شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات فصلی نمایندگان بیمه

مالیات فصلی نمایندگان بیمه

مالیات فصلی نمایندگان بیمه : قوانین مالیاتی سعی کرده‌اند با افزایش دامنه شمول خود عدالت مالیاتی را هر چه بیشتر از پیش اجرایی کنند ، به همین منظور سعی شده است تا با اعمال قوانین مالیات فصلی بیشتر افرادی را که به انجام مبادلات خریدوفروش مشغول هستند نیز در زمره این افراد قرار گیرند . در این بین نمایندگان بیمه نیز از این حیث جدا نمانده‌اند . مالیات فصلی نمایندگان بیمه بر این امر تأکید دارد که آن ها نیز باید این عوارض را در دوره های مشخص پرداخت کنند . برای این که با عوارض فصلی این گروه از افراد آشنا شویم بهتر است تا در ابتدا به صورت مختصر به مالیات فصلی بپردازیم .

مالیات فصلی نمایندگان بیمه

سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان تنها نهادی که امور مالیاتی را مدیریت می کند همواره سعی کرده است تا با اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در قوانین مالیاتی رضایت خاطر مؤدیان را جلب نماید و در عین حال امور محوله به خود را نیز ساماندهی کند . یکی از این تغییرات ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم است که در آن وظایف و تکالیفی برای مؤدیان و این سازمان از سوی قانون‌گذار تعیین شده است . این ماده در واقع افراد مختلف از جمله دستگاه های اجرایی و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را مکلف می کند تا صورت معاملات فصلی را در راستای اجرای قانون ، در فواصل زمانی مشخص به این سازمان ارسال کنند . سه روش برای ارسال لیست معاملات تاکنون در نظر گرفته شده است ، روش آنلاین ، آفلاین و روش حضوری . در روش آنلاین مؤدیان محترم با دریافت نام کاربری و رمز عبور بعد از طی مراحل ثبت نام کد اقتصادی و دریافت آن با مراجعه به تارنمای اداره مالیات ، اطلاعات مالی خود را در قالب فرم های از قبل تهیه شده تکمیل و ارسال می کنند . روش آفلاین مخصوص کسانی است که سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می کنند . این اشخاص می‌توانند با دریافت قالب اداره مالیات برای دستگاه خود و با کمک گرفتن از متخصصین نرم‌افزاری آن ها را روی سیستم های خود نصب نموده و در موعد مقرر با تکمیل آن ها و با اتصال به اینترنت بدون نیاز به مراجعه به سایت این سازمان اطلاعات خود را ارسال کنند . درنهایت اگر شما هیچ تمایلی به استفاده از این دو روش ندارید می توانید با قرار دادن اطلاعات مالی خود بر روی لوح فشرده آن ها را به صورت حضوری به شعب اداره مالیات تحویل دهید .

مؤدیان محترم می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل در اطلاعات ارسالی در صورتی که از روش اینترنتی استفاده ‌کنند ، می توانند با مراجعه به پروفایل خود فرم های مربوطه را اصلاح نمایند . در شیوه حضوری نیز باید لوح فشرده محتوای اطلاعات اصلاحی را به انضمام نامه ای مبنی بر حذف اطلاعات قبلی به اداره تابعه تحویل دهند .

 

مالیات فصلی و نمایندگان بیمه

در خصوص مالیات فصلی نمایندگان بیمه تناقضات زیادی تاکنون آشکار شده است و به عبارتی این افراد دچار سردرگمی شده اند . دیوان عدالت اداری شرکت های بیمه را از ارسال صورتحساب فروش معاف کرده است چرا که آن ها را به عنوان شرکت خدماتی تشخیص داده و اکنون این ابهام برای نمایندگان بیمه ایجاد شده است که آن ها نیز از ارسال صورت معاملات فصلی معاف هستند یا خیر؟ (در واقع می توان علت اصلی این سردرگمی را مربوط به عدم اطلاع کافی نمایندگان و کارگزاران محترم بیمه از امور مالی ، قوانین و مقررات مربوط به تهیه گزارش‌های قانونی و تجزیه و تحلیل مدیریتی عملکرد نمایندگی های بیمه دانست). در پاسخ به این سؤال باید گفت که شرکت های بیمه با نمایندگان بیمه تفاوت ما هوا دارند . به عبارتی منظور از شرکت بیمه شرکت بیمه مادر است و نه نمایندگان بیمه که در قالب شرکت‌ها فعالیت می کنند . در واقع نمایندگان بیمه تنها فروشنده بیمه‌نامه‌ها هستند و در این راستا خدمتی را ارائه نمی کنند چرا که ارائه خدمات توسط شخص دیگر صورت می‌گیرد ؛ بنابراین بر طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ، اشخاص گروه اول و اشخاص مشمول ارزش‌افزوده و همچنین نمایندگان بیمه موظف به ارسال گزارشات فصلی می باشند .

 

مالیات فصلی نمایندگان بیمه و شرکت حسابداری

 

مالیات-فصلی-نمایندگان-بیمه-و-شرکت-های-حسابداری

عدم ارسال ، درج مبالغ خلاف واقع و یا ارسال در خارج از وقت مقرر باعث شده است تا جرائمی از سوی سازمان امور مالیات بر افراد مختلف از مجله این نمایندگان وضع شود ، به همین منظور پیشنهاد می شود تا آن ها برای دچار نشدن به این مشکلات بهتر است تا از خدمات حسابداری و مالی که برای آن ها تهیه شده است استفاده کنند . نمایندگان بیمه و شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند به خدمات زیر در شرکت حسابداری به این منظور دسترسی داشته باشد .

  • ثبت و نگهداری اسناد و مدارک درآمدها و هزینه ها
  • تهیه گزارش‌های سود و زیان ماهانه
  • تهیه گزارش سود زیان فصلی و سالانه
  • تنظیم اظهارنامه عملکرد سالانه
  • تهیه و ارسال گزارش مالیات بر ارزش افزوده
  • لیست حقوق و دستمزد و ثبت دفاتر مالی
  • تهیه و تنظیم گزارش‌های ریز عملکرد و ارائه آمار مالی و راه های پیشنهادی برای توسعه فروش

 

برخی از جرائم عدم ارسال صورت معاملات فصلی نمایندگان بیمه

برخی-از-جرائم-عدم-ارسال-صورت-معاملات-فصلی-نمایندگان-بیمه

  • عدم درج شماره اقتصادی خود یا طرف معامله و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران باعث می شود تا جریمه معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله به هر دو طرف اعمال شود
  • استفاده کنندگان از شماره اقتصادی سایرین نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرائم آن با فردی که شماره اقتصادی آن به این منظور استفاده شده است مسئولیت تضامنی خواهند داشت
  • عدم ارسال صورت معاملات فصلی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم ، در سال فعالیت یا سال های بعد از آن جریمه معادل ۱۰ درصد مبلغ صورت حساب های ارائه نشده خواهد بود
  • هرگونه جعل ، سوء استفاده و ارائه معاملات غیرواقعی و تبانی میان اشخاص بر اساس دستورالعمل ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم از سوی قوانین مبارزه با پول‌شویی ، قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و سایر قوانین مربوطه مورد مجازات قرار خواهد گرفت .
  • اگر سازمان امور مالیاتی به منظور مدیریت امور خود مؤدیان را ملزم به استفاده از فرم های خاصی کرده باشد و آن ها نسبت به نگهداری آن ها کوتاهی ورزند ، در صورتی که این فرم ها دفاتر قانونی باشند ، دفاتر آن ها را از اعتبار ساقط خواهد کرد ، برای سایر مؤدیان نیز جریمه ای معادل ۲۰ درصد منبع مالیات لحاظ خواهد نمود .
  • اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم موظف به نگهداری صورت حساب های مربوط به خرید خود در سال عملکرد و سال بعد از آن می باشد عدم نگهداری اطلاعات ذکر شده جریمه را معادل ۱۰ درصد صورت حساب ارائه نشده بر آن ها تحمیل خواهد کرد .
09034915617 whatsapp 02188196080 phone