شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

تحریر دفاتر

تهیه و ارسال لیست گزارشات فصلی

تهیه و ارسال لیست گزارشات فصلی

طبق ماده ۱۶۹ مکرر مقررات عمومی «اشخاصی که دارای کد اقتصادی هستند ، موظفند فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و همانطور که در مبحث دفاتر پلمپ اشاره شد ، عدم صدور صورتحساب ها و یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله ، استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران و بلعکس  و عدم  تهیه و ارسال لیست گزارشات فصلی  مشمول جریمه ای معادل ۱۰% مبلغ مورد معامله ای که بدون رعایت ضوابط فوق انجام می شود خواهد بود .

از سویی دیگر عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی طبق دستورالعمل صادره نیز مشمول جریمه ای معادل ۱% معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است خواهد بود . جرائم مذکور توسط اداره امور مالیات ، با رعایت مهلت مقرر در ماده۱۵۷ این قانون مطالبه خواهد شد و مودی مکلف است ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ مطالبه نسبت پرداخت ان اقدام کند ، در غیر اینصورت معترض شناخته شده و موضوع جهت رسیدگی و صدور رای به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد . » با توجه به این بند قانونی ، اهمیت تهیه و ارسال لیست گزارشات فصلی موثق مشخص می شود.

لیست گزارشات فصلی به فهرست معاملات برخی مشاغل گفته می شود که باید پس از اتمام هر فصل به حوزه مالیاتی مربوطه خود ارائه دهند . اشخاصی که مکلف به ارائه این گزارشات هستند عبارت اند از بند الف ) که در آن اشخاص موظف به دفتر نویسی (دفاتر روزنامه وکل) و ثبت و ارائه مستندات معاملات ، دفاتر و حساب های خود طبق موازین حسابداری و قانونی خود می باشند ، از قبیل دارندگان کارت بازرگانی وکلیه واردکنندگان وصادرکنندگان، صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس وپروانه بهره برداری صادرشده، بهره برداران معادن، صاحبان موسسات حسابرسی، حسابداری ودفترداری ، ارایه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای ، انفورماتیک ، رایانه ای اعم از سخت افزاری ونرم افزاری وطراحی سیستم، صاحبان مراکزآموزشی وپرورشی ، آموزشگاه های آزاد، مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی ، صاحبان هتل ها، صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، آسایشگاه ها، درمانگاه ها وخانه های سالمندان  و بند ب ) اشخاصی که موظف به ثبت فعالیت های شغلی خود دردفاتر درآمد وهزینه می باشند ، مانند صاحبان کارگاه های صنعتی ، صاحبان مراکزارتباطات رایانه ای، وکلا، کارشناسان، مترجمان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی، حسابداران رسمی واعضای سازمان های نظام مهندسی ،دلالان، حق العمل کاران وکارگزاران ، سازندگان وفروشندگان طلا وجواهر، صاحبان دفاتر رسمی ،عاملان فروش وفروشندگان آهن آلات.

برای تهیه و ارسال لیست گزارشات فصلی ، سه روش برخط (آنلاین)، غیربرخط (آفلاین) و بر روی لوح فشرده (سی-دی)  وجود دارد که که در روش آنلاین ، مودیان با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ، اطلاعات مربوط به معاملات خود را ارائه می دهند . در حالت آفلاین نیز مودیان با درج اطلاعات مورد نیاز در فایل اکسسی  که روی سایت سازمان قرار دارد و پس از بازبینی های تکمیلی ، فایل را با استفاده از رمز عبورشان ایمیل کنند . در روش سوم هم که معمولا برای کسانیست که رمز عبور و نام کاربری ندارند ، فایل اکسس مذکور روی سی – دی رایت شده و به اداره مالیاتی مربوطه تحویل داده می شود .

حسابداری,خدمات حسابداری,

09034915617 whatsapp 02188196080 phone