داده اند .

امروزه با توجه به گسترده شدن فعالیت‌های شرکت‌ها ، برخی از آن ها فعالیت‌هایشان را در بازارهای خارج از حیطه کار خود دنبال می کنند که این کار آن ها را همواره از لحاظ مالی و مالیاتی تهدید می کند ، بنابراین به کار گرفتن یک شرکت خدمات حسابداری سبب می شود تا کار آن ها به نحو احسن مدیریت شده ، مشاوره‌ هایی را دریافت کرده تا بتوانند بهترین راه و مسیر را انتخاب نموده و بهترین تصمیم را بگیرند .

محاسن عقد قرارداد خدمات حسابداری

ممکن است چند برابر قرارداد بسته شده با یک شرکت حسابداری، عاید مجموعه شما شود که در صورت رعایت نکردن این مخاطرات مالی این مشکل برای شما ایجاد می‌شد . ما با بهره گیری از دانش فنی کارشناسان و همچنین ارائه خدمات به دست افراد توانا ،قادر خواهیم بود تا این تهدیدات را از شما دور کنیم .

خدمات مالی که توسط مجموعه ما به شما عرضه می شود دارای تنوع گوناگونی می باشد که در دسته بندی های مختلفی جای می گیرند . خدمات ما شامل خدمات حسابداری ، حسابرسی و مشاوره مالیاتی در قالب اعزام نیرو به محل می باشد ؛ خدماتی که می توانید با برقراری تماس از طریق راه های ارتباطی ، از جزئیات آن ها آگاهی یابید .

حسابداری راهکاری بنیادین در زندگی انسان 

حسابداری پیش از اینکه علمی از زیر شاخه های ریاضیات و دنیای اعداد و ارقام باشد ، راهکاری بنیادین در زندگی انسان و یکی از مصادیق نظم می باشد .

اگر وجه رایج دوره ای را نمک و سنگ های کمیاب ، دوره ای را سکه های زر ، تاریخی را اسکناس و وجوه نقد و حال حاضر را عددهای دیجیتالی و اطلاعاتی بایونری بدانیم ، حسابداری به عنوان وجه مشترک نظم و ترتیب دادن به همه آن ها ، عاملی بوده و خواهد بود که سبب می شود تا بدانیم سرمایه ما چقدر است ، در هر معامله چه میزان سود و ضرر کرده ایم ، چه میزان به دیگران بدهکار بوده و چقدر از هریک طلبکاریم !

اینکه فعالیت های روزانه ما در راستای کسب درآمدی بیشتر است امری انکار ناپذیر می باشد .

همه ما با هدف اینکه پولی بیش از روز قبل درآوریم از بستر خود برمی خیزیم و تا زمان بازگشت به منزل – هرکس به اندازه جیب خود – در پی این مطلب می باشد که چگونه می تواند وضع فعلیش را بهبود ببخشد . با توجه به این توضیحات ، اینکه ما در تکاپوی یافتن راه حل هایی کاربردی و مقرون بصرفه برای کنترل دقیق این جریان مالی و مسدود کردن روزنه های نشتی آن باشیم امری منطقی و لازم الاجرا به نظر می رسد .

با بالاتر زدن کلاه خود و دیدن افق هایی دورتر ، حسابداری نه تنها به کنترل آمد و شد های مالی ما ، بلکه به کیفیت و کمیت حق الحساب های پرداختنی ما به دولت ها در قالب مالیات نیز نظارت دارد .

این پدیده که در همه نقاط دنیا نیز شایع است ، سبب می شود تا ورودی و خروجی های یک مجموعه با آنچه که سازمان های ذیصلاح استاندارد و قانونی اعلام کرده اند همسو بوده ، در جایی که باید معاف از مالیات شوند این اتفاق رخ داده و نهایتاً با استناد به سند و مدرک – و نه اتکا به برش یک آشنا در اداره مالیات یا راه های غیر اخلاقی دیگر – مبالغ پرداختی موکل کاهش یابد .

همه افرادی که همینک مشغول مطالعه این مطلب هستند – بنا به موضوع فعالیت این مجموعه و مبحث نسبتاً ثقیل حسابداری و امور مالیاتی – دارای سن و تجربه ای می باشند که خوب و بد را از یکدیگر تشخیص داده و در این مورد خاص می توانند خدماتی را که مجموعه های گوناگون ارائه می دهند را با دیگری مقایسه کنند .

شناسایی یک شرکت حسابداری خوب

در شناسایی یک مجموعه حسابداری خوب عوامل مختلفی دخیل هستند که از مهمترین آن ها می توان به تسلط کامل آنان به همه روش های حسابداری ، آخرین به روز رسانی ها و تغییرات این علم ، همه راه و چاه های مربوط به خود در اداره مالیات یا بیمه ، روش های حل اختلافات مالی ، ظرافت های نگارش لایحه و دفاعیه ، خوش قولی و صد البته قیمت مناسبی که در ازای این خدمات دریافت می کنند اشاره کرد .

با بررسی مفاهیم و معانی «شرکت» در قانون مدنی ایران و همچنین قانون تجارت ، علاوه بر تعاریفی که برای آن مطرح شده است ، به این نکته می رسیم که یکی از اهداف برپایی این چارچوب و قرار دادن افراد (یا شرکت های دیگر) تحت لوای آن ، به وجود آوردن بستری قانونی و تعریف شده برای بررسی روابط مالی و نحوه تقسیم سود حاصل از سرمایه میان ایشان و همچنین نظارت بر روابط تجاری آنان با مشتریان یا کارفرمایانشان بوده است .

خدمات مالی تراز

بستر قانونی حسابداری

با تمرکز بر روی قسمت دوم این نکته باید صراحتاً به این مطلب اشاره کنیم که سپردن امور مالی خود یا مجموعه ای که در  آن مشغول به کار هستید به یک شرکت حسابداری ، سبب می شود تا به نسبت رابطه ای که با یک حسابدار مستقل برقرار می کنید امور مالیتان در بستری قانونی پیش رفته و بنا به همین مساله چنانچه حقی از شما ضایع شد ، قانون و مراجع قضایی قادر به استحقاق آن باشند .

به زبانی ساده تر ، با احترام به همه افراد شریفی که تحت نام حقیقی خود به انجام امور حسابداری مشغولند باید گفت که همکاری با یک حسابدار تنها با وجود اینکه مزایایی را هم دارد ، اما در گرو حضور فیزیکی این فرد می باشد ؛ فردی که چنانچه به ادامه این همکاری علاقه ای نداشته باشد ، قصد سوء استفاده داشته باشد و یا به هر دلیلی دیگر در جایگاه خود حاضر نشود ، همه حساب ها نیز همراه با فقدان وی به هم ریخته و از همه مهمتر در این مدت با وجود نبود ناظری دانا بر ریز فعالیت های وی ، دست او برای انجام امور سودجویانه نیز باز می باشد .

مجموعه مالی شرکت حسابداری تراز ارقام آرین

این در حالیست که در شرکت حسابداری تراز ارقام آرین ، سلسله مراتب و تقسیم بندی نیروی کار به ترتیبی انجام شده است که پیشبرد امور مربوطه تحت نام و بازرسی شرکت انجام می گیرد و نه شخصی خاص ؛ در نتیجه اینکه بر خلاف مورد مذکور حتی اگر فرد مسئول پرونده به هر دلیلی امکان ادامه همکاری را نداشته باشد ، مجموعه اطلاعات و اقدامت وی نزد تراز کمپانی محفوظ بوده و ادامه کار توسط فرد دیگری انجام می پذیرد .

این عمل که به واقع وجهی از صورت های متعدد کار گروهی و همکاری متقابل است ، از طرفی سبب می شود تا هم افرادی که از فیلترهای فراوان برای رسیدن به این جایگاه گذشته اند ، در حال ارتکاب خطایی ولو سهوی دیده شوند متوقف شده و پیش از بروز کوچکترین مشکلی آثار اقداماتشان تصحیح گردد و هم با توجه به تجربه و دانشی که نزد سرپرستان هر بخش و تبادل اطلاعاتی که میان کارکنان مجموعه وجود دارد ، حتی جدیدترین بند و تبصره های قوانین سازمان های در ارتباط با بخش حسابداری نیز دردسر ساز نشوند .

در نهایت اینکه همکاری با یک مجموعه رسمی که دارای شماره ثبت ، آدرس یا سوابق مشخصیست سبب می شود تا با حرکت در بستری قانونی ، علاوه بر احساس حمایت همه جانبه دستگاه قضا از خود ، توانایی عرضه قراردادی رسمی به مراجع ذیصلاح را نیز داشته باشید .

خدمات حسابداری تراز ارقام آرین

همانطور که پیشتر هم به این نکته اشاره شده بود ، خدمات حسابداری تراز ارقام آرین تنها به ثبت و ارائه مجموع ورودی ها و خروجی ها معطوف نمی شود ، چرا که اگر چنین بود کودک یا فردی سالخوده که تنها به مفاهیم اصلی ریاضی اشراف داشته و می توانستند با حواس جمع خود همه تبادلات مالی ، خدماتی یا کالایی را از نظر بگذرانند نیز توانایی انجام این کار را داشتند ، این در حالیست که دست اندرکاران یک مجموعه از مدیر کل تا کارمندان تازه وارد گرفته ، همگی جای خود را داشته و مسلماً در اثر سال ها تحصیل و کسب تجربه به سادگی از پس این کار بر می آمدند .

پس لزوم بهره گیری از خدمات حسابداری که توسط مجموعه ای سرشناس با رزومه ای مشخص و گویا ارائه می شود در سرفصل های بیشتری گنجانده شده است .

به عنوان مثال صورت های مالی که به مقاصدی مختلف به مراجع گوناگون عرضه می شوند ، تدوین اظهار نامه عملکرد در چارچوب استاندارد و اسلوبی که اداره مالیات تعریف کرده است ، تهیه گزارشات فصلی که ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم باید ها و نبایدهای فراوانی برای آن تعریف کرده است و یا تهیه آیین نامه های مالی و کنترل داخلی به منظور سر و شکل دادن به روابط تجاری بین شرکاء از جمله اقداماتی می باشد که پیاده سازی دقیق و حساب شده آن ها فرق بین یک حسابدار خوب و مجرب با همکاری مبتدی یا فاقد اطلاعاتی به روز را مشخص می نماید .

خدمات شرکت حسابداری

تعریف سیستم های مالی ، احتساب قیمت تمام شده یک کالا یا خدمت ، آموزش نیروی کاربردی و مفید انسانی ، ارائه مشاوره در خصوص انتخاب و پیاده سازی سیستم ها یا

نرم افزارهای متناسب با کسب و کار شما

انجام کلیه امور مربوط به کدینگ

ارائه خدمات پیمانکاری حسابداری

اعزام حسابدار

کمک به تقویت کادر مالی یک مجموعه

ارائه مشاوره

یاری رسانی به مشتریان در راستای گزینش حسابداری دانا و امین

اصلاح حساب ها

دفاع مالیاتی

مشاوره مالی

تهیه گزارشات تحلیلی مالی ، محاسباتی

تهیه بودجه و رفع اختلافات مالی میان سهامداران یا شرکاء از جمله اقداماتیست که تراز کمپانی مدعی به انجام به نحو احسنی آن ها بوده و با تکیه بر کارنامه درخشان سال ها فعالیت خود بر روی آن ها صحه می گذارد .

چرا همکاری با یک مؤسسه حسابداری مهم است

چرا همکاری با یک مؤسسه حسابداری مهم است ؟

پیش از پرداختن به پاسخ این سوال به این رویداد که در تاریخ معاصر ما و کمتر از یک دهه پیش اتفاق افتاده است توجه فرمائید . در تیر ماه سال ۱۳۹۰ و با گذشت مدت ها از بحث ادغام وزارتخانه های مختلف ، در نهایت سه وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی ، کار و امور اجتماعی ، و تعاون به دستور شورای نگهبان با یکدیگر ترکیب شده و تحت نام وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت خود ادامه دادند .

با گذر از مزایا و معایب یا طرفداران و مخالفین این طرح ، باید به پاسخ این سوال بیاندیشیم که چه اتفاقی روی داده است که سه وزارتخانه به عنوان سه نمونه از بزرگترین مجموعه های اداری کشور بدین ترتیب با یکدیگر درآمیخته و یکی شده اند !

اگرچه اهداف متفاوتی پشت این طرح وجود داشته است ، اما بی تردید کوچک شدن حجم دولت و استفاده بهینه تر از امکانات یکی از مهمترین آن ها می باشد . زمانی که در کشورمان این سه بخش مجزا را داشتیم ، یعنی به ازای هریک نیز وزیری در کابینه بوده ، افراد زیادی که ممکن بوده است کارایی خاصی نداشته باشند در آن ها حقوق دریافت کرده و نهایتاً با بروز مشکلاتی میان مرزی در وظایف آن ها ، ممکن بود آن را بر عهده نگرفته و به دیگری پاس بدهند .

مشخص شدن مسئول رویدادها و تصمیم گیری در خصوص مباحث مهم

در نتیجه با یکی شدن آن ها علاوه بر مشخص شدن مسئول رویدادها و تصمیم گیری در خصوص مباحث مهم و تاثیرگذار در این حوزه خاص ، از افراد ، امکانات و منابع موجود نیز استفاده بهینه تری شده و نهایتاً انتظار می رفت تا بازدهی بیشتری نیز داشته باشند .

مجدداً با صرف نظر از اینکه آیا اینچنین شده است یا خیر ، باید به این نکته اشاره کنیم که ما نیز در سازمان ، اداره ، شرکت و فروشگاه خود باید به فکر بهینه کردن دایره وظایف کارکنان افتاده و از استخدام افرادی که شاید به اندازه کاری که انجام داده یا جایی که اشغال می کنند ، مبلغ بیشتری می گیرند جلوگیری کنیم .

در همین رابطه می توان به نقش یک حسابدار اشاره کرد . حسابداری مبادلات مالی ما شاید به اندازه ای زیاد نباشد که فردی دائماً آن ها را بررسی کند و شاید به اندازه ای هم کم و بی اهمیت نباشد که خودمان شخصاً به آن بپردازیم ، از سویی دیگر استفاده از حسابداری تازه کار یا پاره وقت نیز شاید از جهاتی نتواند به جمع کردن کامل و دقیق حساب ها بیانجامد .

برون سپاری کار و سپردن آن به یک موسسه حسابداری

در نتیجه اینکه برون سپاری کار و سپردن آن به یک موسسه حسابداری می تواند علاوه بر انجام امور مذکور به نحو احسن با حداقل هزینه ها ، از اشغال شدن یک جایگاه و اضافه شدن فردی که شاید حضور فیزیکش ضرورتی نداشته باشد جلوگیری کند .

همه افرادی که در ایران زندگی کرده و سن و سالی از آن ها گذشته است ، هریک به نوبه خود تجارب مختلفی از مراجعه به ادارات دولتی یا دفاتر سارمان های پر مخاطب آن دارند .  در همین رابطه با وجود اینکه می دانیم در مواردی کارمندان مجموعه های مذکور هم مقصر نبوده و وجود تأخیر یا پیچشی در کار به علت عدم وجود یا تعریف قانونی متناسب با کلیات فعالیت های مذکور و همچنین فراهم نبودن پیشنیاز های فیزیکی امر می باشد .

اما باز هم نمی توانیم نسبت به برخی بروکراسی های بی دلیل ، اخذ ایرادهایی جزئی ، تغییر مستمر قوانین ، عدم فهم چارت سازمانی و سلسله مراتب انجام کار بی تفاوت بوده یا همه آن را به درستی – بی آنکه به دردسری عظیم بیافتیم – انجام دهیم .

اداره مالیات به عنوان مهمترین اداره

اداره مالیات به عنوان یکی از این سازمان ها ، از آن دست نهادهاییست که از یک سو به دلیل کثرت مراجعین و از سویی دیگر  به دلیل پیچیدگی برخی قوانین و مقررات خود به کابوسی برای افرادی تبدیل شده است که مشمول پرداخت مالیات بوده اما از انجام کارهای اداری بیزارند ، با این حال چاره ای به جز انجام آن را ندارند .

این در حالیست که این فرد به عنوان مراجعه کننده ملزم به پرداخت وجوه درخواستی اداره مالیات بوده که این امر به خودی خود برای وی مطلوب نیست ، در صورت بالا بودن مبلغ مالیات باید با سند و مدرک از آن دفاع کرده و به کاهش آن بپردازد و نهایتاً نیازمند جمع آوری و تدوین همه این اطلاعت و داده ها برای سال آینده می باشد که با وجود عدم وقت ، حوصله یا دانش کافی از تحقق این هدف باز می ماند .

فرد متخصص حسابداری

از آنجایی که برای هر کاری فرد متخصصی وجود دارد ، انجام امور مالیاتی نیز به عنوان یکی از خدمات حسابداری از جمله وظایفیست که مجموعه تراز ارقام آرین به آن پرداخته و با انجام کلیه امور مربوط به آن از مرحله ارسال مدارک تا دفاع به این پدیده رسیدگی می کند .

در همین رابطه تحریر دفاتر قانونی ، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی ، تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و دریافت گواهینامه آن ، تهیه و تنظیم گزارشات فصلی ، تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل ، شرکت در دفاعیات مالیاتی و پیگیری پرونده های در ارتباط به آن و سایر اقدامات مربوط به این امر در کنار ارائه مشاوره های دقیق از جمله خدماتی هستند که می توان با پیشبرد آن ها ، مشتریان تراز کمپانی را در امر رسیدگی به امور مالیاتشان یاری کرد .

می دانیم که مالیات درصدی از سود سالانه مردم یک کشور است که به منظور کمک مالی به دولت ها و تحت عنوان سهم ایشان از درآمدی که اتباع هریک از آن ها داشته اند ، به حسابشان واریز می شود .

سود ماحصل فعالیت های اقتصادی ما

اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم ، به دلیل اینکه این سود ماحصل فعالیت های اقتصادی ما در سال گذشته بوده و به نوعی آن را حق خود می دانیم ، در مواردی تسلیم آمار و پرداخت آن به سازمان های ذیصلاح برایمان اندکی دشوار می باشد ؛ اطلاعاتی که چنانچه خلاف واقع بوده و یا به کلی ارائه نشود ممکن است با علی الراس شدن یا سایر جریمه های مرسوم به نقره داغ شدن مؤدی مالیاتی و ضرر چند برابر وی بیانجامد .

به درست یا غلط و به حق یا ناحق این مبلغ هزینه ایست که باید پرداخت شود ، حال اینکه فردی از آن می گریزد اما در گلوگاهی که داشتن مفاصا حساب مالیاتی و پرونده پاک و مشخصی الزامیست به دام می افتد و فرد دیگری با تدبیر ، روش های اصولی و قانونی و اتخاذ تصمیماتی منطقی (نه توسل به راه های غیر قانونی و غیراخلاقی) به حل این مشکلات می پردازد .

در همین راستا چنانچه بپذیریم که می توان با راه های قانونی و از روش های امتحان پس داده بر این مسأله فائق آمده و میزان مالیات بریده شده را کاهش داد ، می توان گفت که نیمی از این راه پیموده شده و نیمه دیگر آن سپردن امر به دستان کارشناسی خبره با اطلاعاتی به روز می باشد .

کارشناس مورد نظر ما که همان حسابدار ارشد شرکت است – حوزه ای که مجموعه تراز ارقام آرین از آزمون آن سربلند بیرون آمده است و با اتکا به سال ها تجربه و صدها پرونده موفق خود در خصوص صلاحیت و توانایی های خود کبّاده تسلط کامل به خدمات حسابداری و انجام امور مالیاتی را می کشد .

انتخاب و راه اندازی نرم افزار حسابداری

با انتخاب و راه اندازی نرم افزار حسابداری مرتبط با فعالیت یک مجموعه ، ثبت اسناد حسابداری و ارائه گزارش آن ها ، تشکیل پرونده مالیاتی ، اخذ کد اقتصادی ، رسیدگی به کلیه امور حقوق و دستمزد به وژه در ادارات بیمه و مالیات ، ارسال صورت معاملات فصلی ، اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، اظهارنامه عملکرد و تحریر دفاتر قانونی علاوه بر سر و سامان دادن به حساب ها که همان مقدمات تعیین مالیات می باشد ، اسنادی را نیز تهیه و طبقه بندی می نماید که به صورت مکتوب و مستند قابل دفاع بوده و با استناد به آن می توان مبلغ کلی مالیات را کاهش داد .

در سطور بالاتر به این نکته اشاره شد که انجام امور مالیاتی یکی از خدمات حسابداری و وظیفه ای از میان چندین مسئولیت فرد یا مجموعه حسابدار می باشد . در همین رابطه تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد نیز یکی از مهمترین گزارشاتیست که فرد مذکور موظف به تهیه و تدوین آن بوده و عملاً کارنامه وی در یک سال کاری قلمداد می شود .

اما این اظهار نامه عملکرد چیست ؟

اما این اظهار نامه عملکرد چیست ؟

گفتیم که همه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای سطح درآمدی مشخصی هستند (به جز مجموعه یا نهادهایی که از این امر معافند) مکلّف به پرداخت بخشی از سود سالانه خود به دولت می باشند .

حال اینکه دولت چگونه می تواند تشخیص دهد که چه شخصی به چه میزانی فعالیت اقتصادی کرده و در سال گذشته درآمد داشته است ؟ آیا قادر است برای تک تک افراد جامعه ناظری گماشته که بازرسی کنند این اشخاص در هر روز به چه میزانی سود و ضرر کرده اند ؟ با فرض عملی شدن این امر محال ، آیا می توان از صحت کلام و عدم خیانت این افراد اطمینان داشت ؟

مسلماً پاسخ این سوالات خوشایند نبوده و تنها به زایش شبهات و رسیدن به چالش های بزرگتری منتهی می شوند ، در نتیجه طی سال ها کسب تجربه و بررسی کارشناسان حوزه اقتصاد و امور مالی ، خود اظهاری و بیان وقایع یک سال گذشته در کسب و کار هر فرد از زبان خود وی به عنوان راهی ایده آل در نظر گرفته شده است .

عدم بیان کامل حقیقت

بدیهیست که پیش از شروع این طرح ، نخستین فکری که به ذهن دست اندرکاران امر در وزارتخانه های مربوطه و همچنین برخی کسبه یا شرکت های فرصت طلب خطور کرده است ، عدم بیان کامل حقیقت است . به عنوان مثال چنانچه افرادی درآمد خود را بسیار کمتر از حد واقعی بیان کرده و یا ضررهایی که اتفاق نیافتاده است را در کاهش سود خود دخیل می کردند ، دولت قادر به راستی آزمایی و اثبات راست یا دروغ بودن این ادعا نبود .

در نتیجه با تعریف کد اقتصادی و تصویب قوانینی در راستای تسلیم گزارشات مربوطه ، همه راه های فرار بر روی سوء استفاده های احتمالی سودجویان را بست .

سختگیری ها و پیش بینی روش های احتمالی

جالب است بدانید این سختگیری ها و پیش بینی روش های احتمالی دور زدن قانون تا جایی پیش رفته است که حتی مجموعه های معاف از مالیات نیز با اینکه نباید مبلغی پرداخت کنند ، اما ملزم به ارائه این گزارشات می باشند ؛ چرا که این مجموعه ها که گاهی حجم تبادلات مالی یک سالشان صد ها میلیارد ها تومان می باشد با مجموعه های دیگری تبادلاتی را داشته اند که لزوماً همه آن ها از مالیات معاف نبوده اند .

در چنین شرایطی مجموعه ای را در نظر بگیرید که از مالیات معاف نبوده و با یکی از مجموعه های مذکور داد و ستدی را داشته است .

اظهارنامه شرکت معاف

طبیعتاً این مجموعه در اظهارنامه خود مبلغ و نامی از شرکت معاف می آورد ، این در حالیست که مجموعه معاف هم در گزارشات خود این معامله را ذکر کرده و طبق تصدیق دو طرفه آن ها می توان از وجود و صدق این خط دفتر اطمینان حاصل کرد . حال فرض کنید مجموعه معاف این گزارش را تسلیم نمی کرد .

در نتیجه طرف دیگر قرارداد نیز می توانست با اندکی شیطنت نامی از آن نبرده و مالیات این تبادلات که می تواند هم ارز مالیات کل ده ها شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر باشد را اعلام نکند .

با بازگشت به سوالی که مطرح کردیم ، اظهارنامه عملکرد گزارشی از مجموعه اقدامات درآمد زا یا فعالیت های اقتصادیست که به گردش وجه یا جریان کالا در مجموعه ختم شده است . به زبان ساده تر در این گزارش هر عملی که به جابجایی پول ، خدمت یا کالا ارتباط دارد ثبت می گردد .

تهیه اظهار نامه عملکرد به عنوان یکی از خدمات حسابداری در دوره های مشخصی ( با توجه به سال مالی و مالیاتی شرکت ها) انجام شده و به منظور شرح همه رویدادهای مالی یک فرد یا مجموعه به دولت تسلیم می شود .

گزارشاتی که برای مؤدی مالیاتی هزینه زا است

در این گزارشات همه اتفاقاتی که برای مؤدی مالیاتی هزینه زا بوده و یا مبلغی را به حساب وی روانه کرده ذکر شده است . حال اینکه با استناد به راه های فراری که هر ساله محدودتر می شوند ، زمینه دور زدن قانون حداقل با روش های فعلی در حال برچیده شدن و پیشروی به سمت حصول صد درصدی مالیات های واقعی می رود .

با گذر از همه این توضیحات ، فردی وجود دارد که مدعیست نه کد اقتصادی داشته ، نه پرونده ای در اداره مالیات دارد و نه مبادلاتش در جایی ثبت می شوند و در نهایت مالیاتی نمی دهد ؛ آیا به راستی او از پرداخت مالیات گریخته است ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مالیات با توجه به ملکی که فعالیت در آن انجام می شود مشخص می گردد ، پس در وهله اول چنین فردی فاقد یک مکان مشخص است که در همین ابتدا در منافات با اصول ثبت شرکت یا یک کاسبی سنتی می باشد ، ثانیاً اگر چنین چیزی به سادگی میسّر بوده و خطاهای احتمالی این فرد را به دام نمی انداخت ، همه اشخاص حقیقی و حقیقی در این مسیر قدم گذاشته و هر نهادی به نوبه خود و بنا به نحوه فعالیت هایش راه فراری از این پرداختی نچندان دلپذیر می یافت .

سطح کلان و استاندارد

ثالثاً در سطح کلان و استاندارد ، قرار نگرفتن در قالب شخصیتی حقوقی بدین معناست که این فرد به کلی وجود ندارد و یک مجموعه قانونی مایل به همکاری با وی نمی باشد ، پس سطح کار و کاسبی وی بسیار تقلیل یافته و عملاً آنچنان درآمدی ندارد که مالیات هم پرداخت کند .

در همین رابطه باید بدانید که همه نهاد ها و ارگان های دولتی با یکدیگر در ارتباط بوده و با استناد به اطلاعاتی که از دیگری می گیرند می توانند همه مشمولان و افراد واجدالشرایط را شناسایی کنند . به عنوان مثال حساب های بانکی ، املاک یا دارایی هایی که به نام یک فرد شده است ، اطلاعاتی که طرف های دیگر قرارداد از این فرد ارائه شده است و ده ها عامل دیگر سبب می شود که این این افراد نتوانند در سایه و با چراغ خاموش به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند .

با فرض اینکه شخصیت مورد نظر ما دارای کد اقتصادی بوده و این اطلاعات را ارائه نداده است ، خود را علی الرأس کرده و با افتادن از چاله به چاه ، موظف به پرداخت هرآنچه برای وی در نظر گرفته می شود خواهد بود . در نتیجه تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد علاوه بر اینکه یک وظیفه مدنی و ایفای نقش هریک از ما در آبادانی کشورمان است ، جلوی ضررهای احتمالی «آش نخورده و دهان سوخته» در پی مالیات سودی که کسب نکرده ایم را نیز می گیرد .

پر تکرار ترین سوالات در خدمات حسابداری

یکی از مهم و پرتکرارترین سوالاتی که همه روزه در حوزه خدمات حسابداری با آن سروکار داریم ، نحوه انجام امور مالیاتی شرکت های تازه تاسیس می باشد . می دانیم که شرکت به عنوان یک بستر قانونی ، حداقل دونفر را (به عنوان مثال در شرکت هایی با مسئولیت محدود) گرد یکدیگر آورده و سبب می شود تا این افراد هر کالایی را که عرضه کرده و خدمتی را که می فروشند ، تحت نظارت قانون بوده و با حمایت همین قانون نیز از تضییع حق و حقوق خود توسط دیگری جلوگیری کنند .

طبیعیست که همه افرادی که شرکتی را ثبت کرده و به فعالیت می پردازند ، تجربه قبلی برای این کار نداشته از همه چم و خم کار آگاه نباشند و در این را علاوه بر پیدایش سوالات متعدد در ذهنشان ، اشتباهات فراوانی را نیز انجام دهند . یکی از این اشتباهات که مشخصاً زائده اطلاعات ناقص یا فقدان کلی آن می باشد ، عدم پیگیری امور حسابداری و مالیاتی شرکت در همان قدم های نخست می باشد .

می دانیم که مالیات به سود یک مجموعه که ماحصل فعالیت های اقتصادی ایشان است تعلق می گیرد . با این دیدگاه ، افراد بسیاری تصور می کنند تا روی غلتک افتادن امورشان سودی کسب نکرده ، پس مالیاتی هم به آنان بسته نمی شود و نهایتاً نیازی هم به ارسال اطلاعات یا تشکیل پرونده در این سازمان ندارند .

پیشنهاد ما در بدو تاسیس یک شرکت

این در حالیست که پیشنهاد می شود تا در همان بدو تاسیس یک شرکت ، امور مربوط به کد اقتصادی آن نیز انجام شده تا این مجموعه آماده ارائه داده های مالی خود به اداره مالیات و سایر سازمان های مالی حتی با وجود عدم کسب و کار باشد .

حال اگر این اتفاق نیافتاده و این کد اخذ و ارائه نشود چه اتفاقی می افتد ؟ در وهله اول و با گذشت زمانی دو ماهه از ثبت شرکت ، چنانچه مجموعه ای کد مذکور را نداشته باشد نمی تواند اظهارنامه مالیاتی خود را رد کند و در نتیجه مشمول پرداخت جریمه می شود .

از سویی دیگر فقدان این اطلاعات سبب می شود تا شما نتوانید روی فاکتورهای خود %۹ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریانتان دریافت کنید ، چرا که به صورت قانونی در مرجعی ثبت نام نکرده اید ؛ در حالی که ملزم به پرداخت این مبلغ از جیب خود به دولت به عنوان یک شرکت می باشید که به وضوح عملی در تضاد با کسب درآمد و مال اندوزی شماست .

در ادامه گفتنیست که مجموعه های حسابداری مانند تراز ارقام آرین ، در گام نخست با تشکیل یک پرونده در اداره مالیات ، ابتدا کد اقتصادی شما را دریافت و سپس حوزه مربوط به شما را مشخص می نماید و سپس با تشکیل پرونده در نظام ارزش افزوده گواهی مربوط به آن را اخذ می کنند .

نهایتاً با استناد به سال ها تجربه و اطلاعات به روز خود می تواند به طراحی یک نقشه راه در قالب مشاوره مالیاتی پرداخته و سیستم امن مالیاتیتان را سر و شکل دهد .

ماهیت اظهارنامه و شرکت های تازه تاسس

پس از اینکه در خصوص ماهیت اظهارنامه عملکرد نکاتی را آموختیم ، در شرح خدمات حسابداری و مالیاتی شرکت های تازه تأسیس اشاره کردیم که این مجموعه ها پس از اخذ کد اقتصادی ، اینک مهیا و موظف به تسلیم گزارشات مالی خود به سازمان های ذیصلاح ( حتی در صورت عدم کسب درآمد قابل توجه یا معاف بودن از مالیات به دلیل جلوگیری از پولشویی یا انجام مبادلات مالی غیر قانونی ) هستند ، در نتیجه همینک نوبت به ارائه توضیحاتی تکمیلی در خصوص این اظهارنامه می رسد .

پیشتر به این نکته اشاره شده بود که پرداخت مالیات به عنوان بخشی از سود خالص یک فرد در دوره ای مشخص به دولت ها ، برای عده زیادی از انسان ها در سراسر دنیا نامطلوب بوده و به دنبال راهی برای گریز از آن می باشند .

این امر که به قشر ، ملیّت ، جنسیت یا فرهنگ خاصی محدود نمی شود ، از یک فرد سرشناس و متموّل در قلب اروپا (به عنوان مثال ورزشکارانی که به دلیل گریز از پرداخت مالیات تا پای تعلیق از فعالیت حرفه ای و حبس نیز پیش می روند) به همان اندازه ای طبیعی به نظر می رسد که برای یک بازاری در دکانی کوچک در بازار تهران بدیهی می باشد ؛ در نتیجه به عنوان حسی غریزی نمی توان از آن ایراد گرفت .

در همین رابطه دولت ها هم که از این شرایط آگاهی دارند ، با تبیین و اجرای قوانین بازدارنده شدید در کنار لوایح و تبصره های تشویقی ، در پی وادار کردن مؤدیان به قدم پیش نهادن و ترغیب ایشان به پرداخت مالیات خود هستند .

جریمه مطابق با ماده ۱۹۲

یکی از این محدودیات که تعیین ددلاین یا بن بست زمانی می باشد ، مشمولان مالیاتی را موظف می کند تا گزارشات یک سال مالی خود را تا انتهای خرداد سال بعدی (۳ ماه) آماده کنند که در صورت عدول از این حد با افزایش ۳۰ درصدی جریمه مطابق با ماده ۱۹۲ جریمه می شوند .

همانطور که گفته شد ارائه گزینه هایی تشویقی نیز می تواند به خوش حسابی مودیان کمک کند . طی شاخص ترین قانون تشویقی ارائه اظهارنامه مالیاتی ، چنانچه فردی حقیقی یا حقوقی سه سال پشت سر هم مالیات خود را در زمان مقرر و با اسلوبی صحیح ارائه دهد ، در انتهای دوره سوم %۵ از مبالغ پرداختی را به عنوان جایزه دریافت کرده و عملاً این مبلغ از پرداختی های وی کم می شود .

ارائه اظهارنامه

با ارائه این اظهارنامه ، تا سال بعدی که اظهارنامه جدیدی تسلیم کنید ، کار ممیزین رسیدگی مو به مو به گزارش های واصله بوده و بدین ترتیب به بررسی هریک می پردازند . پس از تعیین و ابلاغ مبلغ مالیات ، مودی می تواند تا ۳ ماه نسبت به مبلغ تعیین شده اعتراض نماید.

اشتباه به ویژه از نوع تایپی و محاسباتی آن جز لاینفک زندگی انسان است و با وجود دقت فراوان حسابداران در نگارش دفاتر یا اظهارنامه های مربوطه ، داشتن اشتباه غیرعادی نیست . به همین دلیل پس از ارسال نهایی اظهارنامه عملکرد ، سایت این مجموعه تا ۱ ماه پس از ثبت نهایی باز بوده و امکان تصحیح ایرادات موجود را به کاربران می دهد ؛ اشتباهاتی که چنانچه نادیده گرفته شده ، درست نشوند یا توسط ممیزین پیدا شوند ، به علی الرأس شدن و پرداخت غیر قابل بخشش مالیات مذکور ختم می گردد .

اهمیت شرکت های حسابداری چیست؟

چرا شرکت های حسابداری در امر طبقه بندی ، پیشبرد و هدفمند کردن امور مالی یک مجموعه مهمند ؟ چه دلیلی وجود دارد که با یک شرکت حسابداری همکاری کنیم در صورتی که یک حسابدار تنها نیز از پس برخی از این امور برمی آید ؟ چرا همکاری با شرکت های حسابداری معتبر و مجرب تصمیم مدیران آینده نگر است ؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید .

پیش از اینکه وارد مبحث شرکت های حسابداری شویم ، اندکی به تلفن همراه خود و سیری که پیموده است تا به شکل فعلیش برسد بیاندیشید . روزگاری چنانچه قصد برقراری تماس صوتی را داشتیم دربند سیم تلفن های ثابت بودیم ! اگر تمایل به ضبط یا پخش صدایی را داشتیم مستلزم داشتن یک ضبط صوت بودیم .

پیدا کردن راه هایی نا آشنا

پیدا کردن راه هایی نا آشنا بواسطه نقشه های کاغذی میسر بود ، برای اطلاع از زمای خاص ملزم به داشتن یک تقویم و ساعت آلارم دار بودیم ، عکاسی و فیلمبرداری با دوربین های مخصوص هریک امکان پذیر بود ، برای مطالعه متن یا کتابی خاص وجود مجلد فیزیکی آن الزامی بود .

اگر به این امکانات ماشین حساب ، بازی های رایانه ای ، چراغ قوه ، آلبوم تصاویر و ده ها امکان دیگری که مصادیقی عینی و کاربردی داشته اند را اضافه کنیم ، می بینیم که این دستگاه کوچک که اینک بدان وابسته ایم ، تنها یک محصول دیجیتالی هوشمند نبوده و در واقع ده ها وسیله کاربردی می باشد که به انسان های عصر حاضر در قالب یک پدیده عرضه شده اند .

ارتباط این مقدمه با شرکت  حسابداری در این است که هر دوی آن ها ، قادر به انجام کارهایی هستند که پیش از این به کمک ده ها وسیله یا فرد منحصر بفرد انجام می گرفته اند ، اما در حال حاضر گزینه پیش روی این امکان را فراهم آورده است که همه آن ها در کالبدی یکسان در اختیار افراد نیازمند به آن ها قرار گیرند .

از سویی دیگر ، حتی اگر همینک قصد ابتیاع تک تک امکانات موجود در این وسیله را داشته باشید ، خواهید دید که مبلغ مجموع آن ها بسیار بیشتر از یک تلفن همراه هوشمند معمولی خواهد بود ، لذا علاوه بر بحث حجم اشغال شده توسط آن ها ، مسائل مالیشان نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت .

کاربرد پدیده های چندکاره و دلیل محبوبیت آن ها

اصولاً کاربرد پدیده های چندکاره و دلیل محبوبیت آن ها (با شرط اینکه افزونه های گوناگونشان جنبه دکوری نداشته و واقعاً کاربردی باشند) در کوچک بودن ، کنار هم قرار داشتن مجموعه ای از امکانات در لفافه ای مشخص ، قیمت مناسب ، کاربرد آسان و عدم پیچیدگی های فراونشان می باشد .

با بسط دادن مجدد این مطلب به شرکت حسابداری باید گفت که شرکت های حسابداری نیز به دلیل اینکه امور سنتی مربوط به حساب ها ، امور مالیاتی ، بیمه ، کدینگ و کنترل موجودی ، مشاوره های مالی ، اخذ گواهینامه های لازم در راستای اخذ تسهیلات و ده ها وظیفه کوچک و بزرگ دیگر را بر عهده می گیرد ، همانند چندکاره ای عمل می کند که از یک سو جایگاه محدودی در شرکت مادر اشغال می کند (چه بسا ممکن است در مواردی که با مجموعه تراز ارقام آرین همکاری می کنید این امور در دفتر مجموعه ما انجام پذیرفته و حتی جایگاه فیزیکی فوق الذکر نیز اشغال نشود )

شرکت هایی با دفاتر کوچک

و از این نظر برای شرکت هایی با دفاتر کوچک ، تعداد کارمندان زیاد و یا کسبه بازاری که توانایی پذیرش فردی که برای رسیدگی به حساب هایشان می آید را ندارند مناسب است و از سویی دیگر با توجه به سپردن این امور به یک موسسه حسابداری ، از پرداخت حقوقی ثابت در طی یک سال به فردی که شاید به مدت چند روز هم کاری تخصصی در رابطه با امور مالی انجام نمی دهد نپردازند .

خدمات حسابداری از آن جمله عباراتیست که هرگاه در مورد رشته حسابداری ، شرح وظایف یک حسابدار ، تجسس در خصوص شرکت های حسابداری مطرح پایتخت و هر مفهوم دیگری که در ارتباط با این رشته پرکاربرد است تحقیق می کنیم ، در نتایج موتورهای جستجوگر ، در خلال آگهی های جراید ، در میان سخنان یک کارشناس اقتصاد یا در بین خطوط یک کتاب آموزشی دیده می شود .

در همین رابطه معمولاً این توضیحات به سرفصل های اصلی خدمات حسابداری تقسیم شده و شاید هیچگاه نگارنده ای به ژرفای آن ها نفوذ نکرده است . از این روی قصد داریم تا در ادامه با بررسی موشکافانه تر این عناوین ، خدمات حسابداری ارائه شده توسط مجموعه تراز ارقام آرین را به شیوه ای ملموس تر به مخاطبین خود معرفی کنیم .

بررسی و اصلاح اسناد حسابداری

  • بررسی و اصلاح اسناد حسابداری

به عنوان گزاره ای مورد تائید که شاید به دلیل سادگی بیش از حد بدان توجه نمی شود ، همه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کاری مستقل بوده و با کسب درآمدی مشخص در زمره افراد واجد الشرایط پرداخت مالیات قرار می گیرند ، باید از همه تراکنشات مالی خود سند و مدرکی داشته باشند .

اگر یک قدم عقب تر برویم ، وجود این اسناد مدارک پیش از اینکه برای ارائه به مراجع قانونی و ذیصلاح اجباری باشد ، برای خود مدیران و تصمیم گیران ارشد یک مجموعه به منظور کنترل ورودی و خروجی ها یا افزایش سود – کاهش زیان حائز اهمیت است . حال اینکه ممکن است این مجموعه دکّانی سنتی در دل بازار با دو کارفرما و چند کارگر باشد که در اینجا اطلاعات مذکور دستمایه ای برای تصمیم گیری صحیح همان دو صاحب امتیاز این واحد تجاری در راه اتخاذ تصمیمات مالی صحیح است .

با توجه به این توضیحات فرض کنید که یک شرکت کوچک یا مغازه ای تک فروشی حساب های خود را کنترل نمی کند ، اگر پولی به حساب یا دخلشان وارد می شود جایی ثبت نشده و یا بی حساب و کتاب و بدون اصول و قاعده به خرج کردن از آن می پردازند .

سهل انگاری حسابدار

این در حالیست که سهل انگاری حسابدار ، اخراج یا ترک کار از سوی وی ، عدم تسلّط کامل او به کار یا پیشبرد وظایف این جایگاه توسط فردی که حضوری مستمر و مفید در این مجموعه ندارد سبب از هم گسیختگی حساب ها شده و داد و ستد های فراوانی بدون اینکه بدانیم مبالغ آن ها از کجا آمده و به کجا رفته اند سر برون می آورند .

در ادامه اگر به خروجی های متعدد و افسار گسیخته وجوه مادی که به ضرر دهی قابل توجهی منتهی می شوند ، بازرسی های سرزده کارمندان اداره مالیات و عدم وجود مدارکی برای اثبات سود واقعی خود را نیز اضافه کنید – دید و بازدیدی که می تواند به جریمه سنگین شما بیانجامد – حتماً تصدیق خواهید کرد که بررسی و اصلاح اسناد حسابداری به عنوان یکی از خدمات حسابداری پیش از ورود بازرسین از چه اهمیت فراوانی برخوردار است .

در همین رابطه کارشناسان مجموعه تراز ارقام آرین با پیاده سازی جامع و دقیق انواع ثبت ها ، اصلاحات و تعدیلات شرایطی را فراهم می آورند که در هر برهه از زمان امکان گزارش گیری از سامانه مالی وجود داشته و بدین ترتیب جریان پول و خدمات سر و شکلی قابل قبول و استاندارد بگیرد .

  • مشاوره در راستای انتخاب و اعمال نرم افزارهای حسابداری

تا سال ها پیش که استفاده از رایانه و اینترنت به سبک و سیاق فعلی رایج نبود ، خدمات حسابداری در بنگاه های درآمد زا و همه مجموعه هایی که ورودی و خروجی های مالی ، خدماتی و کالایی داشتند بواسطه حسابداری سنتی انجام می پذیرفت . در این نوع حسابداری ، فرد یا شرکت حسابداری با برقراری ساده ترین دروسی که در این راه آموخته بودند و استفاده از الفبای این فنّ کاربردی ، ماهیت همه مبادلات را به بدهکار و بستانکار تبدیل کرده و با نظارت بر روی دفترهای روزنامه ، کل ، معین و چک به سر و سامان دادن حساب های کارفرمای خود مشغول می شدند .

حسابداری از دیدگاه ” انجمن حسابداری رسمی آمریکا “

حسابداری از دیدگاه ” انجمن حسابداری رسمی آمریکا ” به عنوان یک خدمت که وظیفه آن تهیه اطلاعات مقداریست ، از سوی ” کمیته تحقیقات حسابداری ” به عنوان زبان اقتصاد و رابطی میان اطلاعات و فعالیت های اقتصادی یک واحد مالی از طریق گزارشات مربوطه ، از سوی برخی صاحبنظران به عنوان پدیده ای برای ثبت تاریخی و تحت عنوان حافظه مالی و معاملاتی یک سازمان ، از سوی جمع دیگری از اساتید اقتصاد به عنوان سیستمی اطلاعاتی ، واقعیت اقتصاد جاری و همچنین دانشی نوین معرفی می شود ، اما در این بین آن چیزی که قدر مسلّم بوده و نقدی بر آن وارد نیست وظیفه ثبت ، طبقه بندی و سر و شکل دادن به فعالیت های اقتصادی یک مجموعه در کسوت اعداد و ارقام نمایانگر وجوه مادی و قابل اندازه گیری می باشد .

حسابداران نیز حافظه عددی مجموعه

در همین رابطه باید گفت که تا زمانی که خود نیروهای انسانی همه این وظایف را انجام می دادند ، حسابداران نیز حافظه عددی مجموعه بوده و همه داد و ستدها از زیر دست آنان عبور می کرد .

اگرچه با گذر زمان این پدیده فرق چندانی نکرده و همینک نیز یک فرد یا شرکت حسابداری در این امر حرف نهایی را می زنند ، اما وجود و گسترش استفاده از نرم افزارهای حسابداری سبب شده است تا کمتر شاهد بکارگیری روش های سنتی بوده و با کاهش اشتباهات محاسباتی و انسانی ، اینک رایانه ها با نرم افزارهای گوناگون خود این وظیفه خطیر را بر عهده داشته باشند .

اگرچه در بدو پیدایش نرم افزارهای حسابداری باری که آن ها از روی دوش حسابداران بر می داشتند بسیار چشمگیر نبوده و دایره فعالیتی محدودی داشتند ، اما رفته رفته و با گذشت زمان همانند همه پدیده های ساخت دست بشر تکامل یافته و به شاخه های کاربردی تری تقسیم شدند .

تفاوت برنامه شرکت و فروشگاهی

در همین رابطه مجموعه های عرضه کننده این محصولات دریافتند که یک شرکت تولیدی و یک فروشگاه نمی توانند از برنامه ای یکسان استفاده کنند ، حسابداری شرکت های پیمانکاری و آژانس های املاک با یکدیگر فرق دارند ، چرا که نحوه ورود و خروج کالا و نقدینگی در آن ها متفاوت است  و یا میزان حساسیت یا مالیاتی که به طلا تعلق می گیرد با گچ و سیمان یکی نیست ، پس نمی توان همه آن ها را با یک چشم دید .

به همین دلیل تا به امروز نرم افزارهای حسابداری فراوانی ساخته شده و به اقتضای آن ها مجموعه های گوناگون نیز ملزم به انتخاب مناسب ترینشان برای کسب و کار خود بوده اند .

نرم افزارهای حسابداری

نرم افزارهای حسابداری دارای ظواهر و افزونه های مختلفی نسبت به یکدیگر می باشند ، اما در مجموع همه آن ها دارای بخش های حساب بدهکاری و بستانکاری ، دفتر کل ، حقوق و دستمزد و بخش گزارش گیری جامع که عموماً به مدیر ارشد ارائه می گردد هستند .

در همین اثنا از مهمترین نرم افزارهای حسابداری روز ایران می توان به نرم افزارهای هلو ، محک ، مثقال ، پارسیان ، همکاران سیستم ، ایلیا ، رخساره ، پارمیس ، پاتریس ، فرداد ، اصناف ، شایگان سیستم ، کاوش ، رایگان فکر ، سود آور ، نیکراد ، محض ، مالیران ، نوین پرداز ، دقیق ، فراسامان و … اشاره کرد که بنا بر توضیحات فوق کاربرد هریک در یک حوزه کاری خاص بیشتر است .

مجموعه های نوپا یا شرکت های معمر

با توجه به این کثرت برنامه ها و افزونه هایی که هریک دارند ، بدیهیست که مجموعه های نوپا یا شرکت های معمر که اینک قصد کامپیوتری کردن حساب های خود را دارند در انتخاب گزینه اصلح سردرگم شده و در اکثر قریب به اتفاق موارد بهترین مورد را نیز انتخاب ننمایند .

به همین دلیل است که وجود مجموعه هایی مانند تراز ارقام آرین ضروری شده و بدون داشتن نظری طرفدارانه یا مغرضانه نسبت به یک عرضه کننده خاص ، محصولی را که همخوانی و کاربردی حداکثری دارد به کارفرما معرفی می کنند .

در این مسیر که سال ها تجربه و کار با نرم افزارهای مختلف توسط کارشناسان ما پشت آن قرار دارد ، پس از اینکه کسب و کار شما مورد بررسی های کامل و همه جانبه قرار گرفته و در خصوص نحوه مبادلات پولی و کالایی آن مطالعاتی انجام پذیرفت ، گزینه آرمانی انتخاب شده و پس ابتیاع و نصب آن ، در صورتی که قرار بر انجام خدمات حسابداری این شرکت توسط همکاران ما نباشد ، طرز کار آن نیز آموزش داده می شود .

در نهایت گفتنیست که حتی انتخاب کاملاً درست و اصولی یک برنامه حسابداری به معنای انجام صفر تا صدی همه تامور توسط آن نبوده و تنها به فرایند ثبت و نگهداری رویدادهای مالی کمک می کند ، در نتیجه نباید انتظاری خارق العاده از آن ها داشت و هنوز موعد استفاده از آن ها بدون حضور حسابداران نرسیده است .

  • محاسبه بهای تمام شده

در ورای خرید و فروش یک کالا یا عرضه و دریافت یک خدمت ، همواره سودی به صورت ظاهری وجود دارد که از جمع و تفریق اعداد در دسترس به دست آمده و عموماً عناصر مهمی را در قیمت تمام شده محصول و آنچیزی که اصطلاحاً به پای صاحب سرمایه نشسته و تاثیرگذار بوده است را از قلم می اندازد .

به عنوان مثال یک وارد کننده کالا ، کل مبلغ ارائه داده به طرف خارجی را پرداختی خود به ازای این اجناس تصور کرده و با تقسیم این عدد به تعداد محصولات ، قیمت واحد آن ها را به دست می آورد . این در حالیست که به طور مثال هزینه سنگینی برای حمل و نقل یا واردات آن ها تخصیص یافته است .

آیا این مبالغ نباید روی پرداختی ها آمده و میان همه محصولات سرشکن شود ؟ طبیعتاً چنین است و با عنایت به این جزئیات مبلغ دقیق و منصفانه ای برای تولید یا وارد کننده محاسبه می شود . بدیهیست که هرچه این اعداد و ارقام با موشکافی بیشتری استخراج و استفاده شوند ، قیمت تمام شده محصولات به حد واقعی نزدیکتر شده و حداقل مزیتی که در آن وجود دارد امکان قیمت گذاری عادلانه (هم برای مصرف کننده و هم برای فروشنده) و تقلیل مالیات سالانه با توجه به بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها می باشد .

گفتنیست که کارشناسان مجموعه تراز ارقام آرین با توانایی طراحی و پیاده سازی ساختار بهای تمام شده قادرند تا با محاسبه موشکافانه هزینه ها ، از نمایش سود ظاهری امتنان کرده و با تسلط به نحوه محاسبه این بها در هنگام فروش یک محصول توسط فروشنده ، عرضه خدمتی توسط یک سرویس دهنده یا تولید کالایی در یک کارخانه ، آن را به همانطور که در واقعیت بوده است به دست آورند .

  • ایجاد و استقرار سیستم های حسابداری انبار، حقوق و دستمزد و بیمه

به صورت کلی می توان گفت عملیات و خدمات حسابداری برای هر شخص حقیقی و حقوق که کسب و کار و درآمدی دارد مورد نیاز است. مقوله انبار و ذخیره کالا ها و محصولات یک شرکت بازرگانی یا یک کارخانه تولیدی و یا هر نوع کسب و کاری که نیاز به ذخیره سازی کالاها و محصولات خود در مکانی مشخص را دارد ، یک مقوله لازم و ضروری است.

شما نمی توانید صاحب یک کسب و کار تولیدی یا فروش عمده محصول باشید و انباری باری ذخیره کردن کالاها و محصولاتتان نداشته باشید.

انبارها همچنین در بالا رفتن سود شما هم تاثیر فراوانی دارند. به عنوان مثال کالایی که شما ۶ ماه پیش با قیمت ۱۰۰۰ تومان تولید کرده اید و در انبار ذخیره کرده اید امروز با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و نرخ تورم نسبتاً بالای این روزها باید با قیمت بیشتری تولید کنید و قاعدتاً قیمت فروش این محصول هم امروز بالاتر از ۶ ماه پیش خواهد بود . این در حالی است که شما مقدار قابل توجهی از این محصول را با قیمت تولید پایین تر انبار کرده اید و امروز می تواندی با قیمت مناسب تر به فروش برسانید.

هرچند که انجام این عمل در ابعاد گسترده و در مورد کالاهایی که نیاز های اساسی هموطنانمان است مصداق بارز احتکار بوده و نه از نظر شرعی و نه از نظر قانونی و انسانی کار درستی نیست.

انبار ها برحسب شغل و کسب و کار

انبار ها برحسب شغل و کسب و کار صاحبانشان اندازه های مختلفی دارند. به طور مثال یک انبار می تواند به اندازه یک اتاق کوچک در گوشه ای از یک واحد اداری ، تجاری یا حتی مسکونی باشد. برای چنین انباری با این ابعاد کوچک شاید به راحتی توانست به تنهایی از پس حساب و کتاب موجودی انبار و دیگر موارد آن بر آمد. اما همیشه انبار ها در این ابعاد کوچک نیستند. بسیار از شرکت های بازرگانی ، کارگاه های تولیدی و کارخانه ها هستند که گاهای چند سوله بزرگ برای ذخیره کالاها ، مواد اولیه و محصولاتشان دارند.

به حتم پرداختن به حساب و کتاب چنین حجم بزرگی از اقلام انبار شده کار ساده ای نیست و از پس یک شخص آن هم با مسئولیت های دیگری همچون مدیریت مجموعه بر نمی آید. شرکت های حسابداری در چنین مواقعی بسیار به کار آمده و با هزینه ای بسیار کمتر از هزینه استخدام یک یا چند حسابدار می توانند با دقت و کیفیت بالاتر این مسئولیت مهم را به عهده بگیرند .

مقوله انبار و انبارداری

قطعاً موارد بسیاری در مقوله انبار و انبارداری پیش خواهد آمد که نقش شرکت حسابداری را در این زمینه پررنگ کرده و فعالیت درست یا غلط آنها در آن موارد به خوبی به چشم خواهد آمد . مثلا برای کارخانه ای که محصول خاصی تولید می کند داشتن اطلاعاتی مانند حجم باقی مانده از قطعه ای خاص یا تمامی قطعات موجود در انبار مسئله مهمی است .مثلا برای یک کارگاه تولیدی که شلوار جین تولید می کند اطلاع از حجم باقی مانده پارچه ، زیپ و دکمه بسیار مسئله مهم است چرا که اگر موجودی یکی از این اقلام به پایان برسد موجود بودن بقیه اقلام دردی را دوا نمی کند.

پس مدیریت مجموعه باید مدت معینی قبل از اینکه موجودی قطعه ای خاص که در تولید محصولی خاص نقش دارد به پایان برسد از این مسئله آگاهی پیدا کند تا بتواند با هماهنگی مدیریت خرید مجموعه و دیگر مسئولان مربوط در این زمینه اقدام عملی در جهت پر کردن موجودی آن قطعه خاص به میزان معین را انجام دهد.

مثال تولید کننده پوشاک

یا در مواردی دیگر مجموعه ای که به عنوان مثال تولید کننده پوشاک است و برای فصل سرما پوشاک گرم از انواع کاپشن ، پلیور و دیگر پوشاک فصل سرد را تولید کرده است باید طوری مدیریت موجودی محصولات خود در انبارهایش را انجام دهد که بتواند تا قبل از شروع فصل گرم تمام پوشاک فصل سرد موجود در انبار های خود را به بازار روانه کند و در انتهای این فصل موجودی اضافه ای درون انبار هایش باقی نمانده باشد.

پس همانطور که با مثال ملاحظه کردید مدیریت موجودی انبار ها هم از وظایف بخش حسابداری مجموعه یا شرکت های خدمات حسابداری که با آن مجموعه قرارداد بسته اند است که این موضوع ، خود به نقش مهم حسابداری و شرکت حسابداری صحه می گذارد.

حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان

از موارد بسیار مهمی که برای مدیر یا بخش مدیریت هر سازمان ، شرکت ، کارگاه یا کارخانه و در کل هر کسب و کاری که تعدادی کارمند و کارگر دارد مسئله حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان است. بررسی تک به تک ساعات ورود و خروج کارمندان ، تعداد مرخصی های هر کدام از آنها و محاسبه دقیق حقوق و مزایای تک تکشان با توجه به قوانین حقوق و مزایای آن مجموعه از جمله حق اولاد و حق مسکن و بسیاری از ریزکاری هایی که در مسئله حقوق وجود دارد کاری بسیار وقت گیر و سنگین است که نیاز به دقت بسیار بالایی دارد.

زیرا اندکی بالا و پایین شدن در حساب و کتاب آنها و کم و زیاد شدن مبالغ یا باعث پایمال شدن حق و حقوق آن کارمند و کارگری می شود که در حال تلاش برای کسب روزی حلال است و یا از طرفی ممکن است باعث ضرر و زیان برای آن مجموعه و مدیریتش بشود.

پس می توان به راحتی نتیجه گرفت که حسابداری و به خصوص شرکت های خدمات حسابداری تا چه حد می توانند نقش مهمی در مدیریت درست و یکدست یک مجموعه داشته باشند و چطور می توانند در امر مدیریت کمک شایان توجهی به مدیر مجموعه انجام دهند. در واقع می توان گفت که شرکت حسابداری مانند دست راست یک مدیر می ماند که در بسیاری از موارد می تواند به کمک آن مدیر شتافته و بسیاری از مسئولیت های او را کاهش دهند.

موضوع مهم بیمه

موضوع بیمه نیز یکی از مسائل مهم هر کسب و کاری که تعدادی نیروی انسانی را در اختیار دارد است. احتمالا با مفهوم بیمه به خوبی آشنایی دارید.  بر طبق قوانین موجود در کشور ما که به قوانین وزارت کاری معروف هستند هر پرسنلی اعم از کارگر و کارمند که با هر مسئولیتی در یک مجموعه مشغول به کار است و از این راه کسب درآمد و امرار معاش می کند باید از طرف مدیریت مجموعه تحت پوشش بیمه کار قرار گرفته و حق و حقوق بیمه ایش پرداخت شود.

لیست کردن افراد شاغل در مجموعه و به اصطلاح در آوردن ریز جزئیات بیمه ای آنها ، محاسبه مبلغ بیمه و تاریخ پرداخت ، رد کردن لیست نهایی و ارسال آن به اداره بیمه پس از تایید مدیریت هم از نقش های کلیدی حسابداری است که در صورت انجام ندادن یا بروز اشتباه می تواند سبب جریمه های سنگین و یا حتی در برخی موارد باعث تعطیلی آن مجموعه از طرف شرکت بیمه بشود و ما در اینجا هم به روشنی نقش کلیدی شرکت های خدمات حسابداری در جلوگیری از ضرر و زیان یک مجموعه را در میابیم.

اگر اظهار نامه مالیاتی خود را تسلیم نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بسیاری از مودیان مالیاتی این سوال را از اغلب افراد و یا شرکت های حسابداری و خدمات مالی می پرسند که اگر به موقع نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نکنند چه اتفاقی می افتد؟

در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عرض کنیم که اگر بنا به هر دلیل و مشکلی از تسلیم کردن اظهار نامه مالیاتیتان خودداری کنید از تمام معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی که در قانون برای افراد خوش حساب پیش بینی شده محروم خواهید شد ؛ ضمن اینکه مالیات شما نیز به صورت علی الراس یا خودجوش محاسبه می شود. این بدان معنی است که ماموران سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس مستندات خودشان برای شما مالیات تعیین خواهند کرد.

پاسخ به برخی از سوالات احتمالی

سوالی که احتمالاً برایتان پیش می آید این است که در چه مواقعی مالیات های صادر شده علی الراس هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که جدا از مواقعی که شما اظهارنامه خود راتحویل نداده اید ( که در این صورت قطعاً مالیات به صورت علی الراس محاسبه می شود ) ، زمانی که اطلاعات موجود در اظهار نامه شما از طرف ماموران سازمان امور مالیاتی کشور تایید نشود و نادرست بودن اطلاعات مندرج در آن به هر دلیلی برای آنها محرز گردد مالیاتتان به صورت علی الراس محاسبه خواهد شد که در ادامه برخی دلایل آن را بر می شمریم.

وقتی که حساب سود و زیان و همچنین ترازنامه ای که در اظهارنامه مالیاتی شما وجود دارد به هر نحوی مخدوش باشد و یا از استانداردهای لازم برخوردار نباشد یکی از حالت هایی که ممکن است مالیات علی الراس برای شما اجرا شود پیش آمده است.

همچنین ارائه ندادن مدارک و گزارشات مورد نظر ممیزان مالیاتی حتی پس از درخواست آنها نیز شما را در خطر صدور مالیات علی الراس قرار می دهد.

به طور کلی هر ایرادی که در اظهارنامه شما وجود داشته باشد می تواند باعث رد شدن آن و صدور مالیت علی الراس برای شما گردد پس بهتر است که در پر کردن اظهار نامه ها بسیار دقت کرده و ترجیحاً این مهم را به شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی همچون تراز ارقام آرین بسپارید تا با خیال راحت مطمئن باشید که  شامل جریمه های سازمان امور مالیاتی کشور نخواهید شد و بلکه در صورت همکاری مناسب و به موقع با شرکت می توانید از انواع بخشودگی ها و معافیت های ممکن استفاده کنید.

بودجه بندی ، خدمتی جدانشدنی از شرکت های حسابداری

یکی از ابتدایی ترین اصول حسابداری که شاید نیاکان هم ما در عین عدم تسلط به ساده ترین اسلوب و قوانین ریاضی بدان عمل می کردند ، برقراری و حفظ توازن و تناسب میان دخل و خرج خودشان بوده است .

با ایجاد رابطه ای منطقی میان ورودی مالی و هرآنچه که برای ما ارزش افزوده به بار می آورد و خروجی مالی یا هرآنچه که به نوعی سطح دارایی های ما را کاهش می دهد ، پس از مدتی معادلات مالی ما سر و شکلی استاندارد گرفته و بدین ترتیب زمینه کشف روزنه های اتلاف سرمایه ، نیازهای واقعیمان که مستلزم تخصیص سرمایه هستند ، روش های ذخیره سود و افزایش آن در بلند مدت و صرف بهینه پول در دسترس را فراهم می کند .

با توجه به این توضیحات به سلسله رویدادهایی که سبب می شود تا ورودی و خروجی مالی یک مجموعه بهینه شده و مصارف غیر ضروری سرمایه به صفر نزدیک شود بودجه بندی می گویند .

بودجه بندی در بازه زمانی خاصی مشخص

بودجه بندی در بازه زمانی خاصی مشخص و پیاده سازی می شود (مثلاً بودجه دولت برای یک سال) و بدین ترتیب شرایط مختلف ، تنها در این بازه مورد بررسی قرار می گیرند . در حالت عادی پیاده سازی این روش خیلی ضروری به نظر نمی رسد ، اما با ورود به سال های بحران مالی یا مخارج خارج از کنترل یک مجموعه ، این روش قطار از ریل خارج شده اقتصادی آنان را مجدداً به ریل باز می گرداند ؛

همه این ها در حالیست که این عمل سبب می شود تا کارفرما جایگاه واقعی خود را نیز دانسته و در کنار صرفه جویی مالی تحت این برنامه ریزی مالی ، ظرفیت و توانایی خود در تولید ، واردات ، صادرات ، فروش و … را نیز از نظر بگذراند .

بودجه بندی به عنوان یکی از مقوله های در ارتباط تنگاتنگ با محاسبه بهای تمام شده ، خدمتیست که مستلزم داشتن تسلط زیاد به جریان پول و کالا و همچنین مناسبت های مختلف داد و ستد می باشد ، امری که یک شرکت حسابداری و کارمندانش به آن تسلط کامل داشته و با تبیین برنامه ای جامع ، از هدر رفت نقدینگی جلوگیری می کنند .

زمانی که این مطالب را مطالعه می کنید ، بلاشک به یاد هزینه هایی می افتید که در زندگی شخصی یا حرفه ای خود صرف کرده ، اما می توانستید استفاده های بهتری از آن ببرید . با مد نظر قرار دادن این حس فقدان و پشیمانی ، روی این نکته تمرکز کنید که بودجه – به ویژه در مقیاس های کلان – راه حلی ایده آل برای عدم تکرار این واقعه است .

تهیه آیین نامه ها و دستورالعمل های مالی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد حرفه حسابداری در این است که نمی توان بخشی از یک بنگاه اقتصادی را یافت که بدان وابسته نبوده و حداقل برای ماهی یکبار مسیر کارمندانش به دپارتمان مربوطه نیافتد .

با صرف نظر از حقوق و دستمزد کارکنان که میان حسابداران یک مجموعه چند ده نفری و ایشان به صورت مستقیم ارتباطی برقرار می کند ، انواع وام ها ، امور کارگزینی ، نحوه حضور و غیاب ، نحوه تنخواه گردانی ، مرخصی کارکنان ، ماموریت و مسافرت های کاری ، خرید های جاری شرکت ، بررسی انواع اضافه کاری ها ، انبارگردانی و ده ها فعل دیگر ، بخشی از وظایف و رویدادهاییست که سبب می شود تا حسابداران با سایر کارکنان در ارتباط بوده و خط مشی کلی سازمان را برای این افراد تبیین نمایند .

با نظر به مواردی که به آن ها اشاره کردیم ، می بینیم که هریک به نوعی با جریان پول در ارتباط بوده ، باعث افزیش دارایی های یک مجموعه می شوند یا از نقدینگی آنان کم می کنند ؛ در نتیجه اینکه رد پای حسابداری در رسیدگی به این امور توجیه شده و این فرد یا افراد موظف به مکتوب کردن این تبادلات مالی هستند .

در همین اثنا نکته بسیار مهم و قابل توجهی که معمولاً در مورد حسابداران سبک شمرده شده یا ناگفته می ماند این است که چنانچه این افراد تنها وظیفه نگارش رویدادهای مالی را بر عهده داشتند ، دیگر نیازی به تحصیل این علم و مهارت نبود و هر فردی که سواد خواندن و نوشتن یا انجام محاسبات ریاضی را داشت از پس آن بر می آمد .

لزوم یک حسابدار مستقل یا در قالب شرکت حسابداری

با صرف نظر از تحلیل های کارشناسانه صورت های مالی که پیشتر در این تارنما به آن ها پرداختیم ، یکی دیگر از وجوه لزوم یک حسابدار مستقل یا در قالب شرکت حسابداری توانایی برنامه ریزی وی ، تدوین آیین نامه و نگارش دستورالعملی به منظور کاهش خسارت های مالی ، استفاده بهینه از منابع ، جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو و بنا نهادن ساختاری شکوهمند ، استوار و قابل اطمینان در گذر زمان به منظور اعمال نظارت و کنترل بر جریان پولی و مالی اینگونه شرکت ها می باشد .

کسب و کارهای کوچک با صاحب کار

شاید در کسب و کارهای کوچک ، به ویژه آن هایی که صاحب امتیاز یا اصطلاحاً “صاحب کار”  بالای سر کارکنان خود حضور داشته و اقداماتشان را مد نظر دارد اعطای وام ، مرخصی ، هزینه های ایاب و ذهاب یا محاسبه اضافه کاری توسط خود او انجام شده و بواسطه شناخت همه افراد ، تعداد کم آنان و اطلاع از کمّ و کیف کار ، بدون لزوم وجود کاغذ بازی های فراوان و طی اجازه ای لفظی ، مستقیماً به حل این مسائل بپردازد اما در شرکتی غول پیکر یا سازمانی دولتی که صدها کارمند دارد ، آیا فردی را می توان تنها مسئول این کار گماشت !

به عنوان مثال دیر آمدن بر سرِ پست مستلزم جریمه مالی و کاهش بخشی از دستمزد روزانه یک کارمند است ، از سویی دیگر همین فرد با داشتن اضافه کاری یا مأموریت های فراوان مستلزم دریافت پاداش ، حق العمل بیشتر یا حق ماموریت است .

با در نظر گرفتن شرایط این فرد ، شما فکر می کنید فردی به تنهایی قادر است مشکلاتی چند ده نفر دیگر با شرایطی مشابه را به خاطر سپرده و بدون اینکه حقی از فردی ضایع شود به آن ها رسیدگی کند ؟! این در حالیست که سلیقه ها ، تصمیم های خلق الساعه ، وجود نگاه های دوستانه و خصمانه و … سبب می شوند تا این هماهنگی از بین رفته و قوانینی ثابت را با نمایه های متفاوتی نگاه کنیم .

به همین دلیل نیازمند کارشناسانی هستیم که با تسلط خود به قوانین مالی علاوه بر دفاع از حق کارکنان ، از حقوق کارفرمایان نیز دفاع کرده و با وضع قوانینی منصفانه ، به بهبود شرایط کار و به اقتضای آن سود دهیش کمک کند .

حسابداران و آیین نامه ها و قوانین

حسابداران می توانند آیین نامه ها و قوانینی را وضع نمایند که با توجه به قوانین مدون ، شناخته و پذیرفته شده ، به عنوان مثال در همین مثال بالا در ازای تاخیر فرد جریمه وی اعمال شده و در ازای اضافه کاری یا ماموریت هایش نیز پاداشی به وی تعلق بگیرد ، به نحوی که نه افعال مثبت وی امور منفی او را پاک کند و نه اقدامات ناثواب وی از اجر امور سودمندی که انجام داده است بکاهد .

شاید در نظر اول این قوانین لازم اجرا نبوده و وجودشان به سختگیری های غیر ضروری تفسیر شود ، اما باید دانست شالوده یک کارخانه ، شرکت ، سازمان ، نهاد و هر بنگاه دیگری که به تولید ارزش افزوده مشغول است ، وجود همین قوانین است ؛ قوانین بیشتر : سختگیری بیشتر و تسلط بیشتر هیئت مدیره به فعالیت زیردستانشان !

همانطور که گفتیم این نوع آیین نامه های مالی دارای زیر مجموعه های فراوانی هستند که سبب می شود تا در هر حوزه قوانین خاصی برای هریک داشته باشیم ؛ قوانینی که مورد تائید تصمیم گیران ارشد مجموعه هم بوده و با کمک سخت افزارهای دیجیتالی و نرم افزارهای هوشمند به منصه ظهور می رسند ، در همین رابطه در ادامه به بررسی مهمترین آن ها می پردازیم .

مشاوره مالی و اقتصادی

مشاوره مالی و اقتصادی

مشورت در امور مختلف آنچنان امر پسندیده ای است که در همه مکاتب ، ادیان و شاخه های علمی مرتبط با روابط انسانی از آن به نیکی یاد شده است . می دانیم که مشورت ، مشاوره یا شرکت در یک شورا به معنای استفاده از دانایی و تجربه یک متخصص یا گروهی از کارشناسان حوزه ای خاص به منظور راهنمایی فرد مشورت گیرنده در مسیری متناسب با توانایی ، خواسته یا خیر و صلاح وی می باشد .

همه این ها در حالیست امور مالی و اقتصادی هم در دنیای امروز ما یکی از اصلی ترین دغدغه های بشر بوده و اگر نگوییم جهان بر پایه پول ، اوراق بهادار و دارایی های ارزشمند می چرخد ، می توانیم ادعا کنیم که یکی از اصلی ترین عناصر طبقه بندی انسان ها ، پیشنیازی برای زندگی بهتر و ایجاد شرایطی بهتر برای گذران زندگی روزمره هستند .

با تلاقی امر مشاوره و امور مادی به مقوله مشاوره مالی و اقتصادی می رسیم که تنها افراد نکته سنج ، آینده نگر و باهوش ارزش حقیقی آن را دانسته و به اصول آن پایبندند .

در خصوص مشاوره مالی و اقتصادی می توان گفت که گاهی خود شما نیز به صورت غیر رسمی  با اقوام ، آشنایان و دوستان خود در خصوص مسائل مادی صحبت کرده و در خلال این مراودات تصمیمی نیز به منظور سرمایه گذاری ، خرید یا فروش یک محصول ، شروع یا اتمام یک کسب و کار و ایجاد تغییری در روند اقتصادی زندگی خود می گیرید .

اگرچه این عمل به نوعی مشاوره مالی و اقتصادی محسوب می شود ، اما طبق تعریف فوق متخصص بودن طرف مقابل نیز در به بار نشستن این تصمیمات دخیل است .

آیا شخصی که با او صحبت کرده اید دارای شم ّ اقتصادیست ؟

آیا تصمیماتی که در راستای امور مالی خود گرفته دارای برآیندی مثبت و سود ده بوده است ؟

آیا شرایط موفقیت وی با شرایط کنونی شما یکیست ؟

آیا این فرد یا افراد در هنگام نسخه پیچی برای فعالیت های مالی شما همه شرایطتان را سنجیده و تک تک محدودیت های موجود را مد نظر قرار داده اند و یا تنها دستورالعملی یکسان را به همگان عرضه می کنند ؟

آیا این فرد خیرخواه شما بوده و این پیشنهادات ضمانت اجرایی دارند ؟ آیا در صورت شکست پاسخگوی ضرر و زیانتان هستند ؟

با پاسخ دادن به این سوالات و ده ها سوال مشابه می توان دریافت که خیلی از کسانی که از ایشان مشاوره مالی و اقتصادی می گیریم افرادی با صلاحیت و واجد الشرایطی نبوده و قدم گذاشتن در جای پای آن ها ، لزوماً ما را به مکانی که اینک هستند (در صورتی که انسان های موفقی باشند) نمی رساند .

راه حل فرار از این همه سوال

راه حل فرار از این همه سوال و قدم گذاشتن در مسیر درست کدام است ؟ اگرچه راه های رسیدن به موفقیت های مالی و سرمایه گذاری در زمینه ای پولساز کم و انگشت شمار نیستند ، اما یک شرکت حسابداری مانند تراز ارقام آرین بواسطه بیش از یک دهه فعالیت مستمر و پربار در بالاترین سطوح اقتصادی کشور و برعهده گرفتن پرونده حسابداری و مالیاتی موکلین مختلف قادر است تا با تبیین نقشه راهی بر پایه اصول فنی ، علمی و از پیش آزموده شده ، باید ها و نباید هایی در کار به شما بدهد که شاید زبده ترین کسبه بازار یا سایر فعالان اقتصادی در جایگاه های دیگر توانایی پیش بینی علمی آن را نداشته باشند .

درصد ریسک پذیری شما

در مورد شرکت حسابداری پیش روی می توان گفت از آنجایی که این شخصیت حقوقی در مبادلات مالی شما ذینفع نبوده یا با غرض ورزی کار نمی کند ، پس می توانید مطمئن باشید راهنمایی های وی سمت و سویی نداشته و تنها صلاحیت کاری شماست که مد نظر قرار دارد .

در این راه می دانیم که وکیلمان فردی حسابدار است ، بدین معنا که تحلیل های وی از روی اعداد و ارقام بوده و نه حرف و شایعه ، با انواع مشاغل سرو کار داشته و در خصوص کمّ و کیف مالی و مالیاتی آنان می توان کلیاتی را به شما منتقل کند .

از این ها گذشته مشاور مالی شما همانند یک پزشک معالج ابتدا همه امراض را تشخیص داده ، بعد دست به تجویز دارو می زند .

به عبارتی دیگر این فرد پس از اینکه درصد ریسک پذیری شما را محاسبه کرد ، میزان سرمایه شما را دیده و به توانایی های شما واقف شد بهترین راه را پیشنهاد داده و راهکاری یگانه را به همگان عرضه نمی کند .

کمک به شرکت ها در استخدام حسابدار

زمانی که قصد شناسایی فرد قابل اطمینان ، امین و مسلّط به کاری را برای سپردن یک موقعیت شغلی به وی داریم ، تنها در صورتی می توانیم صلاحیت واقعی و تمام و کمال وی را تشخیص دهیم که روزی در جایگاه وی بوده و سال ها در این راه تجربه کسب کرده باشیم .

به عنوان مثال زمانی که یک واحد صنفی در پی یافتن یک فروشنده می باشد ، چنانچه فرد دارنده پروانه کسب یا صاحب امتیاز این مکان خود در این راه مویی سفید کرده باشد ، با نگاهی گذرا به سر و وضع یا نوع پوشش ، طرز برخورد ، تن صدا ، میزان اعتماد به نفس ، طریقه حرف زدن و سنجش اطلاعات فرد متقاضی از اجناس داخل مغازه (مثل کمپانی های تولید کننده آن ها ، قیمت حدودی هر محصول در بازار ، ویژگی خاص هر کالا و …) به راحتی در می یابد که آیا شخص مورد نظر برای این کار مناسب است یا خیر !

اگرچه عواملی مانند امانت داری ، تعهد به قرارداد ، اخلاق فروشندگی و ده ها فاکتور دیگر در یک نگاه قابل سنجش نیست ، اما مالک این فروشگاه به واسطه گذراندن این دوره و مشاهده افراد گوناگون ، با غربالی قدرتمند افراد فاقد صلاحیت را رد می کند . این اتفاق فقط و فقط به این دلیل رخ می دهد که فرد تصمیم گیرنده به پیچ و خم های پوزیشن خالی آگاه بوده و بنا به دانسته های قبلی خود می تواند سره را از ناسره تشخیص دهد .

محاسبات بی پایان درآمد و هزینه ها

با بازگشت به مبحث شرکت حسابداری و محاسبات بی پایان درآمد و هزینه ها ، اینک به این سوال برمی خوریم که چنانچه کارفرمایی با وجود همه مزایای گفته شده در خصوص همکاری با یک شرکت حسابداری ، باز هم به استخدام فردی دائمی به منظور این کار راغب باشد ، چگونه می تواند وی را شناسایی کرده و همه اسناد و مدارک مالی خود را به وی بسپارد ؟

در مثال فوق به دلیل اینکه کارفرما تجربه انجام کاری را داشت می توانست به شخصه فرد مطلوبش را شناسایی کرده و کار را به او بدهد ، اما آیا در خصوص مسائل حسابداری یا امور مالیاتی نیز چنین است ؟ آیا می توان به هر داوطلبی اسرار مالی شرکت را گفت ؟ آیا این فرد دارای تجربه کافی می باشد ؟ چطور می توان فهمید که او در ارائه رزومه خود صادق بوده و مطالبی که در خصوص تسلط و تجربه خود می گوید صحّت دارد ؟

مسائل مالی شرکت و دپارتمان حسابداری

با مطرح شدن این سوالات و شبهات فراوانی که به دنبال آن می آید ، می توان ادعا داشت که مدیرانی که کمتر درگیر مسائل مالی شرکت و دپارتمان حسابداری بوده اند و یا افراد کم تجربه ای که در شرف سر و سامان دادن به کسب و کار خود می باشند به احتمال زیاد ، توانایی شناسایی فردی لایق را نداشته و انتظار می رود در صورت عدم بهره گیری از افراد پیش کسوت در این حوزه به مشکل بر بخورند .

در همین راستا ، مجموعه تراز ارقام آرین ، به عنوان یک شرکت حسابداری که پیش از این نیز آماده گسیل نیروهای حسابداری خود به سازمان و موسسات گوناگون بود ، اینک با ارائه خدمتی پراهمیت و کاربردی ، در صدد کمک به مخاطبین خود برآمده است .

طبق سرویس کمک به شرکت ها در استخدام حسابدار ، مجموعه تراز کمپانی با مورد سنجش قرار دادن افراد واجدالشرایط ، بهترین آن ها از نظر سطح سواد ، تسلط ، تجربه و خلاقیت را برگزیده و به مجموعه کارفرما معرفی می کند .

پاسخ دهی به سوالات مدیریت منابع انسانی

اینکه مدیر منابع انسانی یک شرکت ، تعاونی یا تشکل ، سوالاتی در خصوص اصطلاحات مالیاتی و راه حل های مثمر ثمر از فرد متقاضی بپرسد ، موارد مورد نیاز به مشورت و تعامل مستقیم با هیئت مدیره را مورد پرسش قرار دهد ، در خصوص متد وی برای برقراری تعادل میان دخل و خرج مجموعه سوالاتی بپرسد ، از او بخواهد ارزش کلی تجارت مجموعه را ارزیابی کند و یا سوابق کاری و نرم افزارهایی که شخص بدان ها تسلط دارد را جویا شود ، عملاً کار دشواری نبوده و از مراحل یک مصاحبه شغلی به حساب می آید .

این در حالیست که تجزیه و تحلیل پاسخ ها ، تغییر متغیرهای تاثیرگذار و مشاهده عکس العمل حسابدار تازه وارد ، یافتن نکات مثبت و منفی پاسخ ها و مقایسه آن ها با یکدیگر است که حیاتی و سرنوشت ساز می باشد ، در نتیجه اینکه وجود کارشناسان مجموعه تراز ارقام آرین عاملی بر گزینش بهترین افراد متقاضی می باشد .

آموزش نیروی انسانی

پیشرفت یک فرد یا مجموعه در مسیری مشخص با روش های زیادی محقق می شود ، اما در این میان آموزش ، تعلیم و تعلّم یا به زبانی دیگر فراگیری یک مهارت یا دانش را می توان یکی از کلیشه ای ، ساده و صد البته بنیادی ترین روش های آن دانست . در همین خلال زمانی که یک مجموعه با فعالیت های اقتصادی در پی ترقّی یا بهبود شرایط درآمد زایی خود می باشد ، به روز کردن سیستم فروش ، انبارداری ، حمل و نقل و سایر اقداماتی که به صرفه جویی در مخارج یا نظم و ترتیب دادن به حساب های موجود می پردازد ، راهکار مناسبی برای رسیدن به این خواسته به نظر می رسد .

حال با به روز شدن سامانه های کاربری در جای جای این شاکله ، کارمندان بخش های مختلف با دستگاه ها ، نرم افزار های کامپیوتری ، سازوکار و تعاریف جدیدی رو در رو خواهند شد که پیش از این با آن ها برخوردی نداشته و متعاقباً توانایی استفاده صحیح و اصولی از آن ها به منظور رسیدن به اهداف جدید شرکت خود را نیز ندارند . در نتیجه اینکه به فرد یا تشکل های دیگری نیاز دارند تا طرز کار این پدیده های نوظهور را به آن ها بیاموزند .

شیرازه تشکیل دهنده یک شرکت حسابداری

یک شرکت حسابداری با وجود کارمندانی که هریک متخصص شاخه ای خاص از زیر مجموعه های حسابداری ، حسابرسی و امور مالیاتی هستند ، با حضور در مراکز مذکور ، به واحدهای مختلف هرآنچه که باید بدانند را آموزش می دهند .

به عنوان مثال نحوه ورود اطلاعات یا مشاهده موجودی به واحد انبار ، محدودیت های آتی به واحد طراحی ، بدهکاری و بستانکاری به واحد حسابداری و … . این نوع آموزش که عموماً بر پایه تعیلم طرز کار یک سامانه حسابداری جدید می باشد ، این امکان را فراهم می کند تا پس از چندی همه فعالیت های تجاری این شرکت یا موسسه یکپارچه شده و با همگن شدن اطلاعات ، درصد خطاهای انسانی (مثلاً ارسال اشتباه بار ، خطا در شمارش ، جا ماندن بخشی از مواد اولیه در یکی از انبارها و … ) که با ضرر مالی نمود پیدا می کند کم شود .

نام حسابدار و حسابداری

نام حسابدار و حسابداری عموم مردم را به یاد فرد و عملی می اندازد که با امور مالی یک شخص یا شرکت درارتباط بوده و در آستانه نظم و ترتیب دادن به آن ها می باشد . اگرچه کلیات این طرز تفکر نادرست نمی باشد ، اما در یادداشت های متعددی که در وبسایت پیش روی به آن ها اشاره شد دانستیم که وظیفه یک حسابدار فراتر از ثبت اسناد و مدارک در “جدول تی” بوده و گاهی اوقات دایره فعالیتی وی از پشت میز کارش فراتر می رود .

در همین اثنا ، گاهی پیش می آید که مدیرانی با آرای قدرتمند ، درصد سهام زیاد و تأثیرگذار و همچنین متخصص در امور فنی ، با اینکه در کار خود چیره دست و پرآوازه هستند ، اما به دلایل مختلف در پی یادگیری اصول حسابداری نرفته اند و در آن سر رشته ای ندارند .

آموزش کلیات حسابداری به این افراد

این در حالیست که همه ما می دانیم مدیری که از اصول حسابداری و کلیات آن آگاهی نداشته باشد ، دیر یا زود محکوم به شکسست می باشد . با وجود چنین مواردی که در اطراف خود به وفور سراغ داریم ، مجموعه تراز ارقام آرین بر آن شده است تا با آموزش کلیات حسابداری به این افراد ، گام بلند و موثری در راستای سیطره بیشتر ایشان به تحولات مالی شرکت خود بردارد .

نیاز به توضیح نیست که آموزش نیروی انسانی در حوزه حسابداری به صورتی ویژه به تربیت حسابدارانی تازه کار و نوپا اشاره دارد که به یا به تازگی از مراکز آموزش عالی فارغ التحصیل شده اند و یا اخیراً درصدد فراگیری این مهارت برآمده اند .

در هر صورت حسابداران مجرب تراز کمپانی می توانند با عرضه مهمترین مطالبی که یادگیری طبیعی آن ها مستلزم صرف سال ها زمان و تجربه اندوزی است ، حسابدارانی که در استخدام مجموعه های کارفرما می باشند را آموزش داده و با نظارت کلی ، این افراد را آماده مواجه با حجم قابل توجهی از حساب ها و تراکنشات مالی کنند .

حسابداری پیمانکاری

حسابداری پیمانکاری

حسابداری به معنای رسیدگی به جریان پولی و مالی یک مجموعه ، تنها به بررسی فاکتورهای خرد و ثبت آن ها در دفاتر قانونی محدود نمی شود . گاهی در پروژه هایی سنگین مانند روند ساخت جاده ای بین دو شهر ، ساخت مجتمع های مسکونی و تجاری ، ساخت اسکله ، کشتی و هواپیما سازی ، عملیات های حوزه نیرو از قبیل احداث پست های فشار قوی و ده ها مورد دیگری که با حجم وسیعی از سرمایه ، ودیعه ، نیروی انسانی ، اعتبارات و صد البته فشار مقانات بالاتر سازمان سر و کار دارد ، دیگر یک کارمندی که به اصول اولیه حسابداری تسلط داشته و پیش از این می توانسته است به حساب و کتاب های یک شرکت کوچک رسیدگی کند ، نمی تواند امور رسیدگی به این حساب ها را در دست گرفته و به تنهایی شروع به ثبت وقایع مالی کند .

در مثال های فوق ، کارفرما که حتی می تواند دولت یک کشور باشد ، با تخصیص میزان مشخصی بودجه به یک پروژه آن را از طرق مختلف (مثلاً مناقصه) به دست تشکل های متخصص سپرده و انتظار دارد تا با همین میزان پول ، پدیده مورد نظر ایشان در موعد مقرر آماده شود .

مخارج متعدد پیش بینی نشده

از آنجایی که مخارج انجام این کار متعدد و گاه پیش بینی نشده است ، عدم وجود سامانه دقیق حسابداری سبب می شود تا بخشی از پول در دسترس در زمینه هایی غیر ضروری خرج شده و بدین ترتیب در پایان نه تنها مجموعه مورد نظر ما سودی حاصل نکرده ، بلکه در مواردی نیز برای کسری بودجه از خود مایه گذاشته باشد ، در نتیجه اینکه حسابداری پیمانکاری به عنوان ضامنی برای عدم به وجود آمدن این مشکلات ، با در دست گرفتن همه رویدادهای مالی در پی بهینه سازی آن ها پیش می رود .

در حسابداری پیمانکاری ماهیت فعالیت ها با یکدیگر متفاوت است ، در نتیجه رویداد های مالی با توجه به همین تفاوت ها طبقه بندی می شوند . در این نوع حسابداری حساب های حسن انجام تعهدات ، بهای تمام شده هر پیمان و حساب سپرده ها از مهمترین سر فصل های رسیدگی به امور مالی می باشد .

بررسی قسمت های مختلف پروژه فوق

می دانیم که هر قسمت از پروژه های فوق را ممکن است ارگان ، سازمان یا شرکتی کوچکتر پذیرفته و انجام دهد . دانستن اینکه هر کدام از آن ها چه وظایفی داشته ، چقدر از مواد و سرمایه کارفرما استفاده کرده اند ، چه تعداد از کارکنان خود را به سایت مورد نظر گسیل کرده اند ، آیا به تعهدات خود عمل کرده اند و یا آیا ضرری مالی در پی اشتباهات محاسباتی خود به کارفرما زده اند یا خیر وظیفه واحد حسابداری می باشد .

طبعاً بررسی همه این عوامل ، یکپارچه کردن آن ها و تبدیل مجموعشان به اطلاعاتی واحد نیازمند انسجام فعالیت متخصصین یک شرکت حسابداری می باشد . در چنین شرایطی مجموعه هایی که مانند تراز ارقام آرین به صورتی تخصصی در حوزه حسابرسی و حسابداری مشغول به کار می باشند ، با تسلط به فعالیت بخش های مختلف و گردآوری اطلاعات آن ها ، به اجماعی کلی رسیده و شرح فعالیت آن ها را به نحوی قابل درک به هیئت مدیره یا کارگروه های نیازمند این اطلاعات ارائه می دهند .

صورت های مالی

صورت های مالی به مجموعه ای از گزارشات دقیقی گفته می شود که فعالیت های اقتصادی یک مودی مالیاتی (یا هر شخصیتی که به نحوی درآمد دارد ) را در قالب اعداد و رقم بیان کرده و چکیده ای از فعالیت های فرد یا مجموعه مذکور را در دوره مشخص که به ورود و خروج پول ، محصولات یا خدمات منجر شده است نمایش می دهد . با فرض اینکه سازمان و ادارات دولتی (مانند اداره مالیات) به این اطلاعات نیاز نداشتند ، شاید تنوع روش های حسابداری و شیوه طبقه بندی اطلاعات در هر حوزه سر به آسمان می سایید ، اما لزوم بررسی سریع و ساده اطلاعات سبب شده است تا صورت های مالی طی اسلوب و با فرمولی مشخص تعریف شده و تفسیر شوند .

مثالی برای درک بهتر لزوم استفاده از صورت های مالی

در نظام های آموزشی یکپارچگی و هماهنگی در نحوه ارزیابی دانش آموزان وجود نداشت ! در چنین شرایط مدرسه ای به روش سنتی آموزش و پرورش از ۰ تا ۲۰ نمره ای را به سطح تحصیلی یک دانش آموز می داد ، آموزشگاه دیگری به روش های جدیدتر و استفاده از صفات کیفی و توضیحی روی می آورد و در نهایت دبستانی هم با تأسی از مدارس خارجی از ۱۰۰ نمره یا با کمک حروف الفبا کیفیت درسی این افراد را نشان می داد .

در چنین شرایطی اگرچه در میان هر مجموعه میزان توانایی درسی هرکدام از افراد با دیگری قابل مقایسه بود ، اما به دلیل اینکه در سطح یک شهر یا کشور ارزش گذاری  ها با روش های مختلفی انجام می شد نمی توانستیم به راحت دریابیم که مثلاً نمره A ارزش بیشتری دارد یا ۱۸٫۵ ، در نتیجه اینکه با همسان شدن این روش ها طبقه بندی دانش آموزان امکان عملی شدن یافته و در یک قالب واحد می گنجد ، در نتیجه وقتی کارنامه نمرات امتحاناتی سراسری (مثلاً امتحانات نهایی دیپلم با سوالاتی سراسری) را می بینیم به سادگی در میابیم که سطح سواد ععلمی هر دانش آموز در چه حدیست .

کارنامه ای به نام صورت های مالی

در مثال فوق کارنامه هر فرد بسان آینه ای از یک سال تحصیلی اوست . زمانی که ماحصل زحمات یک سال یک دانش آموز به دستتان می رسد ، برای شما اهمیتی ندارد که وی سر کلاس ها حاضر می شده است یا خیر ، در منزل به صورت ئوره ای دروسش را مرور می کرده است یا نه ، سر کلاس فرد آرامی بوده یا برعکس ! در این هنگام تنها چیزی که می بینید و می توانید به ان استناد کنید همان نتایج مکتوبیست که در دست شماست . در نتیجه اینکه با استناد به همین نمرات است که وضعیت تحصیلی او را ارزیابی می کنید حتی اگر در واقعیت خلاف آن باشد .

صورت های مالی نیز همانند این کارنامه ، سیاهه ای از فعالیت های اقتصادی یک واحد تجاری است که  ویترینی از فعالیت های آنان بوده و بواسطه ریز شدن در محتویات آن می توان سیر حرکت و خلاصه ای از فعالیت های آنان را مشاهده کرد .

آیا ارائه صورت های مالی الزامیست ؟

بسته به قوانین سازمان های بالا دستی که با آن ها کار کرده یا در پی همکاری با ایشان هستیم ، در پاره ای اوقات نیازمند تهیه و تسلیم صورت های مالی هستیم . به عنوان مثال همه شرکت های بورسی موظفند تا طبق قواعد و چارچوب های این نهاد اقتصادی صورت های مالی خود را ارائه داده و کوچکترین نکته ای را از قلم نیاندازند . در همین راستا همه شرکت ها باید دقیقاً هر آنچه که از آن ها خواسته شده است را ارائه دهند (نه بیشتر و نه کمتر) و چنانچه این اطلاعات در تاریخ مورد نظر یا فاقد شرایط مطلوب ارسال نگردند عواقبی دردسرساز گریبان گیر شخصیت های مورد نظر می شود .

در همین مورد بورس و لزوم ارائه صور مالی می توان گفت که این اطلاعات که بر اساس اصول حسابرسی و فنون تخصصی و پرکاربرد یک شرکت حسابداری تهیه شده اند ، به سهامداران نحوه تأمین منابع مالی ، روش های درآمد زایی ، میزان ورودی و خروجی های مالی ،سود و زیان آخر سال مالی  و به طور خلاصه نحوه حصول و خرج پول را بیان می کنند که در تصمیم گیری این افراد بسیار تأثیرگذار می باشد .

صورت‌های مالی اساسی

پس از اینکه از ماهیت و میزان اهمیت صورت های مالی آگاه شدیم ، حال نوبت این است که به بررسی ۴ زیر شاخه اصلی آن که به اجزای یا صورت‌های مالی اساسی معروفند بپردازیم :

  1. ترازنامه

ترازنامه که آن را با عباراتی نظیر بیلان و صورت وضعیت مالی نیز می شناسیم ، گزارشیست که توسط حسابرسان از وضعیت مالی یک شخصیت گزارشگر در پایان دوره ای مالی تهیه می شود . می دانیم که معادله اصلی حسابداری عبارت است از تساوی دارایی با بدهی + سرمایه ! در همین رابطه هر آنچه که برای تهیه ترازنامه مورد بررسی قرار می گیرد مجموعه اقلامیست که در یکی از این ۳ گروه جای می گیرند .

تراز نامه در وهله اول به مخاطب خود می گوید که این شرکت چه دارایی هایی (جاری و ثابت) اعم از زمین ، ملک ، وسیله ، وجوه نقد در صندوق یا بانک به انضمام بدهکارانی که باید پولی را پس دهند دارد . بدهکاری ها ، دیون و میزان ودیعه یا چک هایی هم که نزد دیگران وجود دارد در زمره بدهی های جاری (مانند قرض و وام) یا بلند مدت (مثل مالیات معوقه) جای می گیرند و نهایتاً سرمایه (به طور ویژه سهام سرمایه و انباشته ) نیز به عنوان دینی که باید به صاحبان آن بازگردانده شود در طرف بدهی ها نوشته می شود .

در نهایت گفتنیست که این اطلاعات باید به نحوی تدوین و ارائه شوند که برای صاحبان امتیازان مؤسسه مورد نظر ، بستانکاران و یا سایر اشخاص علاقه ‌مند به امور مالی این مجموعه مفید باشد.