شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

صورت-سود-و-زیان

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان : صورت سود و زیان یا همان صورت درآمد و هزینه ، تعیین کننده میزان مخارج ، درآمد ها یا مقدار سود و زیان ناشی از تمامی فعالیت های هر مجموعه در انتهای هر سال مالی می باشد . مبنای تهیه این گزارش ، حسابداری تعهدی می باشد ،یعنی اینکه درآمد و هزینه ها تنها زمانی باید شناسایی شوند که وجه نقد برای درآمد ها دریافت شود و برای مخارج وجوه مربوط به آن ها پرداخت شود ؛ حتی اگر هزینه ها مربوط به گذشته باشند .

صورت سود و زیان

البته باید توجه داشت که سود و زیان سهام پرداختی یه سهام داران عادی شرکت ها به عنوان هزینه و درآمد ناشی از صدور سهام در این گزارش منعکس نمی شود بلکه آن ها را به صورت جداگانه در گزارش حقوق صاحبان سهام منعکس می کنند .

 

اجزای صورت سود و زیان در حسابداری شرکت ها

اجزای-صورت-سود-و-زیان-در-حسابداری-شرکت-ها

درآمد ها : تنها کلیه عایدی اصلی شرکت یا هر مجموعه را در این گزارش منعکس می کنند . شاید برایتان سوال مطرح شود که درآمد اصلی چیست ؟ به همین منظور باید با مثالی تفاوت آنها را بیان کرد . شرکت تولیدی را در نظر بگیرید که برای مثال پارچه تولید می کند . درآمد اصلی آن ها از فروش پارچه حاصل می شود . حال اگر آن ها گوشه ای از زمین شرکت را به پارکینگ تبدیل کرده باشند و از ورود و خروج ماشین ها پول دریافت کنند ، این درآمدی فرعی خواهد بود یعنی جدا از فعالیت اصلی .

قیمت تمام شده کالای فروش رفته و یا مخارج فروش : بهای تمام شده تولیدات به فروش رفته نشان دهنده هزینه و خدمات ارائه شده در طول دوره حسابداری است . برای مثال در مجموعه های کوچک ب.ت.ک.ف برابر خواهد بود با مجموع موجودی اول دوره و خرید طی دوره منهای موجودی پایان دوره . در حالتی که مجموعه مذکور یک تولیدی باشد علاوه بر موارد بالا هزینه های پرداختی برای تولید محصول را نیز در آن لحاظ می کنند .هزینه های چون دستمزد مستقیم ،مواد مستقیم ، سربار ،استهلاک کارخانه و مواردی از این دست .

سایر درآمد ها : درآمد های فرعی هر شرکت که از فعالیت های اصلی بدست نمی آید مانند مثال ذکر شده در مورد تولیدی پارچه . البته باید توجه کرد که درآمد ناشی از سودهای دریافتی از سپرده ها نزد بانک ها یا درآمد ناشی از فروش ارزجز درآمد های فرعی محسوب می شوند .

هزینه های توزیع و فروش : این مخارج مواردی را در بر می گیرد که هر شرکت متحمل می شود تا محصولات تولیدی خود را به مشتریلن تحویل دهد ، هزینه های بازاریابی و حمل و نقل محصول مواردی از این دست می باشند .

مخارج اداری : این هزینه ها به طور مستقیم در تولید کالا ها و خدمات دخیل نیستند . برای مثال می توان از هزینه های حقوق حرفه ای، استهلاک ساختمان اداری، اجاره بهای پرداختی برای دفاتر مدیریت نام برد .

هزینه های مالی : مخارج پرداختی بابت بهره وام دریافتی و اوراق قرضه در این دسته بندی قرار می گیرد

مالیات بر درآمد نیز جزئی از هزینه ها است و به سه دسته تقسیم می شود ، مالیات بر درآمد دوره جاری ، سال قبل و مالیات معوقه

 

دلایل و هدف استفاده از صورت سود و زیان

دلایل-و-هدف-استفاده-از-صورت-سود-و-زیان

این گزارش مبنایی را برای اندازه گیری عملکرد هر مجموعه در طول یک سال مالی فراهم می آورد ، به همین خاطر بیشتر در موارد زیر کاربرد دارد

  • برسی تغییراد در درآمد حاصل از فروش هر دوره در مقایسه با رشد صنعت
  • برسی تغییرات در حاشیه سود ناخالص
  • ارزیابی تغییر در سود خالص ، نا خالص و عملیاتی در هر دوره
  • بررسی میزان سود دهی مجموعه در مقایسه با دیگر گروه های فعال در آن صنعت

 

روش بررسی داده ها در صورت سود و زیان توسط شرکت حسابداری یا افراد چگونه است ؟

در کل هر شرکت دو نوع گزارش مالی را بیشتر در اختیار ندارد ، تراز نامه و صورت سود و زیان . اگر می خواهید تا از وضعیت یک شرکت و میزان درآمد ها و مخارج آن مطلع شوید بهتر است تا در ابتدا سراغ این گزارشات بروید . اگر بخواهیم هر دو این گزارشات را در این مقاله بررسی کنیم ، دچار سردرگمی خواهیم شد بنابراین بهتر است تا به یکی از اآن ها یعتی صورت سود و زیان بپردازیم.

به هر میزان که اطلاعات گرد آوری شما در هر سال برای یک شرکت بیشتر باشد ، بهتر خواهید توانست روند تغییرات در درامد ها و هزینه های یک شرکت را مشاهده کنید ؛ این یکی از روش های بررسی تغییرات است . روش دیگر متمرکز شدن روی هزینه ها می باشد ، چرا که با این کار می توانید هزینه ها را در مقابل درامد ها قرار داده و به دنبال نوع هزینه ها باشید ، این کار مخارج منابع درآمدی را برای آن ها مشخص خواهد کرد . در شیوه بعد لازم است تا به جای بررسی خط به خط داده ها ی شرکت ، به رابطه بین حاشیه سود ناخالص و نسبت هزینه ها به درآمد ها توجه کنید . برای مثال از خود بپرسید که برای داشتن هزار تومان درامد چقدر باید هزینه کنید .این شیوه به شما کمک می کند تا بفهمید که تمایل شرکت برای سرمایه گذاری در چه مواردی بیشتر است .

همیشه در بررسی داده ها با احتیاط پیش بروید ، چرا که حتی در زمان بررسی نقاط بحرانی ،قادر نخواهید بود تا به همه دلایل ایجاد آن ها پی ببرید . برای مثال زمانی که افراد با هزینه های فروش بالا روبرو می شوند ، تصور می کنند که تعداد فروشنده ها افزایش یافته است یا آنرا مرتبط با افزایش تبلیغات شرکت می دانند ولی اگر بخواهیم با خود روراست باشیم این شیوه استدلال ممکن است درست نباشد ، چرا که در دل این هزینه ها ممکن است هزینه های باشد که مستقیماً مربوط به فروش نیستند .در پایان می توان گفت که ویژگی خوب صورت سود و زیان این است که شبیه به اشعه ایکس که تمامی نقاط درون بدن را می توان با آن دید ، می توان از سلامت مالی شرکت اطمینان حاصل کرد.

 

09034915617 whatsapp 02188196080 phone