شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

حسابداری طلا فروشی ها

حسابداری طلا فروشی ها

حسابداری طلا فروشی ها: در همه مشاغل فروشگاهی ، اساس کار بدین ترتیب است که این مجموعه مقدار یا تعدادی مشخص از یک یا چند نوع محصول را داشته که یا به صورت امانی در اختیار آنان قرار دارد و یا در تملّک ایشان می باشد . این مجموعه بنا به حجم کار ، وسعت فروشگاه یا تعداد مراجعین خود ، در ازای دریافت مبالغی که آن هم می تواند به صورت نقد یا چک باشد به تبادل این محصولات دست می زنند . در نگاه اول شاید این حرفه یکی از ساده ترین امور دنیا در نظر گرفته شود که در آن تنها کافیست در ازای گرفتن مبلغی مشخص ، محصولی را تحویل مشتری داده و در مراحل بالاتر چاشنی فروشندگی و فن بیان را نیز به آن اضافه کنید ، اما در حقیقت کار همواره به این سادگی ها نیست .

حسابداری طلا فروشی ها

به عنوان مثال در حرفه ای مانند طلافروشی ، شما با کالایی سر و کار دارید که جز به جز آن دارای ارزش بوده و خرید یا فروش قطعه ای کوچک می تواند به جابجایی میلیون ها تومان منجر شود . هرچند نام این حرفه و پولی که در آن جریان دارد بسیار گول زننده و جذّاب می باشد ، اما نباید از این نکته هم غافل شد که در کنار مسئولیت زیاد در آن ، طلافروشی دارای پیچیدگی های زیادی به ویژه در امور مالی – و نه صرفاً مباحث فنی زرگری –می باشد که برای مجموعه هایی با پشتوانه ضعیف ، اولین اشتباه آن ها می تواند آخرینشان نیز باشد . در همین رابطه حسابداری طلا فروشی ها نیز امری کاملاً تخصصی بوده و مستلزم بهره گیری از دانش و توانایی فرد یا یک شرکت حسابداری مجرب و صد البته امین در این راه می باشد . گذشته از این عوامل به دلیل زمزمه هایی که پیرامون گردش مالی در بازار این محصول وجود دارد (کما اینکه ممکن است مجموعه ای به دلیل عدم قرارگرفتن در راسته ای مناسب و شلوغ ، گرانی بیش از حد محصولات یا ضعف مالی عموم مردم جامعه و … هم سال پر رونقی را نگذرانده باشد) ، سختگیری های دولت در اخذ مالیات و سایر پرداختی ها نیز بیشتر می باشد ، در نتیجه حسابداری طلا فروشی ها به عنوان فنی که سبب می شود تا ورودی و خروجی کالا و اموال ثبت شده و در قالبی محکمه پسند و قانونی به مراجع ذیصلاح ارائه شود ، بیش از رسیدگی به امور مالی و مالیاتی سایر مشاغل اهمیت می یابد .

در روند تکامل حسابداری طلا فروشی ها مانند سایر مشاغل ، زرگران در ابتدا مجموعه ورودی و خروجی خود را به صورت سنتی یادداشت کرده و بدون حضور عواملی همچون مالیات ارزش افزوده یا اظهارنامه عملکرد ، تنها با احتساب عیار و وزن یک قطعه طلا ، اجرت ساخت و احتساب سایر کمیت هایی که به قیمت تمام شده منتهی می شد ، مبالغی را برای فروش تعیین می کردند . این در حالی بود که ثبت مشخصات فیزیکی این زیورآلات که زمانی تنها برای نمایش اطلاعات به مشتریان به کار گرفته می شدند ، دیگر وارد مراحل جدید مالیاتی گشته و گذاشتن قدمی اشتباه در این راه به منزله پرداخت مالیاتی سنگین شده بود .

روند تکامل حسابداری طلا فروشی ها
روند تکامل حسابداری طلا فروشی ها

در همین راستا و در گام اول حسابداری طلا فروشی ها ، حسابدار باید شرح دقیقی از میزان وزنی و ریالی دارایی ها اعلام نماید ، اطلاعاتی که در مورد موجودی قابل اندازه گیری و مشخص بوده اما ارزش آن با ضرب وزن در شاخص های قیمتی طلا در بازار ایران و جهان به دست می آید . در قدم های بعدی یک حسابدار باید همواره حساب هایی به روز داشته و این اطلاعات را از عمده ترین خرید و فروش ها تا داد و ستدهایی نظیر مبادلات امانی ، به طور کامل در نظر بگیرد . در همین راستا و همچنین عدم شیطنت برخی طلافروشان که با دستکاری فاکتورهای فروش ، مبالغی جز آنچه دریافت کرده اند را نمایش می دهند ، اتحادیه طلافروشان برای یکدست شدن نحوه محاسبه قیمت ها و همچنین عدم سو استفاده یا اشتباه سهوی برخی همکاران فرمولی را تعریف کرده است که همه اعضای صنف موظف به حرکت در مسیر آن هستند . در همین رابطه این مجموعه ها موظفند تا :

  • مبلغ هر گرم طلا به تاریخ روز × مقدار آن
  • اجرت ساخت هر گرم طلا × مقدار آن
  • سود (۷%) و
  • ارزش افزوده (۹%)

محصولات به فروش رسیده را محاسبه کرده و جمع آن ها را به عنوان مبلغ نهایی از مشتری دریافت کنند . در همین راستا چنانچه بخواهیم مثالی عددی بزنیم فرض کنید که یک مشتری قصد خرید انگشتری ۴ گرمی را داشته باشد ، در همین رابطه اگر تاریخ مراجعه وی را اواسط اسفند سال ۱۳۹۷ در نظر بگیریم که قیمت حدودی هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰۰٫۰۰۰ تومان بوده و اجرت ساخت هر گرم نیز ۲۰٫۰۰۰ تومان می باشد ، فاکتور وی به شرح زیر محاسبه می گردد :

۴×۴۰۰٫۰۰۰=۱٫۶۰۰٫۰۰۰ تومان به عنوان فقط قیمت مواد بکار رفته در این انگشتر

۴×۲۰٫۰۰۰ = ۸۰٫۰۰۰ تومان به عنوان تنها اجرت ساخت این محصول

که مجموع آن ها ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ + ۸۰٫۰۰۰ = ۱٫۶۸۰٫۰۰۰ تومان برابر است با قیمت تمام شده آن برای یک طلا فروش ؛ حال چنانچه

۱٫۶۸۰٫۰۰۰ × ۰۷/۰ = ۱۱۷٫۶۰۰ تومان به عنوان سود کار و

۱٫۶۸۰٫۰۰۰ × ۰۹/۰ = ۱۵۱٫۲۰۰ تومان به عنوان ارزش افزوده در نظر گرفته شود ، مشتری در نهایت ملزم به پرداخت

۱٫۶۸۰٫۰۰۰ + ۱۱۷٫۶۰۰ + ۱۵۱٫۲۰۰ = ۱٫۹۴۸٫۸۰۰ تومان می شود . در همین راستا ناگفته نماند که عده ای ۹% ارزش افزوده را از مجموع بهای تمام شده و سود محاسبه می کنند که کاملاً اشتباه است .

با گذر از این توضیحات که بیشتر در جهت اطلاع مخاطبین عام بود (چرا که خود طلا فروشان این قوانین و روش های محاسباتی را به خوبی بلدند) ، حتی اگر یک واحد صنفی طلا فروش به نرم افزارهایی همچون کیان پرداز ، مسبح تمام عیار ، جواهر فراز ، قطره ، اونس ، ته حساب ، نوین و … به عنوان نزم افزارهای تخصصی حسابداری طلا فروشی ها هم مجهز باشند ، باز هم همچون خودرویی بی راننده که در جهت رسیدن به مقصد حرکت نمی کند ، بدون وجود یک حسابدار خبره و ماهر که اطلاعات خرید و فروش و سایر مبادلات مرتبط را در آن وارد نکرده و تحلیل ننماید ، عملاً گویی فاقد این مقدمات می باشد ؛ در نتیجه وجود چنین فردی سبب می شود تا داده های عددی معنایی ملموس پیدا کرده و بتوان از آن ها جهت ارائه گزارشات ، تنظیم دفاعیه های مالیاتی و تصمیم گیری های کلان مجموعه استفاده کرد .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone