شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

اصلاح استاندارد حسابداری ۱۵ حسابداری سرمایه‌گذاری‌ها

سرمایه گذاری ممکن است به اشکال مختلفی صورت گیرد و به دلایل گوناگونی نگهداری شود. همه چیز برمیگردد به رویکرد غالب در بورسهای اوراق بهادار ایران طی سالهای اخیر؛ به نحویکه هم از سوی سهامداران عمده و هم از سوی سهامداران خرد شرکتهای پذیرفته‌شده در بورسها می باشد. سرمایه گذاری می تواند در اوراق بهادار بدهی (نظیر برخی اوراق مشارکت و یا در اوراق بهادار سرمایه ای نظير سهام و مشتقات آن صورت گیرد.

صرفا دارایی استهلاک ‌ناپذیر شرکتها  مورد تجدید ارزیابی قرار میگیرند و از تجدید ارزیابی دارایی استهلاک‌پذیر  پرهیز میشود. زیرا تجدید ارزیابی این داراییها اثر کاهنده شدیدی بر سود حسابداری شرکتها بر تقسیم سود شرکتها، میگذارد. پس نگرانی تشویق‌کنندگان شرکتها به تجدید ارزیابی دارایی استهلاک ‌ناپذیر هر چه هست، به‌روزرسانی و درستی ارائه اطلاعات در صورتهای مالی شرکتها نیست.

ماهیت و سطح سرمایه گذاری یک واحد تجاری و حجم فعالیت آن در زمینه خرید و نگهداری و فروش سرمایه گذاری ها در واحدهای مختلف فرق می کند. برخی واحدهای تجاری بیمه فعالیت سرمایه گذاری بخش عمده عملیات آن را تشکیل می دهد. برخی واحدهای تجاری از قبیل شرکتهای تخصصی سرمایه گذاری صرفا در این زمینه فعالیت می کنند. برای سایر واحدهای تجاری، سرمایه گذاری ممکن است تنها به عنوان یک منبع وجوه مازاد نگهداری شود

برای برخی سرمایه گذاری ها، بازار فعالی وجود دارد که بر مبنای آن، می توان ارزش بازار سرمایه گذاری را تعیین کرد. برای این سرمایه گذاری ها، ارزش بازار شاخص ارزش منصفانه سرمایه گذاری است. حال آنکه در مورد سایر سرمایه گذاری ها، بازار فعالی وجود ندارد و برای تعیین ارزش منصفانه از طرق دیگری استفاده می شود.

واگذاری سرمایه گذاری در استاندارد ۱۵

هرگاه یک سرمایه گذاری واگذار شود، تفاوت عواید حاصل از واگذاری و مبلغ دفتری باید به عنوان درآمد یا هزینه شناسایی شود. در مورد سرمایه گذاری هایی که به عنوان دارایی جاری نگهداری شده است، تفاوت ناشی از واگذاری باید به عنوان درآمد یا هزینه سرمایه گذاری و در مورد سرمایه گذاری های بلندمدت، تفاوت مذکور باید به عنوان سود یا زیان واگذاری شناسایی شود.  هرگاه تنها بخشی از مجموع یک سرمایه گذاری خاص واحد تجاری که به بهای تمام شده منعکس شده است، واگذار شود، مبلغ دفتری بر مبنای میانگین بهای تمام شده مجموع سرمایه گذاری محاسبه خواهد شد.

 در مورد سرمایه گذاری های جاری که به خالص ارزش فروش با ارزش بازار ثبت شده و سرمایه گذاری های بلندمدتی که به مبلغ تجدید ارزیابی انعکاس یافته است، سود یا زیان واگذاری باید نسبت به آخرین مبلغ دفتری و در مورد سرمایه گذاری های جاری سریع المعامله که بر اساس پرتفوی سرمایه گذاری به اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش نشان داده می شود، سود یا زیان واگذاری باید نسبت به بهای تمام شده تعیین شود.

 

09034915617 whatsapp 02188196080 phone