شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مالیات فالوور در فضای مجازی

مالیات فالوور در فضای مجازی : امروزه با توجه به گسترش اینترنت پر سرعت در سراسر کشور، تعدد درگاه های ورود به فضای مجازی که تلفن های همراه هوشمند نمونه بارز آن ها بوده و فعالیت پلتفرم های ارتباط جمعی در محدوده مورد نظر که از قضا دارای تنوع و جذابیت های فراوانی هم هستند سبب شده است تا بازار حضور افراد مختلف جامعه در آن ها بسیار داغ باشد .

بسیاری از این سایت یا نرم افزارها نظیر فیسبوک در ابتدا تنها یک جایگاه برای برقراری ارتباط میان افراد یک جامعه کوچک یا به اشتراک گذاری فایل های مختلف بود؛ اما از آنجایی که با افزایش محبوبیت یک پدیده و سرازیر شدن سیل جمعیت به سوی آن خواه ناخواه حضور افراد و مجموعه هایی با هدف کسب درآمد و بهره مندی از پتانسیل مالی کاربران فعال در این پلتفرم ها پررنگ می شود، رفته رفته صاحب امتیازان آن ها نیز نیم نگاهی به جنبه های تجاری اپلیکیشن یا سایت خود پیدا کرده و در کنار ایجاد امکان فعالیت برای همه کاربران، خود نیز به طریقی رسمی (مثلاً فروش اکانت های پریمیوم، پروموت کردن یک محصول یا پخش تبلیغات) به درآمد زایی مشغول شدند .

زمانی که سخن از کسب درآمد در فضای مجازی پیش می آید بسیاری از ما به یاد پیجی اینستاگرامی می افتیم که با فروش محصولاتی فیزیکی (محصولاتی که احتمالاً به صورت حضوری در فروشگاه منتسب به این پیج هم فروخته می شوند) در پی کسب درآمد می باشد .

این در حالیست که یوتوبرهای مطرح با ساخت برنامه ، گیمرهای حرفه ای با انجام بازی آنلاین در توییچ، فعالان حوزه موسیقی با ساخت و به اشتراک گذاری موزیک در ساندکلاود و ده ها مثال دیگر این راه را پیش گرفته و به کسب درآمد مشغولند .

مالیات فالوور در فضای مجازی

در همین رابطه همانطور که همه ما در حداقل یکی از این اپلیکیشین ها دارای حساب کاربری هستیم و به عنوان یک مصرف کننده از محتوای تولید شده استفاده می کنیم، عده فراوانی نیز وجود دارند که با تکیه بر توانایی های خود تعداد دنبال کنندگانی چند صد هزار نفری داشته و بدین واسطه رسانه ای حتی محبوب تر از برخی شبکه های تلوزیونی را اداره می کنند .

وجود فالوورهای بیشتر به معنی کسب درآمد بیشتر برای این افراد است، چرا که مثلاً با درج یک تبلیغ میلیون ها تومان پول به حساب آنان سرازیر می شود . از آنجایی که در این تبادلات مالی سهم دولت ها  نادیده گرفته می شود، کشورهای فراوانی برای این افراد مالیات مشخصی را تعیین می نمایند که طبق آن هر اینفلوئنسر ملزم به پرداخت سهم خود می باشد .

در همین رابطه طبق بخشنامه مورخ ١٩ /۵/ ١۴٠٠موضوع دستورالعمل اجرایی بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر شده است تا همه افرادی که دارای ۵۰۰ هزار فالور و بیشتر هستند (به طور مشخص در اینستاگرام) مشمول به پرداخت مالیات از محل تبلیغات خود می باشند .

نهایتاً گفتنیست که سازمان امور مالیاتی باید طی ۲ ماه بعد از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone