شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات-بر-ارزش-افزوده-طلا

مالیات بر ارزش افزوده طلا

مالیات بر ارزش افزوده طلا : مالیات بر ارزش افزوده طلا از دو جزء تشکیل شده است ، مالیات و به ‌طور خاص ارزش افزوده . برای پی بردن به موضوع این نوع ازعوارض باید در ابتدا با ارزش افزوده آشنا شد و بعد به اعمال آن بر حرفه طلا سازی پرداخت . این نوع مالیات یکی از انواع عوارضی است که در چند سال اخیر به لیست درآمدهای دولت افزوده شده است و افراد زیادی از جمله فعالان اقتصادی و شرکت حسابداری که خدمات حسابداری آن ها را انجام می دهند درگیر کرده است .

مالیات بر ارزش افزوده طلا

آن ها بر تمامی کالا ها و خدمات در کلیه مراحل تولید و توزیع ، به‌جز مواردی که معاف از پرداخت می باشند اعمال می شود . برای مثال یک نجار را در نظر بگیرید که چوب های مختلف را خریداری می کند تا آن ها را تبدیل به میز کرده و به فروش برساند . چوب های ساده در ابتدای امر ارزش چندانی نداشتند ولی به دلیل کار صورت گرفته روی آن ها ارزشی به مراتب بیشتر پیدا کردند ؛ اختلاف بین قیمت خرید چوب ها و قیمت فروش میز ارزش اظافه ایجاد شده است . ارزش مازاد ایجاد شده ملاک تعیین مالیات قرار می گیرد و در پرداخت آن سه گروه دخیل هستند ، خریدار ، فروشنده و سازمان امور مالیاتی . خریدار هنگام خرید کالا آن را به فروشنده پرداخت می کنند و وی نیز در بازه های زمانی مشخص موظف است تا مبالغ دریافتی را به اداره مربوطه پرداخت کند .

طریقه پرداخت مبالغ مالیات بر ارزش افزوده

طریقه-پرداخت-مبالغ-مالیات-بر-ارزش-افزوده

پرداخت آن ها باید در قالب اظهارنامه‌ و به صورت خود اظهاری توسط افراد صورت گیرد . کلیه مشمولین این نوع عوارض باید در پایان هر فصل یا به عبارتی دوره‌ای سه ‌ماهه عوارض خود را با مهلت زمانی ۱۵ روزه برای هر دوره و با نرخ ۴% پرداخت کنند . پرداخت کنندگان این مالیات باید بدانند که گریزی از آن وجود ندارد و عدم پرداخت می تواند مجازات هایی را طبق قانون بر آن ها اعمال کند .

 

مالیات بر ارزش افزوده طلا در قانون

مالیات-بر-ارزش-افزوده-طلا-در-قانون

قانون مربوط به عوارض ارزش افزوده از نیمسال دوم سال ۱۳۸۹ به صنف طلا و جواهرفروشان ابلاغ شد و بخشی را به خدمات حسابداری آن ها افزود . در این اطلاعیه از آن ها درخواست شده بود تا جهت ثبت نام به سامانه ارزش افزود مراجعه کنند و هر سه ماه یک بار نیز اظهارنامه خود را ارسال و ثبت کنند .

سازمان امور مالیاتی این قانون را به‌گونه‌ای وضع کرده است که بتواند از کل فروش طلا آن را اخذ نماید . در حال حاضر نرخ ۹% برای آن تعیین شده است ولی ازآنجا که اعتراضات زیادی بر این نرخ از سوی صنف صورت گرفت ، باعث شد تا دولت تصمیم بگیرد با تقدیم لایحه ای به مجلس نرخ آن ها را کاهش دهد و به رقمی ثابت یعنی چیزی در حدود %۳ برساند .

 

دلایل اعتراض طلا فروشان به نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا

دلایل-اعتراض-طلا-فروشان-به-نرخ-مالیات-بر-ارزش-افزوده-طلا

  1. مصرفی نبودن این فلز : فعالان در صنف طلا معتقدند که طلا به صورت پیوسته و بدون اینکه ماهیت آن تغییر کند بین خریدار و فروشنده مبادله می شود و در هر بار صرفاً به خاطر ذوب و دادن شکل جدید به آن مقداری ارزش افزوده را ایجاد می کند ؛ بنابراین با وضع مالیات بر کل طلای مبادله شده از یک طلا بارها و بارها عوارض را اخذ خواهند کرد ، در واقع باید مالیات طلا را از اجرت ساخت و شکل دهی آن می گرفتند .
  2. در سایر کشور ها مالیات بر ارزش افزوده طلا را به شیوه ای دیگر اخذ می کنند : کشور های چون چین ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، روسیه نرخی برابر با نرخ ارزش افزوده سایر کالا ها را بر طلا وضع کرده اند . برخی از کشور ها مانند ونزوئلا تا مقدار مشخصی از طلا یک نرخ و با افزایش میزان آن نرخ های تصاعدی را بر آن اعمال می کنند . در انگلیس از طلای دست دوم نرخ کمتری دریافت می شود . ترکیه از اصل طلا عوارضی را دریافت نمی کند ولی بر سود آن نرخ ۱۱ درصد را وضع کرده است .
  3. وضع مالیات بر ارزش افزوده طلا مصرف آن را تا حدود زیادی کاهش داده است : در این باره می توان گفت که معافیت مالیاتی تنها بر روی کالا های ضروری توجیه پذیر خواهد بود ، حتی می توان روی کالا های لوکس نیزمقدار بیشتری ازآن را وضع کرد ، به علاوه قیمت هر گرم طلا در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ شش برابر افزایش داشته است یعنی چیزی در حدود ۵۰ درصد بیشتر از افزایش قیمت کالا های عمومی ، بنابراین مالیات ۹ درصدی بر طلا طبق نظر کارشناسان در مقابل افزایش قیمت نه تنها زیاد بوده است بلکه بسیار ناچیز است ؛ البته بایدگفت که در وضع آن تنها فروشنده مدنظر قرار داده اند و به خریداران هیچ‌گونه توجهی نشده است ، چرا که عوارض ۹ درصدی بخش زیادی از سرمایه خریدار را تحت عنوان ارزش افزوده دریافت می کند و میزان خرید آن ها را کاهش می دهد .
  4. بیشتر معاملات طلا مربوط به نوع دست دوم است : آن ها اعتقاد دارند که طلا های مبادله شده بیشتر مربوط به طلای مستعمل بوده که یک بار مالیات آن را پرداخت کرده اند و نباید دوباره آن را اخذ کنند .

در نهایت گرچه برخی از دلایل مطرح شده از سوی طلا فروشان کاملاً درست است ، ولی بیشترین دلیل مخالفت آن ها با این نوع عوارض را می توان مربوط به اجرا شدن آن و مشخص شدن میزان گردش های مالی این صنف در تعیین میزان مالیات بر درآمد دانست ؛ چرا که مالیات بر ارزش افزوده را طبق قانون مصرف کننده پرداخت می کند و طلا فروشان تنها واسطه ای بین سازمان و مصرف کننده در انتقال آن ها هستند و حتی می توانند در مهلت یک ماه نگهداری آن ، از مبالغ دریافتی نیز سود کسب کنند .

قانون گذاران نیز بهتر است تا قبل از اجرای قوانین خود کلیه جوانب قانون را با دقت بیشتری سنجیده تا این قوانین در اجرا دچار اصلاح نشوند ، چرا که آن ها در سطح یک کشور اجرا می شوند و حتی ممکن است در دوره کوتاه اجرا افراد زیادی را از لحاظ مالی تحت تأثیر قرار دهند (ورشکستگی در صنف های مختلف).

 

09034915617 whatsapp 02188196080 phone