شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات بر درآمد چیست

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد چیست ؟ مالیاتی که دولت آن را بر درآمد های حاصل از تمامی فعالیت های اقتصادی هر شخص حقیقی یا حقوفی وضع می کند . این نوع مالیات از مهم ترین منابع دولت برای تأمین سرمایه پروژه ها و خدماتی است که در سطح یک کشور توسط دولت انجام می شود . افراد باید بر اساس دستور قانون گذار، سالیانه درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهند تا بر طبق قانون توسط این سازمان مشخص شود که آیا آن ها مشمول پرداخت مالیات خواهند بود یا خیر .

انواع مالیات بر درآمد چیست

  1. مالیات بر در آمد شرکت های مختلف
  2. مالیات بر درآمد دستمرد و حقوق
  3. مالیات بر درآمد کشاورزان
  4. مالیات بر درآمد مشاغل
  5. مالیات بر درآمد اجاره انواع زمین و ساختمان های مسکونی
  6. مالیات بر درآمد های ناگهانی (اتفاقی)

 

مالیات بر درآمد شرکت های مختلف :

در این بخش از وضع مالیات ، مجموع عایدی شرکت ها و اشخاص حقوقی که از منابع مختلف چه در داخل و یا خارج یا حتی شرکت حسابداری ! کسب شود ، مشمول قانون مالیات بر درآمد شرکت ها قرار می گیرند . در حال حاضر این قانون حاصل قانون مالیات های مستقیم تصویب شده در سال ۱۳۴۵ و اصلاحات بعد از آن می باشد . در این قانون درآمد شرکت ها و اشخاص حقوقی خارج از ایران که با قبول بیمه های اتکایی از شرکت های بیمه ایرانی درآمد کسب می کنند نیز مشمول مالیات می باشد .

 

مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد :

به منظور پاسخ به سوال مالیات بر درآمد چیست می توان به مالیات بر حقوق و دستمزد اشاره کرد . منظور از درآمد در این قانون ، درآمد شخص حقیقی در قبال کار برای اشخاص دیگر (حقیقی یا حقوقی) ، درآمد دریافتی بابت مدت زمان انجام کار یا اتمام آن به صورت نقد یا غیر نقد ، می باشد .

مواری چون دستمزد و مزایای هر شغل اعم از مستمر و یا غیر مستمر ، در آمد های غیر نقدی ازمنابعی چون مسکن ، اتومبیل و… ، کلیه پرداخت های صاحبان مشاغل به اشخاص حقیقی غیراز نیرو های شرکت ها تحت عناوین مختلف ، حقوق های دریافتی توسط افراد از اشخاص مقیم در خارج که در ایران نمایندگی و یا شعبه ای ندارند را می توان تحت عنوان منابع مشمول مالیات بر حقوق نام برد .

در مقابل این موارد افرادی نیز هستند که از پرداخت مالیات بر حقوق معاف می شوند . برای نمونه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم . کلیه کارشناسان خارجی اعزامی به ایران با موافقت دولت ، کلیه نیروهای سفارت خانه ها ، کنسولگری ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشور های خارجی ، هزینه های سفر و فوق العاده دریافتی در ارتباط با شغل ، عیدی و یا پاداش آخر سال ، مبالغ پرداختی توسط کارفرما برای درمان نیرو های خود و یا افراد تحت سرپرستی آن ها ، درآمد کلیه نیرو های مسلح کشور ، نیرو های وزارت اطلاعات و جانبازان می توان اشاره کرد .

 

 

مالیات بر درآمد کشاورزان :

براساس ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم کلیه درآمد های حاصل از فعالیت های نظیر کشاورزی ، پرورش دام ، ماهی ، زنبور عسل ، انواع طیور ، پرورش کرم ابریشم ،  احیای زمین  و جنگل ها و باغات درخت در انواع مختلف از پرداخت مالیات معاف هستند .

 

مالیات بر درآمد مشاغل :

برطبق ماده ۹۳ قانون مالیات های مستقیم کلیه درآمد هایی که اشخاص حقیقی از طریغ اشتغال در مشاغلی غیر از موارد مذکور در سایر فصل های این قانون در کشور کسب کنند ، بعد از کسر معافیت های مالیاتی قانونی مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خواهد شد . همچنین درآمد های شرکت های مدنی و فعالیت های مضاربه ای در صورتی که عامل مضاربه شخص حقیقی باشد نیز تحت تأثیر این قانون قرار خواهند گرفت .

 

معافیت های مالیات بر درآمد مشاغل :

در مشارکت های مدنی چه اختیاری یا قهری تمامی شرکاء در نهایت از دو معافیت می توانند استفاده کنند و میزان معافیت بین آن ها بطور مساوی تقسیم می شود و باقی مانده سهم هر شریک به طور جدا مشمول مالیات خواهد شد . شرکائی که حکم زوجیت را دارند تنها از یک معافیت می توانند استفاده کنند و در این مورد معافیت تنها به زوج تعلق می گیرد . حتی در صورت فوت یکی از شرکاء وارث وی از معافیت های مالیاتی سهم او به طریقی که ذکر شد استفاده می کند . معافیت ها بطور برابر بین آن ها تقسیم و از درآمد هر کدام کسر خواهد شد .

 

مالیات بر درآمد اجاره انواع زمین و ساختمان های مسکونی :

براساس ماده ۵۳ از قانون مالیات های مستقیم کلیه درآمد های ناشی از املاکی که به اجاره داده می شوند چه به صورت نقدی یا غیر نقدی پس از کسر ۲۵% از مبلغ کل بابت هزینه ها ، استهلاک ساختمان و تعهد مالک در قبال ملک اجاره داده شده مشمول این قانون برای پرداخت مالیات خواهند شد .

 

مالیات بر درآمد های ناگهانی (اتفاقی) :

کلیه درآمدهای غیر نقدی و نقدی که فرد از طریق انجام معاملات مختلف و یا تحت هر عنوان دیگری از این قبیل دریافت می کند ، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی مطابق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم قرار خواهند گرفت . در این قانون معافیت هایی چون ، تمامی کمک های نقدی و غیر نقدی بلاعوض مؤسسات خیریه و دولتی ، وزارت خانه ها ، شهرداری ها ، (کمک های) نهاد های انقلاب اسلامی به اشخاص حقیقی به غیر از افراد شامل این قانون ، کمک های مالی و غیر مالی اهدا شده به آسیب دیدگان زلزله ، جنگ ، سیل ، آتش سوزی و یا حوادث غیر مترقبه ، جوایز اهدایی توسط دولت برای رونق صادرات ، افزایش تولید و خرید محصولات کشاورزی ، برای تمامی افراد را در نظر گرفته اند .

 

نحوه اعمال مالیات بر درآمد چیست (در ایران):

در بیشتر کشور های جهان از سیستم مالیات بر درآمد تصاعدی استفاده می شود و درآن از درآمد های بالاتر با نرخ های بیشتری مالیات اخذ می شود . در ایران نیز گروه بندی ها و نرخ های متفاوت مالیاتی برای دریافت مالیات بر درآمد به وجود آمده است ، ولی  به دلیل نا متعارف بودن این طبقه بندی ها و عدم شفافیت اطلاعات در بخش های مختلف ، باعث شده تا سازوکار اجرایی برای دریافت مالیات بر درآمد چندان مفید نباشد.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone