شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

مشاوره بیمه تامین اجتماعی

مشاوره بیمه تامین اجتماعی

بیمه‌های اجتماعی به سازوکارهایی گفته می‌شوند که وظیفه حمایت از نیروی کار یک کشور در برابر بیماری، از کار افتادگی و بازنشستگی را بر عهده دارند، مشاوره بیمه تامین اجتماعی  حال اینکه ممکن است مثل بیمه نیروهای مسلح به کارمندان لشگری این کشور تعلق گرفته و یا همچون بیمه تأمین اجتماعی به عنوان بیمه‌گری عمومی و غیردولتی وظیفه پوشش اجباری کارگران و حقوق‌بگیران در کنار بیمه اختیاری صاحبان کسب و کارهای مستقل و مشاغل آزاد را برعهده بگیرند .

سازمان تأمین اجتماعی

در همین رابطه سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین بیمه غیردولتی کشور، قریب به ۱۹ میلیون نفر بیمه شده اصلی داشته که حدود ۴ میلیون نفر آن را مستمری بگیران تشکیل می‌دهند . با عنایت به اینکه این جمعیت تنها افرادی با بیمه مستقیم بوده و ممکن است هریک از آنان افرادی را تحت پوشش خود داشته باشند، تخمین زده می‌شود که ۴۲ میلیون نفر از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کندد که به جرأت می توان گفت نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند .

سازمان تأمین اجتماعی بنا بر استاندارهایی که توسط سازمان بین‌المللی کار تنظیم شده است موظف است تا در قِبَل مبلغی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم (بواسطه کارفرما) از افراد تحت پوشش خود دریافت می‌کند خدماتی را به آنان ارائه دهد که از مهمترینشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد .

  • پرداخت مستمری بازنشستگان، از کار افتادگان و بارماندگان
  • پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری به همراه مقرری بیمه بیکاری
  • پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی و
  • کمک هزینه ازدواج و کفن و دفن

تا بدین‌جای کار همه چیز روی کاغذ به طریقی آرمانی پیش می‌رود؛ یعنی مبالغی که به صورت ماهانه پرداخت شده و کمک هزینه یا حقوقی که به وقت نیاز بازگردانده می‌شود! اما مشکل اینجاست که در میان کاغذبازی‌های پیچیده این سازمان، سازوکار یا روندهایی که گاه نکات مبهمی دارند، عدم آشنایی کارفرما یا کارگران از دایره اختیارات و حقوق خود، اقدامات کارفرمایی که از انجام تعهدات خود سر باز زده یا نیروی کاری که درخواستی نابجا از مجموعه تحت امر خود دارد سبب می‌شود تا رسیدگی به اموردشوار شده و در صورت بی‌توجهی به آن افراد ذی‌نفع را به دردسر بیاندازد .

از همین روی بر آن شدیم تا در ادامه با شرح مشاوره بیمه تامین اجتماعی راهکاری برای جلوگیری از چنین رویدادهایی پیش پای مخاطبین خود بگذاریم !

مشاوره بیمه تامین اجتماعی

زمانی که به جلسات مشاوره بیمه تامین اجتماعی نگاه می‌کنیم، به افرادی بر‌می‌خوریک که شناخت کاملی از قوانین کار نداشته و گرفتار معضلی را که فکرش را نمی‌کرده اند شده اند ! این افراد خواستار شرح بخش‌هایی از قوانین تأمین اجتماعی هستند که بتوانند به صورت محکمه پسند و مستدل با این مشکل رویایی کرده و بواسطه تنظیم دادخواستی مطابق قوانین و ضوابط کار از طرح دعوی در دیوان عدالت پیروز بیرون بیایند .

این در حالیست که کارفرمایانی که به دلیل هراس از مشکلات قانونی مالیات و بیمه قراردادهای خود را با خلاء های قانونی بسته یا آن ‌ها را به تعویق می‌اندازند بخش دیگری از مراجعین با جلسات یا مکالمات مشاوره بیمه تامین اجتماعی می‌باشند .

با عنایت به این توضیحات باید گفت که تراز ارقام آرین (سهامی خاص) به عنوان مجموعه‌ای با سابقه بیش از یک دهه فعالیت در عرصه خدمات حسابداری ، حسابرسی،  خدمات مالی و دفاع مالیاتی، به دلیل رابطه تنگاتنگی که با اداره بیمه و تسلیم لیست حقوق و دستمزد یا بیمه کارکنان موکلین خود داشته است ، اینک به یکی از مسلط‌ترین مجموعه های کشور در زمینه مشاوره بیمه تامین اجتماعی تبدیل شده و قادر است تا ساده‌ ، زودبازده و کم هزینه‌ترین راهکارهای قانونی را برای حل مشکلات به وجود آمده به کارفرمایان خود ارائه دهد .

 

خدمات شرکت حسابداری تراز ارقام آرین در مشاوره بیمه

در این بخش با خدمات مجموعه ما در خصوص مشاوره بیمه بیشتر آشنا خواهید شد، با این حال عنایت داشته باشید که در کنار این امور مشاوره‌ای، تراز ارقام آرین قادر به پیشبرد این اهداف به صورت مستقل و تحت قرارداد با کارفرمایان محترم بوده و این راهکارها به منظور رفع مشکلات بین کارفرما و کارگران به صورت حضوری و تلفنی انجام می‌پذیرند .

  • شرح و بسط قوانین و بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی برای کارفرما و ارائه بند و تبصره‌های قانونی که لازم است تا بدانند !
  • آموزش نحوه تنظیم قراردادها ، آیین‌نامه‌های حقوق و دستمزد و همچنین بازرسی دفاتر
  • ارائه توضیحات لازم در خصوص نحوه تنظیم قرارداهای پرسنلی
  • آموزش نحوه نظارت و تنظیم لیست‌های بیمه پرسنل
  • مشاوره در خصوص تنظیم قوانین اداری و حسابرسی در کنار و ارائه راهکار برای انتخاب افرادی واجدالشایط برای تصدی این امور
  • ارائه مشاوره در خصوص نحوه شرکت در جلسات وتنظیم لوایح قانونی
  • مشاوره در خصوص چگونگی تنظیم دفاعیه و حضور در جلسات


وظایف متقابل کارگر و کارفرما

همه ما هم با کارگران و کارمندانی برخورده‌ایم که ادعا می‌کنند کارفرما حق و حقوقشان را نداده و با وی به مشکل برخورده‌اند و هم کارفرمایانی را می‌شناسیم که ادعا می‌کنند کارکنانشان با زیر پا گذاشتن تعهداتشان در ازای وظیفه انجام نداده حقوقی را به صورت قانونی و مجدانه طلب می‌کنند .

چنانچه به شعب مختلف اداره بیمه برویم خواهیم دید که هر دو گروه فوق در آنجا حاضر بوده و اکثر قریب به اتفاق آن‌ها نیز اظهارات قابل دفاعی دارند . با عنایت به اینکه بخش قابل توجهی از این مشکلات به دلیل عدم مشخص بودن مرزهای بین آنان، وظایفشان در قبال یکدیگر و عدم آشنایی با حق و حقوق خودشان به وجود آمده است ، حدود ۳ دهه پیش اصولی تحت عنوان  قانون کار تدوین شد که ایدها و نبایدهای بین کارفرما و کارکانش را مشخص می‌کرد، قوانینی که در ادامه به مهمترین بخش‌های آن‌ اشاره خواهیم کرد :

 

تعهدات کارفرمایان

  • بر اساس ماده ۳۴ قانون کار کارفرما موظف به پرداخت حق السعی (حقوق یا دستمزد ، هزینه مسکن، حق عائله‌مندی، هزینه ایاب و ذهاب، کمک‌های غیرنقدی، کمک هزینه خرید خواروبار، پاداش افزایش تولید و یا سود سالیانه) در ازای کار انجام شده کارکنان به آنان بوده،
  • براساس ماده ۱۴۸ قانون کار این فرد موظف به بیمه کردن کارکنان خود بوده که خودداری از آن با پرداخت جریمه‌های سنگین و پرداخت غرامت به کارکنان همراه است،
  • کارفرما ملزم به حفظ سلامت کارکنان خود می‌باشد که این کار بواسطه حصول اطمینان از ایمنی دستگاه ها ، استاندارد بودن شرایط محیط کار، بهداشت آن و … تحقق می‌یابد ،
  • کارفرما ملزم به رعایت شرایط و ضوابط کار بوده که از مهمترین آن‌ها می توان به رعایت ساعت کاری، عدم کار کشیدن بیش از حد از کارکنان، توجه به سن آنان و وضعیت جسمانی ویژه این افراد (مثلاً باردار بودن آن ها) اشاره کرد ،
  • در صورتی که به دلیل از کارافتادگی ، بازنشستگی، اخراج یا کاهش توانایی‌های فکری و جسمی یک کارگر قرارداد منعقد شده فسخ گردد، کارفرما ملزم به پرداخت حق سنوات به وی می‌باشد و
  • مطالبات معوقه کارگران باید در اتمام کار وی به صورت تمام و کمال پرداخت شده و در صورت فوت وی به وراثش داده شود .

تعهدات کارکنان

  • در صورت بی‌دقتی و سهل انگاری در انجام کار که به وارد شدن خسارتی به کارفرما منجر شود، کارکنان ملزم به پاسخگویی و جبران آن می‌باشند ،
  • امانتداری در خصوص ماشین آلات و سایر دستگاه های تحت اختیار کارکنان، وجوه مادی و اطلاعات مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار بوده،
  • طبق این قوانین کارگر ملزم به انجام کار تحت نظارت کارفرما و همچنین دستورات افراد بالادستی (سرکارگر) می‌باشد و
  • رعایت آیین‌نامه‌های انضباطی محل کار الزامی بوده و سرکشی از آن‌ها با اخراج همراه خواهد بود .
09034915617 whatsapp 02188196080 phone