شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

دفاتر-قانونی-اشخاص-حقوقی

دفاتر قانونی اشخاص حقوقی

دفاتر قانونی اشخاص حقوقی : دفاتر قانونی اشخاص حقوقی در واقع بانک اطلاعات مالی شرکت ها را در دوره ‌های زمانی مختلف نگهداری می کنند تا علاوه برمدیریت دارایی های شرکت ها بتوانند در صورت ورشکسته شدن یا بروز اختلاف میان شرکا و یا هر اتفاق دیگر از اطلاعات درج شده در آن ها را برای تقسیم سود و زیان ها بین افراد استفاده کنند . اهمیت این دفاتر برای برخی سازمان ها مانند سازمان امور مالیاتی کشور به قدری بوده است که برای تهیه آن ها از شیوه‌ای نظام‌مند و کاملاً قانونی استفاده می شود ، چرا که این دفاتر مبنای اعمال مالیات از سوی این سازمان برای اشخاص دارنده آن ها می باشد . البته باید گفت که صرف داشتن این دفاتر، لزومی بر وضع مالیات بر این شرکت ها نخواهد بود .

دفاتر قانونی اشخاص حقوقی

طبق قانون در صورت عدم انجام هیچ گونه فعالیت از سوی شرکت ها عوارضی برای آن ها از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین نخواهد شد . دفاتر قانونی در بیشتر موارد به دفتر روزنامه و کل و در مواردی هم به دفتر کپیه و دارایی نیز محدود می شود . البته برای دریافت چند نسخه از هر کدام مطابق با قوانین و شیوه مرسوم هر شرکت یا سازمان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد . در حال حاضر و بر طبق قانون کلیه شرکت های حقوقی و حقیقی باید قبل از پایان هر سال مالی و در طی آن سال ، دفاتر قانونی سال بعد را تهیه کنند .

مؤدیان محترم باید در نظر داشته باشند تا تهیه آن ها را به ماه های پایانی سال موکول نکنند ، چرا که ممکن است در روند تهیه و دریافت به دلیل رسیدن به روز های پایانی سال با مشکلاتی روبه رو شوند . بنابراین بهتر است تا در نهایت تا اواسط بهمن ماه دفاتر خود را تهیه کنند ، چرا که در ماه های پایانی سال حسابداران یا شرکت حسابداری متولی خدمات مالی شما در شرایط عادی کار خود هستند و فشار کاری را همچون تیر ماه برای انجام فعالیت خود ندارند ، به همین منظور  بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و نسبت به تهیه دفاتر اقدام نمایید . گاهاً مشاهده شده است که برخی مدیران و حسابداران برای تهیه این دفاتر اهمیت چندانی را قائل نمی شوند و به همین خاطر از سوی اداره مالیات جرایم قابل توجهی را برای آن ها اعمال می کنند ، چرا که در بیشتر موارد دفاتر را در سال مالی بعد دریافت می کنند و از آن جایی که در این سال نیز فعالیت مالی دارند سبب رد دفاتر و اختصاص جریمه به آن ها خواهد شد .

نحوه پلمب دفاتر قانونی

دفاتر قانونی اشخاص حقوقی درسال های قبل به صورت سنتی تهیه می‌شد و افراد مجبور بودند تا با مراجعه حضوری به ارگان های دخیل در این امر ، دفاتر خودرا پلمب نمایند . ولی در حال حاضر با توجه به گسترش روزافزون فناوری ارتباطات و اطلاعات و وجود سیستم های مختلف کامپیوتری این شیوه تا حدودی کنار گذاشته شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای اینترنتی که به این منظور تهیه شده است دفاتر قانونی مورد نیاز خود را سفارش دهند .

مراحل پلمپ دفاتر قانونی اشخاص حقوقی

مراحل-پلمپ-دفاتر-قانونی-اشخاص-حقوقی

در ابتدا افراد باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به آدرس (irsherkat.ssaa.ir) مراجعه و از قسمت پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی نسبت به ثبت و پیگیری آن اقدام نمایند . در اولین گام شما باید در فیلد “نوع شخص متقاضی” نوع شخصیت حقوقی برای دریافت دفاتر را تعیین کنید . در ادامه با چهار فیلد دیگر روبرو خواهید شد ، نوع تقویم مالی ، شروع سال مالی ، شروع ماه مالی و شروع روز مالی . این چهار فیلد باید با توجه به زمینه فعالیت شرکت شما تعیین شوند .

در بخش دوم از همین صفحه باید فیلد تابعیت متقاضی را با توجه به ایرانی یا غیر ایرانی بودن شخص مشخص نمایید . دو عنوان دیگر تنها مربوط به شماره تماس های شخصیت حقوقی ، از جمله شماره تلفن همراه و تلفن ثابت می باشد . شما با درج شماره تلفن همراه خود پیامک های مربوط به انجام هر مرحله از صدور دفاتر را دریافت خواهید کرد . با طی مراحل این سامانه یکی پس از دیگری و در ج اطلاعات خواسته شده و تعیین تعداد دفاتر مورد درخواست هر شرکت ، بعد از اتمام تمامی مراحل و پرداخت هزینه های مربوطه تنها باید منتظر دریافت آن ها توسط اداره پست بمانید .

هشدار(اداره پست و ثبت شرکت ها) در مورد مراحل دریافت دفاتر قانونی اشخاص حقوقی

ازآنجا که با گذشت چند سال از استقرار سامانه پذیرش الکترونیکی دفاتر قانونی و اطلاع رسانی صورت گرفته در خصوص لزوم بروز رسانی آدرس قانونی شرکت ها و مؤسسات ثبت شده بر اساس استاندارد های شرکت پست به منظور تحویل دفاتر در نشانی اشخاص حقوقی ، هشدار های لازم داده شده است ، لذا در صورتی که آخرین آدرس اعلامی به اداره ثبت شرکت ها فاقد کد پستی بوده است و در این زمینه برای درج آن در اداره ثبت شرکت ها اقدامی نشده باشد ، باید با تنظیم و ارائه صورت جلسه مناسب ، برای اعلام نشانی دقیق که از بانک اطلاعاتی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به صورت خودکار تهیه می گردد ، در اداره ثبت شرکت ها اقدام نمایند . بنابراین هرگونه تأخیر در انجام امور پلمب دفاتر قانونی بنا به دلایل فوق‌الذکر و عدم بروز رسانی اطلاعات شخصیت حقوقی ، هیچ‌گونه مسئولیتی را متوجه اداره ثبت شرکت ها ، مؤسسات غیرتجاری و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد .

نکات مهم در خصوص پلمب دفاتر

نکات-مهم-در-خصوص-پلمب-دفاتر

  1. با نظر به این که اثرات حقوقی دفاتر به بعد از پایان عملیات پلمب بر می گردد ، در نتیجه امکان اینکه دفاتر را در تاریخ های گذشته پلمب کرد وجود ندارد
  2. تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی با رعایت آیین نامه ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم ، امکان پلمب دفاتر را به دفعات در هر سال مالی دارند ، البته تنها با این توضیح که تعداد جلد های دفاتر پلمب شده به سازمان امور مالیاتی گزارش داده می شود و آن را روی برچسب الصاقی دفاتر نیز درج می کنند و همچنین تاریخ تراکنشات مالی افراد نیز باید با تاریخ پامب دفاتر همخوانی داشته باشند .
  3. شرکت های تازه تأسیس نیز باید بلافاصله جهت سال مالی واقع در آن و سال بعد درخوست خود را به صورت الکترونیکی تکمیل نمایند ، هر گونه تأخیر در این باره بر طبق قانون متوجه مدیران شرکت ها خواهد بود .
09034915617 whatsapp 02188196080 phone