شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مشاغل معاف از مالیات دستگاه کارتخوان

مشاغل معاف از مالیات دستگاه کارتخوان

همانطور که در قسمت قبلی برای شما توضیح داده شد طبق قانون امور مالیاتی، تمامی صاحبان دستگاههای کارتخوان لازم است تا در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کنند و کد اقتصادی خود را دریافت کنند. طبق قانون هیچگونه تفاوت و استثنایی میان کلیه افرادی که در مشاغل آزاد فعالیت دارند وجود ندارد و همگی آنها موظف هستند تا دستگاههای کارتخوان را دریافت کنند و مالیات آن را بپردازند. اما در این میان کسب و کارهایی وجود دارد که از پرداخت مالیات معاف هستند و نیازی به پرداختن مالیات برای دستگاه کارتخوان و یا دستگاه پوز ندارند. برای مثال خیریه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و همینطور آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای آزاد نیاز به پرداخت مالیات ندارند.

استفاده از دستگاه‌ کارتخوان مالیات دارد؟

در سال گذشته به تمام دارندگان دستگاه‌های کارتخوان پیامی تحت عنوان ثبت نام در سایت دارایی و ارسال کارت خوانشان به پرونده فرستاده شد. این موضوع به این معنی نمی‌باشد که دستگاههای کارتخوان مالیات دارد. به صورت کلی تمام تراکنش‌های دستگاههای کارتخوان مشاغل متفاوت به عنوان درآمد در نظر گرفته می‌شود و لازم است تا افراد مالیات آن را بپردازند مگر آنکه تراکنش‌هایی غیر از کسب و کار داشته باشند که باید در اداره دارایی خلاف آن را ثبت کنند. لازم به ذکر است صاحبان کسب و کارهایی که از دستگاههای کارتخوان استفاده می‌کنند اما دستگاه کارتخوان خود را در سامانه دارایی ثبت نکرده‌اند جریمه خواهند شد و علاوه بر مالیاتی که از درآمد آنها باید گرفته شود هزینه‌ای برای مالیات کارتخوان نیز از آنها دریافت می‌شود.

کد مالیات دستگاه کارتخوان چیست؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی گفته شد اداره امور دارایی به طور کلی سیستمی شده است و با استفاده از کد ملی شما تمام اطلاعات شما در اختیار اداره امور دارایی قرار می‌گیرد به همین دلیل ثبت کردن دستگاههای کارتخوان برای افرادی که دارای کسب و کارهایی هستند که از این دستگاهها استفاده می‌کنند سبب می‌شود تا صاحبان این دستگاهها جریمه نشوند. صاحبان کسب و کارها باید بابت درآمد و شغلشان سالانه هزینه‌ای را به عنوان مالیات بر درآمد به اداره امور دارایی بپردازند. افرادی که کد رهگیری ثبت نام در سایت   my.tax.gov.ir را دریافت کرده‌اند مبلغ ۲۰ الی ۲۵ درصد را به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند و هزینه مازاد مالیات را نمی‌پردازند. اما صاحبان کسب و کارهایی که دستگاه‌های کارتخوان خود را در سامانه دارایی ثبت نکرده باشند جریمه می‌شوند و علاوه بر مالیات لازم است تا مبلغی را به عنوان جریمه نیز بپردازند که به عنوان مالیات دستگاه کارتخوان شناخته می‌شود.

افرادی که می‌خواهند دستگاه کارتخوان را برای کسب و کار خود دریافت کنند باید حتماً کد مالیاتی داشته باشند زیرا در صورتی که این کد را نداشته باشند قادر به استفاده از این دستگاه نخواهند بود. اهمیت این کد به این دلیل است که همانند کد ملی هویت درآمد کسب و کار شما می‌باشد و با دریافت این کد تمام اطلاعات تراکنش‌های درآمدی کسب و کار شما در اداره امور دارایی ثبت می‌شود و در دسترس آنها قرار می‌گیرد. با انجام این کار هیچگونه تخلفی در این زمینه انجام نخواهد شد. شما می‌توانید این کد را با ثبت نام در سامانه امور دارایی و درخواست دادن در سایت دریافت کنید که کد ۱۰ رقمی است و با طی کردن مراحل ثبت نام این کد برای شما صادر خواهد شد.

ثبت نام مالیات کارتخوان

برای ثبت نام مالیات کارتخوان لازم است تا در ابتدا وارد سایت my.tax.gov.ir شوید. هنگامی که وارد سایت سامانه موودیان شدید لازم است تا گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک را کلیک کنید. پس از انتخاب کردن این موارد صفحه‌ای برای شما نشان داده می‌شود که توضیحات کامل را در مورد روش ثبت نام در این سامانه برای دستگاه کارتخوان در اختیار شما قرار داده است که مطالعه آن می‌تواند برای شما مفید باشد. توجه داشته باشید هنگامی که شما دستگاه کارتخوان داشته باشید و در این سایت مرحله پیش ثبت نام را انجام ندهید از تمامی معافیت‌ها و برخی از بخشودگی‌های احتمالی و همینطور تمامی تسهیلات محروم می‌شوید به همین دلیل بسیار مهم است تا شما در صورت داشتن دستگاه کارتخوان در این سایت ثبت نام را انجام دهید.

در انتهای صفحه کادر قرمز رنگی وجود دارد که لازم است تا بر روی آن کلیک کنید با کلیک کردن بر روی این گزینه صفحه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که دارای کادرهایی می‌باشد که لازم است تا شما اطلاعات خواسته شده را وارد این کادرها کنید و همینطور از میان گزینه‌های آن نوع مودی یعنی حقیقی، حقوقی، تبعه خارجی و … را انتخاب کنید. پس از انجام این مراحل لازم است تا شما برخی از اطلاعات هویتی مانند شماره ملی و شناسه ملی خود را وارد کنید و در انتها بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید . پس از انجام تمامی این مراحل شما وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در این صفحه لازم است تا بر روی گزینه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید تا بتوانید مراحل بعدی را کامل کنید.

در بخش پیش ثبت نام لازم است تا مراحل پیش رو را طی کنید و نوع ثبت نام خود مانند ثبت نام انفرادی و یا ثبت نام با مشارکت را انتخاب کنید. پس از انجام این مراحل وارد کردن کد پستی محل زندگیتان از مهم‌ترین مواردی می‌باشد که باید انجام دهید و همینطور وارد کردن شماره همراه در کادر مربوط به آن نیز بسیار مهم است تا اطلاعات شما تکمیل شود. هنگامی که تمامی این مراحل را انجام دادید بر روی گزینه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید و اگر پس از گذشت یک هفته داده هایی که وارد کرده‌اید را تایید نکنید پرونده‌ای که ایجاد شده است به صورت اتوماتیک از این سیستم حذف خواهد شد.

هنگامی که شما تمام اطلاعات لازم را که در قسمت‌های قبلی توضیح داده شد وارد کردید، صحت سنجی اطلاعات انجام خواهد شد و در صورتی که اطلاعات شما هرگونه مشکلی داشت با استعلام گرفتن و بررسی مشخص می‌شود و از طریق پیامک به شما خبر داده می‌شود تا آن را اصلاح کنید. هنگامی که شما تمامی این مراحل را طی کنید و بررسی‌های لازم انجام شود که تمامی مراحل درست طی شده است، یک نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک می‌شود و پس از آن مشخص می‌شود که مراحل ثبت نام شما با موفقیت انجام شده است. هنگامی که نام کاربری و رمز عبور به شما داده شد می‌توانید وارد سامانه شوید و فرم‌های سامانه را تکمیل کنید و پس از آن بر روی کلید تایید نهایی کلیک کنید.

چه کسب و کارهایی موظف به استفاده کردن از دستگاه‌های کارتخوان هستند؟

طبق قانونی که در سال ۱۴۰۲ تصویب شد کسب و کارها و مشاغل زیادی مانند  پزشکی، داروسازی، دامپزشکی، دفاتر وکلا، مشاوران حقوقی، مشاور خانواده و همینطور فروشندگان تجهیزات پزشکی باید از پایانه‌های فروشگاهی برای کسب و کار از جمله دستگاه‌های کارتخوان استفاده کنند. جریمه استفاده نکردن از پایانه‌های فروشگاهی مثل دستگاه‌های کارتخوان توسط کسب و کارهای نام برده شده، ۱۰ درصد از مبلغ کل فروش می‌باشد و با توجه به این مشاغل جریمه سنگینی برای آنها به حساب می‌آید زیرا درآمد آنها بالا می‌باشد.

کدام مشاغل مشمول و کدام یک معاف از مالیات دستگاه‌های کارتخوان می‌باشند؟

طبق قانون سازمان امور مالیاتی تمامی صاحبان دستگاههای کارتخوان موظف هستند تا در سامانه امور مالیاتی ثبت نام کنند و کد اقتصادی خود را دریافت کنند. همانطور که در قسمت قبلی برای شما توضیح داده شد در صورتی که این کار را انجام ندهند ممکن است عواقب زیادی داشته باشد و جریمه شوند. این قانون برای تمامی کسب و کارها می‌باشد و هیچ تفاوتی در میان کسب و کارها وجود ندارد و تمامی افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌های متفاوت که در مشاغل آزاد فعالیت می‌کنند و از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند لازم است تا مالیات این دستگاه‌ها را بپردازند.

نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان سال ۱۴۰۲

لازم به ذکر است نحوه محاسبه کردن مبلغ مالیات دستگاههای کارتخوان به صورت جداگانه برای مشاغل وجود ندارد و هزینه پرداختی مبلغ مالیاتی در نظر گرفته می‌شود که دولت برای آن کسب و کار در نظر گرفته است. اما باید گفته شود که این قانون در صورتی برای این مشاغل صدق می‌کند که در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالی دستگاه کارتخوان خود را ثبت کنند. نحوه محاسبه کردن مالیات دستگاه‌های کارتخوان در مشاغل مختلف مانند درآمد مشاغل می‌باشد. مشاغل با توجه به نوع فعالیت تولیدی و بازرگانی که دارند ۱۰ الی ۲۵ درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات می‌پردازند.

نکته‌ای که شما باید توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان از دستگاه‌های کارتخوان برای خرید و معاملات خارج از شغلتان مانند خرید خانه و یا ماشین استفاده نکنید زیرا این هزینه‌ها به طور خودکار همگی به عنوان درآمد شغل شما به حساب می‌آید و شما مجبور به پرداخت مالیات بسیار بیشتری می‌باشید و این مورد می‌تواند به شما ضرر برساند.

فرمول محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان سال ۱۴۰۲

قطعاً می‌دانید که برای درآمد مشاغل مالیاتی از صاحب این مشاغل گرفته می‌شود که برای محاسبه مالیات کارتخوان هم باید از همان فرمول استفاده کرد. مشخص است که بر اساس قانون پایگاههای فروشگاهی تمامی تراکنش‌هایی که با استفاده از دستگاههای کارتخوان انجام شود جز فعالیت‌های شغلی و درآمد شما به حساب می‌آید و لازم است تا شما مالیاتی را برای آن پرداخت کنید.

به صورت کلی نرخ مالیات کارتخوان و دستگاههای پست به صورت زیر می‌باشد :

  • میزان سود تا ۲۰۰ میلیون تومان: نرخ مالیات ۱۵ درصد
  • میزان سود از ۲۰۰ میلیون تومان تا ۴۰۰ میلیون تومان: نرخ مالیات ۲۰ درصد
  • میزان سود بیش از ۴۰۰ میلیون تومان: نرخ مالیات ۲۵ درصد

مالیات ۱۰۰ و ۵۰ میلیون کارتخوان چقدر است؟

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد فرمول محاسبه کردن مالیات دستگاه کارتخوان و فرمول محاسبه کردن مالیات بر درآمد یکی می‌باشد و برای محاسبه هر دوی آنها می‌توانیم از این فرمول کمک بگیریم :

 مالیات کارتخوان= نرخ پلکانی × ( سود= هزینه_درآمد )

باید توجه داشته باشید که مبلغ ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سود به دست آمده از درآمد ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان معاف از مالیات می‌باشد که برای محاسبه آن لازم است این مبلغ را از هر دوی این سودها کم کنیم.

مقادیر نرخ مالیات دستگاه کارتخوان

مقادیر نرخ مالیات برای دستگاه‌های کارتخوان ممکن است براساس قوانین مالیاتی و مقررات مالیاتی محلی و ملی متفاوت باشد. لازم به ذکر است مالیات بر درآمد بر اساس نرخ طبقه‌ای محاسبه می‌شود که با نرخ تصاعدی کلی عادلانه می‌باشد و با افزایش کم سود تغییر چشمگیری پیدا نمی‌کند. اما باید گفته شود که برخی از افراد برای سود تا ۵۰ میلیون تومان از نرخ مالیات ۱۵ درصدی استفاده می‌کنند و از فرمول نرخ تصاعدی کلی کمک می‌گیرند و در چنین شرایطی مالیات سود ۵۰ میلیونی چیزی حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد. اما این مورد در حالی می‌باشد که نرخ تصاعدی طبقه‌ای این رقم چیزی حدود یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان است.

آیا مالیات دستگاه پوز سیار با غیر سیار فرق میکند؟

لازم به ذکر است دستگاه کارتخوان سیار با غیر سیار هیچ تفاوتی ندارد و مانند درگاههای پرداختی اینترنتی توسط سایت‌ها و سامانه‌ها به صورت سالانه محاسبه می‌شود. دریافت کردن کد هنگام ثبت نام برای دستگاه‌های کارتخوان سیار و غیر سیار برای تعیین درست و دقیق درآمد و اطمینان از درست بودن اطلاعات داده شده در اظهارنامه مالیاتی به حساب می‌آید. به همین دلیل پس از ثبت کردن دستگاه کارتخوان و دریافت کد تمامی اطلاعات و تراکنش‌های انجام شده با این دستگاه‌ها در اداره دارایی ثبت می‌شود و تصمیم گیری نهایی بر روی این مبلغ مشخص می‌شود.

نحوه استعلام مالیات کارتخوان

در ابتدا باید گفته شود که برای اینکه بتوانید تمامی دستگاههای کارتخوان که به نام شما در سامانه خدمات قضایی ثبت شده است را مشاهده کنید لازم است تا در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام کنید که با ثبت نام در این سامانه علاوه بر مشاهده تمامی دستگاههای کارتخوان که به نام شما هستند می‌توانید تمامی درگاههای پرداخت الکترونیک که به نام شما ثبت شده است را مشاهده کنید. این روش تنها برای افراد حقیقی می‌باشد که برای انجام آن لازم است تا با وارد شدن به صفحه my.tax.gov.ir بر روی گزینه سایر خدمات مالیاتی کلیک کنید. در این صورت یک منو برای شما باز می‌شود که گزینه استعلام بدهی مالیاتی در آن وجود دارد که شما باید آن را انتخاب کنید تا بتوانید استعلام مالیات دستگاه کارتخوان خود را بگیرید.

ثبت کارتخوان‌های سیار و سیم کارتی

تمامی کارتخوان‌ها در هر نوع بر اساس یک حساب بانکی معرفی می‌شوند و هیچ تفاوتی در رصد راکنش‌های واریزی به این حساب وجود ندارد. انواع کارتخوان‌ها بر اساس کد ملی صاحبان کارتخوان‌های فعال و غیر فعال در سامانه توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی می‌شود و لازم است تا برای کارتخوان‌های خود تعیین تکلیف کنند.

میزان مبلغ مالیات دستگاه کارت خوان چقدر می‌باشد؟

در قسمت قبلی توضیح داده شد که مشاغلی که دارای دستگاه کارتخوان هستند با توجه به شغلشان باید ۱۰ الی ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان مالیات بپردازند. اما باید توجه داشته باشید که در صورتی که دستگاه‌های کارتخوان را در سامانه ثبت نکرده باشند جریمه خواهند شد و علاوه بر این مالیات لازم است تا جریمه آن را نیز بپردازند.

ثبت نکردن دستگاه کارت خوان در سامانه مالیاتی چه عواقبی دارد؟

هنگامی که دستگاه کارتخوان را با استفاده از کد مالیاتی دریافت شده به پرونده خود متصل نکنیم دستگاه کارت خوان به صورت خودکار قطع می‌شود و هیچ تراکنشی با استفاده از آن انجام نمی‌شود. بسیاری از کسب و کارها برای فرار از پرداخت مالیات و دور زدن قانون از روش کارت به کارت و یا دریافت وجه مستقیم به حساب خود استفاده می‌کنند که با توجه به اقدام‌های جدید اداره دارایی تمام وجه واریزی به حساب بانکی شما به عنوان درآمد شما به حساب می‌آید برای آنها مالیات دریافت می‌شود.

چگونه مالیات دستگاه کارتخوان را لغو کنیم؟

برای انجام این کار لازم است تا شما درخواست غیر فعال سازی برای دستگاه‌های کارتخوان را ارسال کنید و برای انجام این کار لازم است تا به سامانه my.tax.gov.irمراجعه کنید و با رفتن به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی قسمت ساماندهی پذیرنده‌های بانکی را کلیک کنید تا بتوانید ت کامل تمامی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را مشاهده کنید. اکنون می‌توانید با انتخاب هر یک از این دستگاه‌ها بر روی گزینه درخواست غیر فعال سازی کلیک کنید و اقدامات لازم را برای لغو مالیات کارتخوان انجام دهید.

کارتخوان بدون مالیات چیست؟

کارتخوان‌های بدون مالیات وعده دروغ فروشنده‌های این دستگاه می‌باشد که مردم را فریب می‌دهند و با تبلیغات گسترده فروش دستگاههای خود را انجام می‌دهند. همانطور که در قسمت‌های قبلی گفته شد تمامی پایانه‌های فروشگاهی مانند دستگاه‌های کارتخوان دارای کد و پرونده می‌باشند و به هیچ عنوان شرایط دور زدن قانون و پرداخت نکردن مالیات وجود ندارد و تمامی تراکنش‌ها در اداره امور دارایی ثبت می‌شود.

عدم ثبت دستگاه کارتخوان برابر با جریمه است؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی برای شما توضیح داده شد در صورتی که شما برای دستگاه کارتخوان خود کد دریافت نکنید و آن را در سایت ثبت نکنید نه تنها باز هم باید مالیات تراکنش‌های خود را پرداخت کنید بلکه به دلیل ثبت نکردن دستگاه خود جریمه نیز خواهید شد. توجه داشته باشید که تمامی صاحبان دستگاه‌های کارتخوان لازم است تا تمام اقدامات لازم را برای ثبت دستگاه خود در سایت انجام دهند و توجه داشته باشند که تحت هیچ عنوان نمی‌شود قانون را دور زد.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone