شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

حذف نسخه های کاغذی از بیمه تکمیلی

در پی اخبار به دست آمده طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی، علی استاد هاشمی دیگر تا اوایل اسفند ماه برای دریافت دارو نیاز به نسخه کاغذی نیست. علی استاد هاشمی اعلام کرد: بحث استفاده از نسخه الکترونیک در حال حاضر در دست اجرا است و برای اینکه این موضوع به درستی اجرا شود باید چندین نهاد دولتی و خصوصی اعم از مراکز درمانی، وزارت بهداشت، بیمه‌گران و بیمه‎گران پایه در این بخش همکاری‌های لازم را داشته باشند.

برای پیش‌برد هر چه بهتر این موضوع وزارت بهداشت سامانه‌ای تشکیل داده است تا اطلاعات لازم را به اشتراک بگذارد و اقدامات لازم انجام شود. بیمه مرکزی در پایان این روند قرار دارد و در جایگاه متولی، خواهان دریافت اطلاعات مربوطه از وزارت بهداشت است تا آن‌ها را به کلیه بخش‌های مربوطه ارسال کند.

سخنگوی صنعت بیمه، مجید مشعلچی پیش از این اخبار، در رابطه با قانون نسخه پیچی الکترونیک بیان کرده بود: در پروسه انجام این قانون وزارت بهداشت مسئولیت اداره اصلی جریان را دارد و سایر سازمان‌ها از جمله بیمه تکمیلی و بیمه‌گر پایه و سایر مراکز درمانی هم کمک کننده وزارت هستند. مسیر این فرایند این گونه است که هر گاه بیمار به یکی از ۱۵۰ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد با سازمان‌های بیمه مراجعه کند، هیچ کاغذی بین بیمار و مرکز مبادله نشود و اطلاعات درمانی شخص در سامانه مخصوص قرار بگیرد.

بعد از این مرحله، اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای مراکز درمانی به سامانه سپاس وزارت بهداشت انتقال داده می‌شود. بعد از انجام بررسی‌های لازم مبلغ مورد نظر وابسته به شرایط یا به حساب بیمار یا به حساب مرکز درمانی واریز می‌گردد. در ابتدا حذف نسخه‌های کاغذی توسط سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت و در طی آن هزینه‌ها به صورت چشم گیری کاهش پیدا کرد. بیمه تکمیلی به جز دارو برای سایر موارد درمانی نیز قصد دارد کلیه نسخه‌های کاغذی را حذف کند و این مورد در دست بررسی و اجرا قرار دارد. 

09034915617 whatsapp 02188196080 phone