شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

نرخ خدمات حسابداری و مالیاتی

نرخ خدمات حسابداری و مالیاتی

نرخ خدمات حسابداری و مالیاتی (حق الزحمه) برای تمامی فعالیت های تجاری دارای اهمیت فراوانی است . ازآنجایی که کوچکترین اشتباه حسابداری در ترکیب با عدم اطلاع از قوانین و مقررات مالیاتی می تواند هزینه های سنگینی را بر شرکت ها تحمیل کند و از طرفی دیگر ارائه اطلاعات درست و به موقع به مدیران در مورد میزان ضرر و زیان شرکت می تواند برای کل مجموعه مفید باشد ؛ تمامی این ها بر اهمیت خدمات حسابداری و مالیاتی و بالطبع نرخ این خدمات تاکید خواهد داشت .

نرخ خدمات حسابداری و مالیاتی

گرچه این خدمات هزینه هایی را برای شرکت ها به بار خواهد آورد ولی مزیت های آن ها به مراتب از میزان پرداختی شرکت ها برای این خدمات بیشتر است و این امتیاز ها هر فعال اقتصادی را ترغیب خواهد کرد تا آز آن ها استفاده کند .

خدمات حسابداری و مالیاتی چیست ؟

خدمات حسابداری مجموعه فعالیت هایی را در بر می گیرد که برطبق استاندارد های حسابداری منتشر شده توسط مراجع معتبر (سازمان حسابرسی) برای ارائه گزارشات مالی ، حسابداری و نشان دادن وضعیت شرکت یا بنگاه به ذینفعان در داخل و خارج از مجموعه انجام می شوند .

در ادامه تنها برخی از این خدمات را معرفی می کنیم

  1. انجام همه امور مربوط به حسابداری شرکت ها
  2. تنظیم دفاتر قانونی و تهیه اظهار نامه های ارزش افزوده و عملکرد
  3. اعزام نیرو های حسابداری دررده های مختلف با توجه به نیاز شرکت ها
  4. پیاده سازی نرم افزار های حسابداری و تبدیل سیستم سنتی حسابداری به مکانیزه
  5. اصلاح یا تعریف سیستم کدینگ حسابداری مکانیزه
  6. تهیه گزارشات مالی کلیه اشخاص و صورت های مالی تلفیقی
  7. مشاوره تخصصی در زمینه های سرمایه گذاری مدیریتی و …
  8. ارائه خدمات حسابرسی به پروژه های عمرانی
  9. انجام انواع بازرسی های مربوطه

همانطور که مشاهده می کنید خدمات حسابداری و مالیاتی بسیار زیاد هستند و همه شرکت ها به صورت یکجا از این خدمات استفاده نخواهند کرد ، در نتیجه هزینه آن ها به همان نسبت کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد .

 

بهای خدمات حسابداری و مالی :

در هر شرکت حجم فعالیت ها و تعداد نیروی کار با توجه به نوع شرکت (خدماتی ، بازرگانی یا پیمانکاری و …) تفاوت خواهد داشت ، در نتیجه بهای خدمات دریافتی توسط شرکت های حسابداری نیز متفاوت خواهد بود . در زمینه خدماتی چون تعیین اظهار نامه های عملکرد و ارزش افزوده به دلیل اینکه این اظهارنامه ها اکثراً با اعتراض از سوی شرکت ها نزد سازمان امور مالیاتی ارسال می شوند ، شرکت های حسابداری را درگیر فرآیند های پیچیده تری خواهند کرد . مثال هایی از این قبیل و ده ها مورد مشابه این واقعیت را منعکس می کنند که شرکت های حسابداری نمی توانند نرخ ثابت و مشخصی را برای خدمات خود تعیین کنند .

مراحل تعیین بهای خدمات حسابداری و مالی:

نرخ این خدمات به طور معمول براساس بهای تمام شده این خدمات در فرآیند حسابداری به اضافه تخمینی از زیان های آتی  ناشی از مسئولیت حسابرسی در اثر انتشار گزارش صادره تعیین می شود .

تعیین قیمت  خدمات در سه مرحله صورت می گیرد :

مرحله اول شامل ارزیابی حسابرس از میزان زیان های احتمالی است که یک ذینفع در اثر استفاده از گزارشات منتشر شده ممکن است متحمل شود .

مرحله دوم باید به گونه ای باشد که منافع ناشی از اجرای خدمات حسابداری با منابع بکار رفته برای حصول این منافع برابری کند و در مرحله سوم حسابرس قیمتی را مشخص می کند تا هزینه های خدمات حسابداری را پوشش دهد . در این مرحله قضاوت حسابرس در تعیین  قیمت نقش مهمی دارد .

 

منفعت اقتصادی حسابرس از طریق حق الزحمه تعیین می شود که با عقد قرار داد با کارفرما می تواند در ازای ارائه خدماتی از آن ها دریافت کند . حسابرسان در تعیین بهای خدمات خود از عوامل مختلفی استفاده می کنند . یکی از این  مبنا ها برای تعیین حق الزحمه حسابرسی مدت کار حسابرس است که متناسب با پیشرفت کار تعیین می شود . بهای خدمات حسابداری ساعتی بر اساس تجربه ، مهارت و میزان مسئولیتی که حسابرس بر عهده دارد متفاوت است .

 

عوامل تعیین کننده نرخ خدمات حسابداری :

  1. محیط فعالیت حسابرس از جهت میزان مسئولیت جهت پاسخگویی به اشخاص ثالث
  2. ویژگی های منحصر به فرد هر قرار داد حسابداری
  3. توجه به صرفه های اقتصادی حاصل از نیروی انسانی متخصص
  4. توجه به صرفه های اقتصادی حاصل از دستیابی به مهارت در رسیدگی به واحد اقتصادی خاص در یک صنعت

 

 نرخ خدمات مالیاتی :

نرخ خدمات مالیاتی عرضه شده توسط شرکت های حسابداری بیشتر بر پایه یک نرخ مصوب از سوی سازمان امور مالیاتی است و در مواردی هم که حجم کار و یا طول دوره انجام خدمات افزایش پیدا می کند نرخ خدمات به همان نسبت زیاد می شود .

خدمات عرضه شده توسط شرکت های حسابداری در دو دسته قرار می گیرند و شرکت های حسابداری نمی توانند مبلغی خارج از این تقسیم بندی تحت عنوان هزینه خدمات مالیاتی از افراد دریافت کنند ، در ادامه می توانید با این خدمات آشنا شوید .

دسته اول خدمات مالیاتی بعد از ثبت یک شرکت :

تمامی شرکت ها باید حداکثر تا دو ماه بعد از ثبت شرکت خود و قبل از انجام هر گونه فعالیت پرونده خود را در سازمان امورمالیاتی تشکیل دهند . به این منظور باید مراحلی چون دریافت کد اقتصادی ، مشخص کردن حوزه مالیاتی شرکت ، تشکیل پرونده ارزش افزوده و دریافت گواهی آن را انجام دهند .

دسته دوم خدمات موردی و کوتاه مدت :

مواردی از قبیل تهیه و تنظیم گزارش های معاملات فصلی به صورت سه ماهه ، لیست حقوق و دستمزد ماهانه و اظهار نامه های ارزش افزوده و عملکرد سالیانه از مهم ترین اقدامات خدمات دوره ای هستند . مواردی مانند ثبت اعتراض و دفاع از پرونده های مالیاتی که در اثر بروز مشکلات مالیاتی ایجاد می شوند در گروه خدمات موردی جای می گیرند .

09034915617 whatsapp 02188196080 phone