شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

آیا دستفروشان هم مشمول مالیات می‌شوند؟

آیا دستفروشان هم مشمول مالیات می‌شوند؟

گزارش‌های دریافت شده مبنی بر این است که شغل دستفروشی باید به یکی از مشاغل رسمی تبدیل شود و برای این کار تمامی دستفروشان باید احراز هویت شوند و در درگاه‌های ملی موجود، مجوزهای مربوطه را دریافت نمایند. هدف از این پروسه، بهبود کسب و کارها است و با رسمی شدن این شغل دیگر دستفروشان نمی‌توانند مزاحم دیگر کسبه با مجوز شوند. البته مسئولین اظهار دارند که این اطلاعیه باید پس از اینکه شهرداری فضای مناسبی برای فروش دستفروشان ایجاد کرد، اجرا شود.

باتوجه به این موضوع و رسمیت این شغل، دستفروشان می‌توانند کارتخوان تهیه کنند. توجه داشته باشید که پس از رسمیت دستفروشان مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. هر شخص بابت درآمد بالاتر از حد تعیین شده باید مالیات بدهد. امکان تهیه کارت‌خوان برای دستفروشان این امکان را می‌دهد که درآمد واقعی آن‌ها مشخص شود و دیگر نتوانند با کارتخوان دیگران کاسبی کنند. این موضوع منطبق با قانون پایانه‌های فروشگاهی است و در پی آن دیگر دستفروشان نمی‌توانند به هیچ وجه با کارتخوان دیگران کار کنند.

بخشی از صحبت‌های رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد:

ایشان تاکید کردند که کلیه دستفروشان باید به صورت کامل احراز هویت شوند و برای فروش کارتخوان داشته باشند تا متوجه شویم که هر شخص دستفروش چقدر درآمد دارد و چنانچه میزان درآمد آن بیشتر از سقف قانونی است، مالیات مربوطه را پرداخت کند.

توجه داشته باشید که اخذ مالیات از دستفروشان فقط از آن افرادی که درآمد بالایی دارند صورت می‌گیرد و سایر افراد با درآمد کم معاف از پرداخت مالیات هستند. در طی این اخبار حواشی زیادی ایجاد شد که امروز در ۱۲ اسفند سال ۱۴۰۲، رئیس سازمان امور مالیاتی نسبت به کلیه این حواشی بیان کرد که برداشت‌های اشتباهی از صحبت‌های رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار گرفته شده و برنامه‌ای برای مالیات ستانی از دستفروشان وجود ندارد.

همچنین ایشان بیان کردند که قانون و عدالت حکم می‌کند اگر فردی درآمدی بالاتر از مقدار تعیین شده دارد در هر جایگاهی که هست باید مالیات پرداخت کند. باتوجه به این صحبت‌ها در حال حاضر مشخص نیست که آیا مالیات مشمول دستفروشان می‌شود یا خیر.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone