شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

نحوه محاسبه تعدیل سالانه مالیات حقوق ۱۴۰۳

مالیات حقوق، یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که از درآمد حاصل از کار مشمولین آن، دریافت می‌شود و نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارگران و کارمندان همه ساله در قانون بودجه مربوط به آن سال تعیین و تصویب می‌شود. مالیات حقوق، توسط کارفرما کسر و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می‌شود. کارفرمایان موظف هستند تا پایان هر ماه، مالیات حقوق کارکنان خود را محاسبه و کسر کنند.نرخ مالیات حقوق در نهایت به صورت جدول مالیات حقوق ۱۴۰۳ تهیه و برای استفاده کارفرمایان و کارگران و کارمندان ارائه می‌شود. در ادامه جدول معاف از مالیات حقوق سال ۱۴۰۳ و نیز نرخ مالیات بر درآمد مازاد بر سقف معافیت مالیات بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ارائه شده است.

 

بر اساس قانون بودجه، سقف معافیت مالیات حقوق سال ۱۴۰۳ سالیانه ۱،۴۴۰ میلیون ریال  تعیین شده و درآمد مشمول مالیات ماهانه تا رقم ۱۲ میلیون تومان طبق جدول معاف از مالیات حقوق سال ۱۴۰۳ خواهد بود و درآمد مازاد بر آن به صورت پلکانی و به نسبت درآمد مشمول مالیات می‌شود.

محاسبه مالیات حقوق سال ۱۴۰۳

ابتدا باید درآمد ناخالص خود را محاسبه کنید که شامل حقوق و مزایا می‌شود. و بعد کسورهای قانونی مانند بیمه‌های اجتماعی و سلامت، هزینه‌های حمل و نقل، و سایر کسورها را از درآمد ناخالص کسر کنید. در آخر با توجه به درآمد خالص، می‌توانید درصد مالیات مربوطه را محاسبه کنید.

محاسبه مالیات حقوق بازنشستگان

بر اساس ماده ۹۱ قانون مالیات مستقیم، حقوق بازنشستگی، از جمله درآمد های معاف ازپرداخت مالیات است؛ بنابراین، مالیاتی از حقوق بازنشستگان، کسر نمی گردد و نهاد پرداخت کننده حقوق بازنشستگان، مکلف به کسر و پرداخت مالیات حقوق این قشر به نیابت از آن ها به سازمان امور مالیاتی نیست.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone