شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

جدول حسابداری ساده

جدول حسابداری ساده

جدول حسابداری ساده : حسابداری مهارتیست که سادگی در آن حرف اول را می زند اما گاهی مجموعه ای از رویداد های ساده به اندازه ای زیاد می شوند که تشکیل شاکله ای پیچیده و مرکب را می دهند . به همین دلیل عده زیادی از صاحبان سرمایه ، مدیران یک مجموعه خصوصی یا کسبه ای در قالب های سنتی از یادگیری آن سر باز زده و این مهارت را که یکی از پیشنیاز های مهم کارشان در کنترل زیر دستانشان می باشد را نادیده می گیرند .

در ادامه وقتی علت این رویکرد را از آنان جویا می شویم این افراد اصول و فنون حسابداری را سخت پنداشته و تصور می‌کنند که در مراحل اولیه خدمات حسابداری هم فرمول ها ، قوانین و تبصره های ثقیلی استفاده می شود . با عنایت به اینکه می دانیم طولانی ترین سفرها و بزرگترین ماجراجویی ها نیز با قدم اولی شروع شده اند ، پس باید دست به کار شده و با فراگیری مفاهیم مقدماتی حسابداری – از جمله همین جدول حسابداری ساده – به سوی تسلط بیشتر به این امر مهم پیش برویم .

جدول حسابداری ساده

در همین رابطه برای اینکه بتوانیم به شرح فعالیت های یک حسابدار پی ببریم ، باید بتوانیم مسائلی که در کار وی به وجود می آیند را به زبانی ساده بازگو کنیم . مدلسازی به عنوان خلاصه ای از واقعیت که به انتخاب ما بخشی از متغیر ها را کمرنگ کرده و یا به کلی نادیده می گیرد ، سبب می شود تا رویداد های روزمره ای که برای ما اتفاق می افتد ( از خرید و فروش یک قلم جنس گرفته تا قراردادی تجاری با ده ها بند و تبصره که طی چند مرحله تسویه می شود ) را بتوانیم در قالب اعداد و ارقام در آورده و با انجام عملیات های ساده ریاضی روی آن ، علاوه بر اینکه جایگاه فعلیمان را بسنجیم ، بتوانیم برای آینده نیز برنامه ریزی کنیم .

در گام اول این نوع مدل سازی

در گام اول این نوع مدل سازی باید اطلاعاتی که در کسب و کار ما وجود دارد را به صورتی ساده بیان کرده تا با دسته بندی هر یک بتوانیم تصمیماتی متناسب با آنها اتخاذ نماییم . به عنوان مثال بدهکاری و بستانکاری به عنوان اصول بنیادی در حسابداری با تفکیک مجموعه فعالیت‌های اقتصادی و تراکنش هایی که انجام می شود به ما می‌گوید در یک حساب ( مدرک افزایش و کاهش هر قلم در ترازنامه ) ، آیا سودی به ما رسیده یا وجهی از دست داده ایم ! این رویداد که به صورت یک گزارش شرکت حسابداری تعریف شده و با تجزیه تحلیل تک تک آن ها می توانیم به میزان سود و زیان نهایی در پایان یک روز ، یک هفته ، یک ماه و نهایتاً در یک فصل و سال برسیم ؛ به ما در تهیه گزارشی از فعالیت های دوره ای مشخص کمک می کند ، گزارشی که هم برای پردازش فعالیت های خود و هم برای ارائه اطلاعات به مراجع ذیصلاح به آن ها نیازمندیم .

 

در امور گوناگون برای اینکه بتوانیم به اهداف خود برسیم نیازمند ابزار آلاتی در راستای افزایش سهولت و کیفیت آن ها هستیم . به عنوان مثال محتویات جعبه آچار و پیچ گوشتی یک کارگر فنی می‌تواند ابزار آلات مذکور برای وی بوده و برای یک مهندس نرم افزار ، صدها گیگا بایت نرم افزار و اطلاعاتی که به او در پیشبرد اهدافش کمک می کند این نقش را ایفا کند . شاید در نگاه اول یک حسابدار دارای چنین ادواتی فیزیکی نباشد ، اما ابزارهایی معنوی در کار وی وجود دارند که با وجود ساختار غیر پیچیده خود ، کمک شایانی به او در رسیدن به اهدافش می کنند .

 

جدول حسابداری ساده به عنوان یکی از این ابزارها ( که گاهی با نام جدول T نیز از آن یاد می شود ) ، چارچوبی همانند ” تی ” انگلیسی دارد که در بخش های مختلف آن نام حساب ، بدهکار ، بستانکار و نهایتاً مانده حساب قرار می گیرد . اگرچه در نظر اول جدول حسابداری ساده تنها یک ساختار بسیار ساده و پیش پا افتاده است ، اما زمانی که پای خود را از دنیای مسائل و سوالات تشریحی به جهان واقعی حسابداری مالی می‌گذاریم ، می‌بینیم که متغیر های فراوانی پای به عرصه گذاشته و وجود همین جدول ساده سبب می شود تا بتوانیم داده های خود را دسته بندی کرده و به اطلاعات تبدیلشان کنیم .

افرادی که سابقه تحصیل دروس حسابداری

افرادی که سابقه تحصیل دروس حسابداری را دارند ،  به خوبی می‌دانند که ممکن است سوالی که برای آنها در دوره مدرسه یا دانشگاه طرح شده باشد ، به صورت عینی نیز در دنیای واقعی و حسابداری شرکت ها پیش بیاید . البته تفاوتی اساسی که میان نمونه تئوری و عملی آن وجود دارد بدین ترتیب است که در سوالات امتحانی ، وقتی به عنوان مثال خودرویی می خریدید ، تنها باید “بد” و “بس” را تعیین می کردید ، در حالی که در دنیای واقعی این خودرو به صورت نقد و چک یا چند قسط خریداری می شود که نظم و ترتیب دهی به حساب و کتاب ها را اندکی دشوار تر می کند .

در همین رابطه جدول سازی حسابداری کمک می کند تا با تعریف هر کدام از فعالیت های یک حسابدار در جدولی جداگانه ، این فرد بتواند علاوه بر این پروسه این خرید و فروش را به خوبی کنترل و برنامه ریزی کند ،  قادر باشد تا مجموع تبادلات مالی ، حساب های بانکی ، موجودی و دارایی های ثابت شرکت را نیز به روز رسانی کند .

در جدول حسابداری ساده نام حساب همواره در بالای خط افقی ظاهر شده و عناوینی نظیر سرمایه ، بانک ، نقد و … را به خود می گیرد . در این جدول سمت راست خط عمودی همواره ماهیت بدهکاری داشته و هر عدد و عنوانی که در این قسمت قرار گیرد ، به صورت بدکار در نظر می گیریم . با این رویه قاعدتاً سمت چپ جدول ماهیت بستانکاری یافته و در نهایت با کسر این دو ستون از یک دیگر ، مانده جدول به دست می آید که در خصوص ماحصل فعل و انفعالات فعالیت های موجود در آن اطلاعاتی را بیان می کند .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone