شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

حسابداری شرکت های تضامنی

حسابداری شرکت های تضامنی

حسابداری شرکت های تضامنی ، در این مطلب قصد داریم تا ضرورت و اهمیت حسابداری شرکت های تضامنی را بررسی کنیم ، اما قبل از آن به معرفی این شرکت ها پرداخته و به این سوال پاسخ می دهیم که شرکت تضامنی چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لغت نامه دهخدا کلمه تضامن را کفیل و ضامن یکدیگر شدن معنی کرده و در توضیح آن اشاره داشته است که ” نوعی تعهد و شراکت مالی که هریک از اعضا حق دریافت تمامی طلب و مسئولیت پرداخت تمامی بدهی را داشته باشد”.

حسابداری شرکت های تضامنی

شرکت های تضامنی یکی از ۷ نوع شرکت های تجاری موجود در قانون می باشند که در آنها بر خلاف سایر شرکت ها ( مانند شرکت های سهامی ) تمامی سهام داران و شرکا مسئولیت پرداخت کامل دیون و بدهی ها و همچنین دریافت درآمد ها را بر عهده دارند. به این معنی که اگر در یک شرکت تضامنی یکی از شرکا اشتباهی سهوی و یا خلافی عمدی انجام بدهد که باعث شود شرکت با بدهی مواجه شود شرکای دیگر موظف هستند که به پرداخت بدهی به صورت کامل اقدام کنند. در دیگر انواع شرکت ها مانند شرکت های سهامی عموماً شرکا و سهام داران با احتساب میزان شراکت و درصد سهام خود به همان اندازه ( به اندازه سهامشان) موظف به پرداخت بدهی ها هستند اما در شرکت های تضامنی این چنین نیست زیرا همانطور که از اسم آن مشخص است همه شرکا ضامن یکدیگر هستند و تک تک آنها موظف به پرداخت کامل بدهی ها می باشند.  در چنین شرایطی اگر مبلغ بدهی کمتر از مبلغ موجود در حساب تن خواه شرکت باشد ، بدهی از طریق همین حساب پرداخت می شود اما در صورتی که بدهی بیشتر از پول های موجود در حساب شرکت باشد هر کدام از شرکا که طلبکار از او بخواهد موظف است حتی با فروش خانه و ماشین خود بدهی را پرداخت کند.

یکی از دلایلی که مردم به شرکت های تضامنی اعتماد بیشتری دارند همین موضوع است ، زیرا آنها می دانند در صورتی که شرکت موفق به ارائه خدمات یا محصولات خود نشود و یا به هر دلیلی در موعد مقرر اقدام به پرداخت دیون خود نکند ، تمام شرکای شرکت موظف به پرداخت تمام بدهی هستند و آنها با بیش از یک نفر طرف هستند و این موضوع باعث دلگرمی آنان است زیرا فرار کردن و ناپدید شدن یک نفر محتمل تر از فرار کردن چند نفر (به عنوان شرکا) است.

تاسیس یک شرکت تضامنی کار بسیار حساسی است و آنچه که در این مسیر حساسیت کار را دو چندان می کند انتخاب سهامداران و شرکایی است که در این شرکت با شما همکاری خواهند کرد. انتخاب یک شریک مناسب که بتوان کاملاً به او اعتماد داشت به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و اگر در انتخابتان دچار اشتباه شوید و فرد نامناسبی را به عنوان شریک خود انتخاب کنید ، یک اشتباه از طرف او می تواند باعث نابودی تمام اندوخته های شما شود.

همانطور که تاسیس این شرکت کار حساسی است حسابداری شرکت های تضامنی  نیز کاری است که نیاز به دقت بسیاری دارد. از آنجایی که اشتباه در حساب و کتاب شرکت می تواند باعث شود که شما به عنوان یکی از شرکا مجبور شوید تمام بدهی ها را بدهید ، قطعاً باید حساسیت ویژه ای بر روی کارهای حسابدار و خدمات مالی  که او ارائه می دهد داشته باشید. نکته ای که جای تامل دارد این است که اعتماد به یک شخص به عنوان حسابدار شرکت نیز نمی تواند خیلی کار عاقلانه ای باشد. به هر روی او نیز یک انسان است و می تواند با توجه به باگ های مختلفی که در حوزه مالی وجود دارد دستکاری های زیادی در حساب و کتاب شرکت انجام دهد و با توجه به اینکه تمام پول های شرکت زیر دست اوست احتمال این می رود که کارهایش باعث به وجود آمدن بدهی های کلان شود و خود نیز ناگهان ناپدید گردد!

با توجه به تمام این صحبت ها و تامل در حساسیتی که کار حسابداری شرکت های تضامنی دارد به طوری که پای تمام شرکا به صورت کامل در پرداخت بدهی ها گیر است ، بهترین گزینه برای داشتن صورت های مالی شفاف و منظم و در نتیجه آن ، بالا بودن سطح اعتماد ارباب رجوع و پایین ماندن احتمال ورشکستگی و همچنین به وجود نیامدن بدهی های کلان به جز در موارد خاص ( مانند کلاه برداری یک یا چند شریک) ،  بستن قرارداد با یک شرکت حسابداری معتبر است که به ارائه خدمات حسابداری  می پردازد و کارنامه موفق و پر افتخاری در این زمینه دارد . امن ترین مسیر برای فعالیت تحت عنوان یک شرکت تضامنی پس از انتخاب شرکای مطمئن و قابل اعتماد ، این است که کارهای حسابداری خود را به شرکت های حسابداری که کار حسابداری شرکت های تضامنی را انجام می دهند بسپارید تا هم خیالتان از دستکاری نشدن صورت های مالی شرکت راحت باشد و هم با آرامش کامل به فعالیت اقتصادی خود بپردازید و بدانید تا وقتی این شرکت شما را همراهی می کند هیچ نگرانی از بابت بالا آمدن بدهی های کلان و فروش خانه و ماشین خود برای پرداخت آن بدهی ها نخواهید داشت.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone