شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

بیمه تامین اجتماعی مشاغل ازاد

بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد شامل تامین اجتماعی در زمینه‌ها و موارد متفاوتی می‌باشد. این بیمه شامل بیمه درمانی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، بیمه بازنشستگی، بیمه حوادث و بیمه تولد و زایمان می‌باشد. با پرداختن بیمه تامین اجتماعی افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند می‌توانند در صورت به وجود آمدن هر مشکل و بروز حوادث یا بیماری‌ها و یا در صورت نیاز به بازنشستگی از مزایای مختلف این بیمه فوق العاده استفاده کنند و بهره‌مند بشوند.

بیمه تامین اجتماعی به صورت اجباری و یا اختیاری در بسیاری از کشورها برای افراد دارای مشاغل آزاد ارائه می‌شود و هدف از این بیمه این است که این افراد بتوانند امنیت مالی و اجتماعی در طول دوره کاری و همینطور پس از بازنشستگی داشته باشند. بیمه تامین اجتماعی می‌تواند در موارد بسیار زیاد و متفاوتی به افراد دارای مشاغل آزاد کمک کند.


بیمه اجباری تامین اجتماعی

همانطور که در قسمت قبلی گفته شد بیمه تامین اجتماعی نوعی بیمه اجباری دارد که معمولاً به صورت همگانی برای تمامی افرادی که فعالیت‌های اقتصادی در شرکت‌ها انجام می‌دهند و تمامی کارگران می‌باشد. اجباری بودن این بیمه به این افراد کمک می‌کند تا به عنوان یک بخش از سیستم تامین اجتماعی بتوانند از مزایای مختلف این بیمه نامه استفاده کنند و از آن بهره‌مند شوند. این مزایا عبارتند از بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، بیمه حوادث و بسیاری از مزایای دیگر.

 بیمه اجباری تامین اجتماعی نوعی بیمه به حساب می‌آید که در شرایط زیادی به صورت اجباری برای افرادی که در بازار کار فعالیت دارند و دارای مشاغل آزاد هستند می‌باشد. بیمه اجباری تامین اجتماعی با هدف ایجاد کردن امنیت اجتماعی و همینطور کمک در مسائل درمانی و حقوق بازنشستگی و حوادث و مشکلاتی که در طول کار برای کارگران به وجود می‌آید وجود دارد .

بیمه اختیاری تامین اجتماعی

همانطور که در ابتدا برای شما توضیح داده شد بیمه تامین اجتماعی دارای بیمه اختیاری و بیمه اجباری می‌باشد که بیمه اختیاری تامین اجتماعی نوعی از بیمه می‌باشد که افراد به صورت داوطلبانه در آن شرکت می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند. برخی از افراد که به صورت کارآفرین و افرادی که دارای شغل‌های آزاد هستند و به صورت مستقل کار می‌کنند ممکن است که بخواهند از این بیمه استفاده کنند. در این مدل از بیمه افراد شرکت کننده در بیمه خودشان مسئول هستند که می‌خواهند به عنوان بخشی از سیستم تامین اجتماعی شرکت کنند و یا شرکت نکنند.

بیمه اختیاری تامین اجتماعی که به نام بیمه خویش فرمان نیز شناخته می‌شود به افراد کمک می‌کند که برای خودشان و خانواده‌شان بیمه‌های متفاوتی را دریافت کنند که این برخی از این بیمه‌ها عبارتند از بیمه درمانی برای درمان برخی از بیماری‌ها و بیمه بازنشستگی، بیمه حوادث و مشکلات، بیمه تولد و زایمان. دریافت این بیمه می‌تواند برای افرادی که دارای کارهای آزاد هستند و به صورت مستقل و آزاد در بازار فعالیت دارند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد و در موارد بسیار زیادی به آنها کمک کند.


شرایط و ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

برای ثبت نام در بیمه تامین اجتماعی برای افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند لازم است تا برخی از شرایط وجود داشته باشد که این شرایط شامل موارد زیر است:

  • حداکثر سن برای مردان ۵۰ سال و برای بانوان ۴۵ سال در زمان ثبت نام الزامی و ضروری می‌باشد.
  • حداقل سن مجاز برای ثبت نام در این بیمه ۱۸ سال است.
  • در شرایطی که سن افراد بیشتر از ۵۰ سال برای مردان و بیشتر از ۴۵ سال برای خانم‌ها باشد سابقه پرداخت حق بیمه حتماً باید به اندازه دو برابر تفاوت سنی با حداکثر سن مجاز در بیمه تامین اجتماعی باشد.
  • از مهمترین شرایط دریافت و ثبت نام در این بیمه داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه است.


مبلغ حق بیمه مشاغل ازاد

میزان مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد طبق درصد مشخصی از دستمزد در نظر گرفته می‌شود که این درصد برای محاسبه مبلغ حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی است. محاسبه حق بیمه در سال ۱۴۰۲ به صورت زیر است:

نوع بیمه

تعداد روزهای ماه

میزان حق بیمه

۱۲ درصد بازنشستگی

۳۰ روز

۶۳۶،۹۹۴  تومان

۱۲ درصد بازنشستگی

۳۱ روز

۶۵۸،۲۲۴ تومان

۱۴٪بازنشستگی و فوت

۳۰ روز

۷۴۳،۱۵۹ تومان

۱۴٪بازنشستگی و فوت

۳۱ روز

۷۶۷،۹۲۸ تومان

۱۸٪ بازنشستگی و فوت و از کار افتادگی

۳۰ روز

۹۵۵،۴۹۱ تومان

۱۸٪ بازنشستگی و فوت و از کار افتادگی

۳۱ روز

۹۶۷،۳۳۶ تومان

نحوه ثبت نام و پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

امروزه می‌توان ثبت نام و پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد را به صورت کاملاً آنلاین و با تکمیل کردن فرم‌های ثبت نام که در سایت قرار داده می‌شود انجام داد. اما باز هم برای افرادی که قادر به ثبت نام آنلاین نیستند مراجعه حضوری وجود دارد. برای ثبت نام آنلاین شما در ابتدا باید به سایت رسمی بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد مراجعه کنید و فرم ثبت نام بیمه مشاغل آزاد را پر کنید که در این فرم اطلاعات شخصی و هویتی و شغلی درج شده است. پس از وارد شدن در سایت و ثبت نام در سایت باید مراحل زیر را برای کامل کردن مراحل ثبت نامتان طی کنید:

هنگامی که شما وارد سایت می‌شوید صفحه‌ای برای شما نشان داده می‌شود که در آن گزینه ضوابط و مقررات وجود دارد که شما باید بر روی آن کلیک کنید و برای ادامه فرایند ثبت نام باید با این قوانین موافقت کرده و روی گزینه موافقم را کلیک کنید. در صفحه بعدی جزئیات مربوط به احراز یا عدم احراز شرایط برای عقد قرارداد بیمه نشان داده می‌شود و در صورت عدم احراز علت خطا شما نشان داده می‌شود.

پس از طی کردن این مراحل شما وارد صفحه‌ای می‌شوید که در آن می‌توانید مبلغ حق بیمه ماهانه خود را تعیین کنید. سپس نوبت به آپلود کردن مدارک شما می‌رسد. برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد می‌رسد و پس از تکمیل تمامی این مراحل شما ثبت نام خود را با موفقیت انجام داده‌اید.

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد

مدارکی که از شما خواسته می‌شود برای تایید هویت شما و اطلاعات لازم و افراد مرتبط با شما مانند اعضای خانواده شما در فرایند ثبت نام و صدور بیمه استفاده می‌شود. همچنین طبق قوانین ممکن است مدارک دیگری نیاز باشد که شما ارائه کنید که در صورت نیاز به شما اطلاع داده خواهد شد. به همین دلیل بهتر است تا قبل از شروع ثبت نام از سایت تامین اجتماعی یا دیگر سایت‌ها اطلاعات مربوط به مدارک مورد نیاز را به دست بیاورید. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد عبارتند از:

  • اصل و کپی کارت ملی و اصل و کپی شناسنامه فرد بیمه شونده
  • عکس رنگی پرسنلی ۳ در ۴ برای فرد بیمه شونده
  • اصل و کپی شناسنامه اعضای خانواده متقاضی در صورت درخواست بیمه به نام خانواده
  • اصل و کپی کارت ملی اعضای خانواده متقاضی و دو قطعه عکس رنگی از اعضای خانواده متقاضی
  • شماره بیمه، که برای مواقعی است که شما قبلاً بیمه شده‌اید.

شرایط بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد

شرایط بازنشستگی بیمه مشاغل آزاد شامل موارد زیر است:

  • مردانی که دارای ۶۰ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه هستند می‌توانند با حقوق حداقلی یا بیشتر به عنوان بازنشستگان درآمد ثابت به حساب آیند.
  • سن بازنشستگی برای همه بیمه شدگان چه اجباری و چه اختیاری یکسان می‌باشد.
  • مردانی که سن آنها بیشتر از ۶۰ سال می‌باشد ولی ولی کمتر از ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند می‌توانند با توجه به میزان سابقه پرداخت حق بیمهشان درآمد بازنشستگی خود را محاسبه کنند و آن را دریافت کنند.
  • اگر زیر ۱۰ سال حق بیمه پرداخت شده باشد و توانایی پرداخت حق بیمه برای ۱۰ سال آینده نیز وجود داشته باشد می‌توانید حقوق بازنشستگی خود را نیز دریافت کنید.
  • برای خانم‌ها با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه و همچنین ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه امکان درخواست بازنشستگی وجود دارد.

مزایای سازمان بیمه تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد

۱_ استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی: یکی از مهمترین مزایای بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد این است که افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی با شرایط فوق العاده و همچنین از تسهیلات درمانی بهره‌مند شوند.

۲_ حق بازنشستگی: با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی امکان دریافت کردن بازنشستگی در سن معینی با حساب کردن سابقه پرداخت بیمه وجود دارد که به افراد این امکان را می‌دهد تا در دوران پس از کار کردنشان زندگی راحت و آسوده‌ای داشته باشند و نگران مخارج زندگیشان نباشند.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone