شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات فصلی وکلا

مالیات فصلی وکلا

مالیات فصلی وکلا :وکلا مانند سایر مشاغل در دایره شمول مالیات هایی مانند مالیات بر درآمد قرار می گیرند ولی با این وجود ، دولت اعمال برخی از مالیات ها چون مالیات فصلی وکلا را کاملاً متوقف کرده است . در ادامه با ما همراه باشید تا بعد از معرفی مختصر مالیات فصلی و دلایل آن به بیان علل حذف وکلا از پرداخت مالیات فصلی بپردازیم و در نهایت تدبیر هایی را که سازمان امور مالیاتی کشور به منظور تسهیل کردن این امور انجام داده است معرفی کنیم .

 مالیات فصلی وکلا

صورت معاملات فصلی چیست

صورت-معاملات-فصلی-چیست
صورت-معاملات-فصلی-چیست

سازمان امور مالیاتی در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم به صورت کاملاً واضح جزئیات صورت معاملات فصلی را مشخص کرده است . در این ماده بیان شده است که تمامی سازمان ها ، مؤسسات و شرکت های دولتی و خصوصی که به خرید و فروش مشغول هستند ، باید لیست خرید و فروش های خود را حداکثر تا ۴۵ روز بعد از انجام معامله به این سازمان ارسال کنند . آنچه که افراد باید در ارسال لیست معاملات فصلی به آن دقت کنند ، ارسال به موقع این لیست ها و درج کد اقتصادی خود روی آن ها می باشد (عدم درج کد اقتصادی و یا استفاده از کد دیگران جریمه ای معادل ۱۰% مبلغ معامله انجام گرفته را برای فرد تعیین خواهد کرد). مودیان باید با مراجعه به اداره های مالیاتی مربوطه کارت اقتصادی خود را که کد روی آن درج شده است ، برای انجام تمامی امور مالیاتی خود دریافت کنند .

 

دلایل ایجاد معاملات فصلی

برای اعمال این نوع از مالیات دلایل مختلفی را ذکر کرده اند که از آن جمله می توان به افزایش در سلامت اقتصادی جامعه ، ایجاد نظم و انضباط مالی و رویه یکسان در پرداخت های افراد اشاره کرد . وجود این نظم ، به نوعی منبع درآمدی ثابتی را برای دولت ایجاد می کند و آن ها را تا حدود زیادی از فروش منابع تجدید ناپذیر چون نفت و تأثیرات آن ها بر جریان های اقتصادی بی نیاز خواهد کرد .

 

دلایل حذف مالیات فصلی وکلا

براساس بند ۱-۵ ماده ۱۶۹ دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم ، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع ماده ۹۵ این قانون) وظیفه دارند تا از روز ابتدایی سال ۱۳۹۱صورت معاملات فصلی خود را تا یک ماه بعد از پایان هر فصل در قالب فرم های الکترونیکی برای سازمان ارسال کنند . این قانون وکلا را نیز در بر می گرفت ، تا این که دیوان عدالت طی حکمی این قانون را ملغی اعلام کرد . این ارگان قضایی بر اساس دادخواست های ۲۰۵ تا ۲۰۸ در سال ۱۳۹۴ و در تیر ماه با ذکر این دلیل که تعدادی از مشاغل شناسایی شده در این قانون تنها به ارائه خدمت می پردازند و از طرفی در ماده ۹۵ این قانون تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل تنها مکلف به نگهداری صورت حساب های مربوط به خرید خود در طی سال شده اند و لزومی به نگهداری صورت حساب های فروش خدمات برای آن ها تعیین نشده است ، بیان کرده است که سازمان امور مالیاتی تمامی مشاغل را در دایره شمول این قانون قرار داده است و در واقع از اختیارات خود تجاوز کرده است ، بنابراین دیوان عدالت اداری این قانون را در مورد وکلا ، کارشناسان دادگستری و گرو ها ی دیگر بکلی ابطال کرد . قابل توجه است که ابطال این قانون در موارد ذکر شده تنها از تاریخ ابطال به بعد اجرایی خواهد بود و به موارد اعمال قانون مالیات های مستقیم قبل از این تاریخ تسری پیدا نخواهد کرد .

 

طبق نظر دیوان عدالت اداری ، شغل هایی که حیطه فعالیت آن ها در راستای ارائه خدمت است مانند وکلا ، کارشناسان دادگستری و پزشکان مشمول بند ۱-۵ دستورالعمل اجرایی ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم نخواهند شد ، به همین منظور این ارگان بند مذکور را که سایر فعالیت ها را هم در بر می گرفت را بکلی حذف کرده است . بعد از ابطال این بند از تاریخ ۰۴/ ۰۴/ ۱۳۹۴ ، در واقع هیچ چهار چوب اجرایی برای صورت معاملات فصلی وجود ندارد ؛ درحالی که لزوم ارسال لیست معاملات فصلی در صورت صدور بخشنامه از سوی سازمان امور مالیاتی همچنان وجود دارد (تنها برای مالیات دهندگانی که واقعاً مشمول این قانون هستند) .

 

همان طور که می بینید مالیات فصلی وکلا یک خلاء قانونی را در نظام حقوقی ایجاد کرده است و باید هرچه سریع تر با صادر نمودن چند دستورالعمل جدید آن را پر نمود . ممکن است از خود بپرسید که چرا دیوان عدالت اداری کل بند را باطل اعلام کرده است و به خروج افراد مذکور راضی نشده است ؟ در پاسخ باید گفت که در این بند بخشنامه های زیادی برای صورت معاملات فصلی با توجه به گستره دامنه شمول آن تعیین شده بود و چاره ای برای آن ها جز ابطال کل بند باقی نمانده بود ، در غیر این صورت رای صادره ناقص می ماند . بنابراین سازمان مالیاتی کشور بهتر است تا با صدور قواعد جدید این خلاء را هرچه سریع تر پر کند و در آن ملاحظات قانونی را نیز مد نظر قرار دهد ، تا مالیات دهندگان و جامعه حقوقی دچار سردرگمی در نحوه ارسال و تسلیم صورت معاملات فصلی و مخصوصاً مالیات فصلی وکلا نباشند .

در پایان باید گفت که سازمان امور مالیاتی در راستای ارائه خدمات الکترونیکی سامانه اینترنتی ارسال معاملات را ایجاد کرده است که در آن مودیان می توانند به ارسال و یا ثبت اطلاعات معاملات ، پرداخت ها و دریافت ها برای قراردادها ، واردات و صادرات ، مدیریت های پیمان ، بیمه ، اجاره و حمل و نقل بار و مسافر توسط خود یا شرکت حسابداری متولی انجام خدمات حسابداری خود بپردازند .

همچنین به منظور پاسخگویی ، برطرف کردن هر گونه ابهام و مشکل و تسهیل در انجام امور مربوط به ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی ، ثبت نام کد اقتصادی و ارسال اظهارنامه الکترونیکی مرکز پاسخگویی تلفنی با شماره های ۳۵۰۸۷ و ۳۵۰۲۷۰۰۰ را ایجاد کرده است تا کارشناسان فنی در زمینه های مذکور پاسخگوی مراجعه کنندگان و تماس گیرنده ها باشند .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone