شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات بر ارث چیست

مالیات بر ارث چیست

مالیات بر ارث چیست ؟ از انواع مالیات های مستقیم که در بیشتر کشور های جهان بر اموال و دارایی های شخص متوفی وضع می شود و به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه های مالیاتی می توان به مالیات بر ارث اشاره کرد . در تمامی کشور ها دو نوع از این مالیات وجود دارد .در نوع اول صرف نظر از این که چه کسی وارث اموال متوفی می شود ، این مالیات محاسبه و دریافت می شود که از آن به نام مالیات بر دارایی متوفی یاد می کنند .

مالیات بر ارث چیست

مالیات بر ارث نوع دوم این تقسیم بندی است که با توجه به فرد دریافت کننده ارث میزان مالیات را تعیین می کنند . در این نوع مالیات اطرافیان متوفی به بستگان درجه یک تا سوم تقسیم می شوند و در هر گروه نرخی متفاوت برای پرداخت مالیات مشخص می شود ، به عبارتی میزان پرداخت مالیات در این گروه متغیر بوده و مانند نوع اول به‌صورت یکجا وضع نمی شود .

سهم مالیات بر ارث در درآمد های مالیاتی کشور های مختلف جهان :

مالیات بر ارث چیست بر این نکته تأکید دارد که مالیات ارث در تمامی کشور های در حال توسعه و پیشرفته سهم زیادی از منابع درآمد های مالیاتی را به خود اختصاص می دهد چرا که نرخ مالیات بر ارث نسبت به سایر پایه های مالیاتی بسیار بیشتر است . برای مثال نرخ آن را در کشور های مختلف بیان می کنیم : فرانسه ۴۵% ، کره جنوبی ۵۰% ، انگلیس ۴۰% ، آمریکا ۴۰% ، ژاپن ۵۵% .

در ایران مالیات بر ارث چیست :

در ایران نرخ مالیات بر ارث چیست به عنوان یک سؤال مهم ذهن برخی از افراد را درگیر کرده است .مالیات بر ارث یکی از پایه های مالیاتی است که با درصد پایین تری محاسبه و دریافت می شود . در قانون مالیات های مستقیم ، این مالیات بر اساس نوع افراد دریافت کننده ارث که می توانند یکی از بستگان درجه یک ، دو و یا سه باشند وضع و دریافت شود .

در تمامی اموال مشمول مالیات بر ارث در خانواده متوفی همیشه از بستگان درجه یک میزان کمتر و از بستگان درجه دو و سه به ترتیب نرخ مالیاتی به مراتب بیشتر را دریافت می کنند . برای مثال نرخ مالیات در مورد تمامی وسایل نقلیه بجا مانده از متوفی برای بستگان درجه یک با نرخ ۳ % و در بستگان درجه دو با نرخ ۶% و در بستگان درجه سوم این نرخ با نرخ ۱۲% محاسبه می شود . وراث باید این نکته را هم در نظر داشته باشند که تا زمانی که ماترک متوفی را به خود یا دیگران انتقال ندهند لزومی به پرداخت مالیات نخواهند داشت .

تقسیم بندی وراث از نظر سازمان امور مالیاتی :

  1. وراث درجه یک شامل : پدر ، مادر ، زن ، شوهر ، اولاد و فرزندان اولاد
  2. وارثان درجه دوم شامل : اجداد ، برادر ، خواهر و فرزندان آن ها
  3. و در نهایت وراث درجه سوم شامل : عمو ، عمه ، دایی ، خاله و فرزندان آن ها

وارثان باید به این نکته نیز توجه کنندکه اگر در هر طبقه از تقسیم بندی فوق حتی یک نفر زنده باشد دیگر هیچ ارثی به سایر افراد تعلق نخواهد گرفت و درنتیجه مالیاتی نیز برای آن ها تعیین نخواهد شد .

فرآیند تعلق و محاسبه مالیات بر ارث در سازمان امور مالیات :

تمامی وراث یا نماینده قانونی شخص متوفی موظف هستند در طی یک سال (براساس ماده ۲۶ قانون مالیات های مستقیم) از تاریخ فوت فرد به شعب سازمان امور مالیاتی در محل سکونت فرد متوفی مراجعه و با دردست داشتن مدارک مربوطه ، لیست اموال و بدهی های متوفی را در اظهار نامه مالیات بر ارث با جزئیات کامل گزارش دهند . بعد از پر کردن اظهار نامه توسط وراث پرونده مالیاتی آن ها تشکیل و گواهینامه تسلیم اظهار نامه به آن ها داده می شود .

این گواهی یکی از مدارک لازم برای صدور گواهی حصر از سوی شورای حل اختلاف می باشد . در گواهی حصر اسامی تمامی وراث و میزان ارث هر فرد مشخص می شود . در فرآیند تعیین مالیات بر ارث با تسلیم اظهار نامه ارث ،کلیه اموال متوفی به نرخ روز توسط مأموران مالیاتی قیمت گذاری شده و بعد از کسر تمامی بدهی های شخص مذکور ، میزان مالیات به نسبت ارث هر فرد و با توجه به نوع وابستگی به متوفی تعیین می ود .

موارد خارج از دامنه شمول مالیات بر ارث چیست :

مجموع دریافتی های ناشی از پایان دوره کار و دوران خدمت سربازی و مزایای آن ها ، کلیه طلب های مربوط به خسارت های برکناری از کار ، کلیه وجوه پرداختی برای نذر و یا وقف در صورت داشتن گواهی از سازمان مربوطه ، مرخصی های استفاده نشده توسط فرد و انواع بیمه ها و تمامی وجوه پرداختی یا دریافتی از انواع مؤسسات بیمه از قبیل بیمه عمر و زندگی .

 

قانون مالیات بر ارث در سال ۱۳۹۴ مورد بازبینی و تغییر قرار گرفت و این تغییرات از سال ۱۳۹۵ اجرایی شدند . در ادامه به بیان تغییرات در این قانون می پردازیم .

اصلاحیه قانون مالیات بر ارث چیست ؟ اصلاحیه آن به طور بنیادین این قانون را در ماده ها و تبصره ها دگرگون کرده است ، ولی به‌طور خلاصه می توان گفت که تمامی توجه قانون گذاران روی این مطلب متمرکز شده است تا با کاهش در نرخ مالیات ، راحت تر کردن فرآیند دریافت آن ، تقسیم ماترک متوفی به اجزای مختلف و پرداخت مالیات مختلف برای هر قسمت از ماترک ، موارد عدم پرداخت مالیات بر ارث را کاهش داده و به همان میزان دریافتی درآمد مالیاتی کشور را افزایش دهند .

خدمات حسابداری مالیات بر ارث چیست

برای مثال در قانون قدیم مالیات بر ارث نحوه محاسبه نرخ مالیات بر اساس محاسبه ارزش کل دارایی و سهم ارث هر فرد به‌صورت پلکانی محاسبه می شد ، در حالی که در قانون جدید این نرخ براساس میزان وابستگی وراث و در نرخ های متفاوت برای هر گروه تعیین می شود ، بعلاوه نرخ مالیات در مورد وابستگان درجه یک به میزان قابل توجهی کاهش یافته است .علارغم  تمام مزیت های قانون جدید ، نکته ای که در این اصلاحیه نمی توان از آن چشم پوشی کرد پیچیده تر شدن فرآیند تعیین نرخ مالیات بر ارث است .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone