شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

حسابداری مدیریت چیست

حسابداری مدیریت چیست

حسابداری مدیریت چیست

سیستم ‌های حسابداری مدیریت ،  اطلاعات لازم در برنامه‌ریزی و کنترل را فراهم می‌سازند . حسابداری مدیریتی که همچنین به‌ عنوان حسابداری هزینه شناخته می‌شود وظایفی  از قبیل فرآیند شناسایی ، اندازه‌گیری ، تجزیه‌وتحلیل ، تفسیر و انتقال اطلاعات به مدیران برای پیگیری اهداف سازمان را بر عهده دارند . تفاوت کلیدی بین حسابداری مدیریتی و مالی در استفاده کنندگان از اطلاعات آنها است . اطلاعات حسابداری مدیریتی به ‌منظور کمک به مدیران در داخل سازمان و اطلاعات حسابداری مالی برای ارائه به افراد خارج از سازمان تهیه می شود .

افرادی که وارد حسابداری مدیریتی می‌شوند باید در مدیریت ریسک ، برنامه‌ ریزی بودجه ، برنامه ‌ریزی استراتژیک ، تجزیه ‌و تحلیل داده‌ های مالی مهارت داشته باشند . این حسابداران همچنین باید دارای اطلاعات دقیق از اصول حسابداری پذیرفته ‌شده عمومی (GAAP) ، مهارت‌های ارتباط قوی و تفکری رو به ‌جلو برای کار خود باشند.

در سال‌های اخیر، رشته حسابداری مدیریت پیشرفت ‌های قابل‌ توجهی در توسعه تکنیک ‌های حسابداری و اعمال کنترل‌های جدید و توجه ویژه به مفهوم کیفیت در سازمان‌ها را به همراه داشته است. این تحولات عبارت ‌اند از نوآوری در سیستم‌ های مبتنی بر کامپیوتر، بودجه انعطاف‌پذیر ، بهبود در روش‌های هزینه‌یابی و استفاده از انواع روش‌های کمی و کیفی در جمع‌آوری و آنالیز گزارش داده ‌های حسابداری . بدین ترتیب این امری روشن است که حسابداری مدیریت به‌سرعت در حال ورود به دوره جدیدی از افزایش سطح مهارت‌های فنی است .

 

با توجه به اینکه حسابداران این حوزه از یک سو در صدد تبدیل‌شدن به افرادی متخصص با استفاده از ابزاری قدرتمند و فنی بوده و از سویی دیگر به نمایش عدم آگاهی از ملاحظات رفتاری سازمان ‌هایشان در استفاده از تحلیل‌های خود به‌عنوان ابزار حسابداری مدیریت می پردازند مسبب ایجاد دوگانگی می باشند ؛ این دوگانگی به عنوان نقطه تاریک این شاخه از حسابداری معرفی می شود که برآیند آن ها در قالب نظریه رفتاری ناخواسته و پیش‌بینی ‌نشده می‌تواند تبعات منفی زیادی را برای سازمان به همراه داشته باشد .

اقدامات حسابداری مدیریت در تعریف حسابداری مدیریت چیست:

بودجه‌بندی سرمایه

استفاده از اطلاعات مربوط به تصمیمات هزینه و سرمایه این شاخه از حسابداری را در بر می گیرد . حسابداران مديريتي از معيارهاي بودجه‌بندی سرمایه‌گذاری استاندارد مانند ارزش خالص فعلي و نرخ بازده داخلي استفاده می‌کنند تا به تصمیم‌گیرندگان در مورد اينكه می‌خواهند پروژه‌های سرمایه‌گذاری يا خريد را تصاحب کنند یا نه کمک کرده باشند . این رشته از حسابداری  شامل بررسی پیشنهاد‌ات ، تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا محصولات یا خدماتی مورد نیاز هستند یا خیر و یافتن راه مناسبی برای تأمین منابع مالی خرید می‌شود . همچنین دوره‌ های بازپرداخت سرمایه را مشخص می‌کند تا مدیریت بتواند منافع اقتصادی آینده را پیش‌بینی کند.

هزینه / ارزش‌گذاری محصول

حسابداری مدیریتی هزینه‌های واقعی محصولات یا خدمات را تعیین می‌کند . حسابداران مدیریتی محاسبه و تخصیص هزینه ‌های سربار را برای ارزیابی هزینه‌ های واقعی مربوط به تولید محصول مشخص می‌کنند . هزینه‌های سربار ممکن است بر اساس مقدار تولید یا سایر موارد اختصاص داده شود. در رابطه با هزینه‌های سربار، حسابداران مديريتی از هزینه‌های مستقيم براي هزينه فروش کالاها و موجودی‌هایی که ممکن است در مراحل مختلف توليد قرار داشته باشند ،  استفاده می‌کنند.

با تحصیل در این رشته می‌توانید پست های مختلفی را مانند تحلیلگر بودجه ، تحلیلگر مالی ، مدیر حسابداری ، مدیر ارشد مالی و… در اختیار بگیرد.

حسابدار مدیریتی در شغل مدیر ارشد مالی (CFO) وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • رهبری تمام عملیات مالی
  • جمع‌آوری و سرمایه‌گذاری سرمایه
  • مدیریت ریسک
  • برنامه‌ریزی بودجه
  • اطمینان از انطباق قانونی فرآیندها
  • گزارش به هیئت ‌مدیره
  • شرکت در تصمیمات سطح بالا درباره تخصیص دارایی و برنامه‌ریزی استراتژیک
  • نظارت بر منابع انسانی، حسابداری و سایر ادارات در یک سازمان

ادبیات سنتی و جدید حسابداری مدیریت:

ادبیات سنتی حسابداري مدیریت که از اندازه‌گیری عملکرد بر مبناي معیارهاي مالی و دارایی‌های مشهود طرفداري می‌کند ، دیگر قادر به جوابگویی در خصوص تغییر سریع  ماهیت تجاري امروزي نیست. عواملی نظیر فشار رقباي داخلی و جهانی ، تقاضا براي محصولات باکیفیت و قابل ‌اطمینان از سوي مشتریان ، انتظارات بالاي سهامداران و کاربرد فناوری‌های تولید پیشرفته را می‌توان دلیل اصلی سازمان‌ها ، در راستاي پیاده‌سازی سیستم‌های اندازه‌گیری عملکرد مناسب تلقی نمود مانند خدمات حسابداری .

ادبیات نوین حسابداري مدیریت بر استفاده از معیارهاي غیرمالی به ‌عنوان ابزاري براي غلبه بر ناکارایی ‌های منسوب به معیارهاي مالی تأکید دارد و درواقع معتقد است که معیارهاي غیرمالی باید در کنار معیارهاي مالی استفاده شود . کارت ارزیابی متوازن به عنوان ابزار نوین حسابداری مدیریت ، سیستمی استراتژیک است که دارایی‌های مشهود و نامشهود سازمان را به یکدیگر پیوند می‌دهد و هدف آن ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود نیست ، بلکه می‌کوشد این دارایی‌ها را با مقیاس‌های غیر پولی اندازه‌گیری کند . کارت ارزیابی متوازن چگونگی بسیج دارایی‌های نامشهود و ترکیب آن‌ها با دارایی ‌های مشهود را منعکس می‌کند که این امر می‌تواند منجر به ایجاد ارزش براي مشتریان و کسب دستاوردهاي مالی برتر براي شرکت گردد.

 

09034915617 whatsapp 02188196080 phone