شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

حسابداری-شرکت-هواپیمایی

حسابداری شرکت هواپیمایی

حسابداری شرکت هواپیمایی :حسابداری شرکت هواپیمایی را می توان در گروه حسابداری خدماتی قرار داد . البته برخی از آن ها به عنوان کارگزاری فعالیت می کنند و به نوعی شرکت مادر شناخته می شوند . این بنگاه های اقتصادی در قبال انجام خدماتی که میان مشتری و شرکت که نمایندگی آن را دریافت کرده اند ، کارمزد دریافت می کنند ؛  در واقع کارمزد دریافتی مهم ترین موضوعی است که شرکت حسابداری مسئول خدمات مالی آن ها را درگیر خواهد کرد.

حسابداری شرکت هواپیمایی

در شرکت های هواپیمایی تنها دو نوع خدمت ارائه می شود ، خدمات تور و خدمات بلیط . در نتیجه حسابداری آن ها نیز تنها در این دو بخش خلاصه خواهد شد .

خدمات حسابداری شرکت هواپیمایی در مورد بلیط

حسابداری-شرکت-هواپیمایی-در-مورد-بلیط

در اینجا اقتضا می کند تا در مورد بلیط های الکترونیکی ، نحوه دریافت ، فروش ، گزارش دهی و تسویه آن ها با شرکت های پروازی  بیشتر صحبت کنیم . هر آژانس هواپیمایی که بخواهد نمایندگی فروش داشته باشد ، در مرحله اول لازم خواهد بود تا مجوز های مربوطه را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت نماید و فردی را نیز به عنوان مدیر فنی خود معرفی کند . مرحله بعدی شامل گرفتن بلیط یا استاک است که مستلزم دادن تعهد و یا ضمانت نامه در وجه ایرلاین مربوطه می باشد . در واقع زمانی که ضمانت نامه را برای شرکت هواپیمایی بفرستیم ، آن ها بلیط ها را در سیستم شارژ می کنند و برای هر آژانس کد ورود خاصی را مشخص خواهند کرد . زمانی که شروع به فروش بلیط ها کنید ، در واقع وارد بحث حسابداری فروش که به دو صورت نقدی و اعتباری است خواهیم رفت .

تاکنون سیستم های مختلف حسابداری برای این شرکت ها ساخته شده است ولی به عنوان قدیمی ترین آن ها می توان از سیستم نیکیتا ، فرانگر و سما پرداز نام برد . در زمان کنونی سیستم فرانگر را می توان جزء کامل ترین سیستم های حسابداری جهت آژانس های هواپیمایی معرفی کرد . حسابداری این‌گونه شرکت ها مسائل ریز فراوانی دارد و در واقع کل عملکرد ورودی ها و خروجی در این شرکت ها مربوط به بخش مالی خواهد بود .

فروش نقدی بلیط و حسابداری شرکت هواپیمایی

در فروش نقدی خریدار از طریق صندوق و یا حواله از طریق سایت مبلغ بلیط را نقداً پرداخت می کند . با توجه به این که بلیط ها در دو نوع داخلی و خارجی صادر می شوند ، توجه به چند نکته درمورد بلیط های داخلی حائز اهمیت خواهد بود . در این بلیط ها ما با سه قسمت روبرو خواهیم بود ، بخش اول نرخ پایه ای بلیط است ، بخش دوم مالیات و بخش سوم عوارض شهرداری را در بر می گیرد . نرخ پایه در واقع نرخی است که باید با آن کمیسیون خود را دریافت کرد . این نرخ در برخی ایرلاین ها برای پرواز های داخلی ۵% و برای نوع خارجی ۹ درصد می باشد ، البته این نرخ ها بیشتر به سیاست شرکت های هواپیمایی بستگی دارد و حتی ممکن است در برخی موارد نرخ پایه را برای پرواز های داخلی تا ۹% نیز بالا ببرند .

 نحوه سند زدن فروش نقد و اعتباری

اگر قیمت بلیط فروخته شده به صورت نقدی پرداخت شود ، صندوق بدهکار و طرف حساب شرکت هواپیمایی بستانکار خواهد شد . در اینجا حتی باید به نحوه دریافت پول نیز توجه کنید ، چرا که اگر پول دریافت شده وارد حساب بانک شود ، بانک بدهکار و ایرلاین بستانکار خواهد شد . در فروش اعتباری نیز همین اتفاق خواهد افتاد . اگر شرکت خریدی را نیز انجام دهد آن هم جزء دارایی ها محسوب شده و نحوه سند زدن آن این گونه است : صندوق ، بانک و شرکت های اعتباری بدهکار می شوند و ایرلاین ها بستانکار . شاید این سؤال پیش بیاید که چرا شرکت هواپیمایی بستانکار می شود ؟ در پاسخ باید گفت که آن ها در گروه حساب های پرداختنی قرار می گیرند و ما باید به دلیل استفاده از بلیط به آن ها بدهکار می شویم . حتی اگر بلیط را از آژانس همکار نیز خریداری کنید ، ثبت به همین صورت انجام می گیرد ؛ در واقع این روند ثبت روزانه جهت خرید بلیط ها می باشد .

 

پس دهی و یا استرداد بلیط در حسابداری شرکت هواپیمایی

برای تمامی این شرکت ها زمانی پیش می آید که مشتری بلیط را به دلایلی چون کنسل شدن پرواز از طرف شرکت هواپیمایی و یا بدی آب و هوا پس داده و از سفر خود منصرف می شود ، در این زمان بر طبق قانون مبلغ بلیط باید به طور کامل پرداخت شود . در اینجا نحوه سند زدن نسبت به فروش کمی متفاوت خواهد بود ، یعنی در ازای مبلغ پرداختی به مسافر ، شرکت هواپیمایی بدهکار و صندوق ، بانک یا شرکت طرف قرارداد بستانکار می شود .

 

گزارش ایرلاین و گزارش گیری

گزارش ارسالی ایرلاین ها به آژانس های هواپیمایی سه قسمت را شامل می شود : ۱٫ خلاصه فروش و استرداد (RTRD) 2. گزارش فروش (psr) 3. گزارش استرداد بلیط (prr)

 

خلاصه فروش و استرداد

RTRD در واقع همان جمع فروش و استرداد می باشد که به شکل تراز و در چند سطر ارائه می شود . جمع خالص فروش بدون عوارض فرودگاهی در سطر اول و در قسمت بستانکار ثبت می شود . در سطر بعدی مالیات ها و در سطر آخر اگر بلیطی تغییر و یا جریمه ای داشته باشد را در آن ثبت می کنند . کمیسیون و یا سهم آژانس نیز باید در قسمت بدهکار ثبت شود .

 

گزارش فروش (psr)

این قسمت در واقع گزارش فروش مسافر و یا passenger sales report است . این گزارش ردیف ، شماره بلیط ، مسیر ، قیمت پایه و مالیات را در خود منعکس می کند ، که در پایان هر بلیط مجموع آن ها را می توان دید . این عدد درنهایت در گزارش فروش و استرداد منعکس می شود .

 

گزارش استرداد (prr)

زمانی که مسافر بلیط خود را پس می دهد براساس زمان استرداد مبلغی به عنوان جریمه به آن تعلق می گیرد .این مبلغ در واقع متعلق به شرکت هواپیمایی است و آژانس هیچ گونه دخل و تصرفی در تعیین آن نخواهد داشت . به علاوه مبلغ کمیسیونی که در هنگام فروش از ایر لاین گرفته می شود در زمتن استرداد جریمه برگشت خواهد خورد .

در مقالات بعدی منتظر بخش دوم و سوم از حسابداری این گونه شرکت ها باشید .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone