شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

تهیه و تنظیم گزارشات فصلی

تهیه و تنظیم گزارشات فصلی

تهیه و تنظیم گزارشات فصلی : مالیات از آن دست از مفاهیمیست که عده زیادی از افراد شاغل پیرامون ما به نوعی از آن معاف بوده ، مشمول آن نمی شوند و یا به گونه ای غیر مستقیم آن را پرداخت می کنند . با صرف نظر از وضعیت اقتصادی این قشر ، افراد باقیمانده ، عموماً یا در قالب یک شخصیت حقوقی (مانند یک شرکت) در حال فعالیت هستند و یا نوع حرفه و حجم کار آنان در کسوت مشاغل آزاد یا سازمانی ، کاری بسیار پولساز و پر سود تلقی می شود .

تهیه و تنظیم گزارشات فصلی

با مد نظر قرار دادن این افراد که شاید خود شما نیز عضوشان باشید ، گاهی مفاهیمی همچون تهیه و تنظیم گزارشات فصلی آنچنان گنگ و درهم تنیده به نظر می رسد که وجود یک دستور العمل کامل اما با بیانی ساده اجتناب ناپذیر بوده و وجود این توضیحات ساده می تواند روند پرداخت حقوقی که به گردنمان است را آسان تر کند .

گزارش یا صورت معاملات فصلی چیست ؟

همه افراد مشمول پرداخت مالیات در طول یک فصل دارای فعالیت هایی اقتصادی هستند . این نفرات یا مجموعه های تحت سرپرستی ایشان در طول مدت این دوره معاملاتی داشته اند که به نوعی در پی ارائه یا دریافت یک خدمت ، ارائه یا دریافت یک کالا یا سایر فعالیت هایی که به گردش های مالی منجر شده است ، پولی را به دست آورده اند . با توجه به اینکه مالیات در حقیقت به همین وجوه تعلق می گیرد ، به این داد و ستد ها معاملات فصلی گفته می شود .

صاحبان مشاغل موظف هستند که گزارش کاملی از این معاملات به صورت فصلی تهیه و تنظیم کرده و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند که به این گزارش ها اصطلاحاً گزارشات فصلی گفته می شود . برای تسلیم این گزارش ها لازم است که مودیان مالیاتی قبل از آن اقدام به ثبت اطلاعات در اسنادی مانند دفتر کل ، دفتر روزنامه و دفتر دارایی کرده باشند . لازم به ذکر است که طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم صاحبان مشاغل موظف به ارائه این اسناد به صورت فصلی هستند تا سازمان امور مالیاتی بتواند مالیات های مودیان را برای خرید و فروش های فصلی تعیین کند که در صورت عدم انجام این کار جریمه های سنگینی دامن گیر کسب و کارشان خواهد بود.

از گزارشات فصلی چه میدانید

چرا این گزارشات به صورت فصلی تسلیم می شوند ؟

می دانیم که مالیاتی که برای ما در نظر گرفته می شود تابعی از درآمدهای ماست ، درآمدهایی که خودمان اعلام کرده و معیار و اصل آن بر صداقت ما مودیان بنا نهاده شده است . با گذر از اینکه عدم ارسال این اظهارنامه ها چه پیامدهایی را در پی دارد (که خود مبحثی جداگانه است) ، چنانچه آمار و ارقام هر واحد مشمول این طرح در بستر گزارشی سالانه ارائه شود ، علاوه بر دردسرهای بررسی ، برای سال بعد هم قابل استناد نخواهد بود و اگر به صورت ماهانه دریافت شود ، علاوه بر اینکه وقت بیشتری از موسسات حسابداری یا فرد مسئول این کار در یک شرکت می گیرد ، خود کارمندان اداره مالیات نیز مستلزم بررسی ۱۲ برابری اسناد و مدارک هستند ، شرح فعالیت هایی در مصحف کوچکتر ، اما تعدادی بیشتر ؛ از این روی عرضه این مدارک به صورت فصلی (۴ دوره در سال) منطقی و کاربردی تر به نظر می رسد .

از همه این ها گذشته ، در بسیاری از مشاغل کیفیت درآمدزایی دارای نوسانات فراوانیست . مثلاً در یک تالار انجام مراسمات دورهمی در فصولی از سال بساط مراسم عروسی و درون مایه شادی به کلی برچیده شده ، در حالی که ممکن است در ماه هایی نیز به اوج خود رسیده و همه سالن های این مجتمع رزرو شده باشد ، از این روی ارسال دوره ای این اطلاعات می تواند به نزدیک شده داده ها به حقایق بیانجامد .

آیا نوشتن دفاتر و گزارشات فصلی از عهده همگان بر می آید ؟

مودیان برای تهیه و تنظیم گزارشات فصلی خود به صورت کامل و بی نقصی و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی باید از نحوه نوشتن دفاتر قانونی که در بالا بدان اشاره شد آگاه بوده و ماهیت و کارکرد هر کدام از این دفاتر را بشناسند. لازم به ذکر است که مودیان مالیاتی می توانند برای هرچه بهتر و تخصصی تر پر شدن اطلاعات این دفاتر و ارائه گزارش فصلی کامل ، خدمات مالی و حسابداری شرکت ها و کسب و کار خود را به یک موسسه حسابداری معتبر که ارائه دهنده انواع خدمات حسابداری است بسپارند تا به واسطه تسلط ، تبحر و تجربه آن شرکت حسابداری – مشخصاً تراز ارقام آرین با بیش از یک دهه سابقه درخشان و کوله باری از گواهینامه های حسن انجام کار مقصود ماست –  از کمترین مالیات های ممکن برخوردار شده و همچنین مجبور به پرداخت جریمه های سنگین به خاطر وجود نقایص فراوان در اسناد و دفاتر خود نشوند.

نوشتن دفاتر مالی یک کسب و کار روش ها و قوانین خاص خود را دارد که تنها در صورت رعایت آن قوانین سازمان امور مالیاتی می تواند به صحت اطلاعات موجود در آن ها استناد کند. این دفاتر قبل از شروع هر سال مالی توسط اداره ثبت منطقه  ای که آن کسب و کار در آنجا برپا است پلمپ شده و با مهر وزارت دادگستری ممهور می شوند. این بدان معنی است که صفحات این دفاتر قبل از پلمپ شدن شماره گذاری می شوند و در اصطلاح « قیطان کشی » روی آنها انجام می گیرد. پس از انجام این کارها آن دفتر آماده پر شدن است و تنها در این صورت است که مورد قبول سازمان امور مالیاتی واقع می شود ، پلمپ بودنی که از واجبات تهیه و تنظیم گزارشات فصلی است .

باید ها و نباید ها در تهیه و تنظیم گزارشات فصلی در شرکت حسابداری

نکات بسیاری در نوشتن و تحریر دفاتر مالی از جمله دفتر کل ، روزنامه ، دارایی و دفتر معین وجود دارند . به عنوان مثال همه اتفاقاتی که در آن پولی رد و بدل شده است باید در این دفاتر ثبت شوند و هیچ چیزی در آن پنهان نماند. تاریخ وقوع هر رویداد نیز باید در کنار دیگر توضیحات آن ثبت گردیده و اتفاقات بر حسب تاریخ در دفتر مرتب شده باشند. جالب است بدانید خط کشی های درون دفاتر بی دلیل نبوده و تمام اطلاعات مالی که در آنها نوشته می شوند باید روی خطوط ثبت گردند. ثبت اطلاعات بین خطوط باعث رد دفاتر از طرف سازمان امور مالیاتی کشور می شوند و از نظر سازمان اینگونه دفاتر از اعتبار ساقط هستند.

در میان نکات بیشماری که باید در زمان تهیه و تنظیم گزارشات فصلی و دفاتر مالی مد نظر داشته باشید می توان به این نکته اشاره کرد که نباید هیچ صفحه سفیدی بین صفحات پرشده وجود داشته باشد. نکته دیگری که این روزها با ظهور نرم افزار های حسابداری مورد توجه بیشتر قرار گرفته است این می باشد که مودیانی که قصد دارند به جای پر کردن دفاتر کاغذی مالی از نرم افزار های حسابداری استفاده کنند باید به این نکته توجه کنند که قبل از استفاده از آن نرم افزارها ، باید از تایید آنها توسط سازمان امور مالیاتی کشور اطمینان حاصل کنند. در نهایت ذکر این مورد نیز خالی از لطف نیست که تمام این فرآیند ها و ارسال و پذیرش گزارشات فصلی نیاز به داشتن کد اقتصادی دارد و صاحبین مشاغل قبل از هرکاری باید اقدام به گرفتن کد اقتصادی کنند زیرا پر کردن این دفاتر و ارسال آنها بدون داشتن کد اقتصادی کاری پوچ و بی ثمر است و هیچ کدام از این دفاتر و گزارشات در صورت نداشتن کد اقتصادی مورد قبول سازمان امور مالیاتی نخواهد بود .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone