شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

چرخه حسابداری چیست

چرخه حسابداری چیست

چرخه حسابداری چیست : اکثر قریب به اتفاق فعالیت‌ هایی که انسان ها در طول روز و به عنوان شغل ثابت خود انجام می دهند برای به دست آوردن پول و کسب در آمد بوده و سلسله اقداماتی که برای بهبود این کسب و کار انجام می شود ، علاوه بر بهبود وضعیت فیزیکی ، عاطفی یا روانی کار ، در راستای افزایش سود حاصل از انجام کار است . با توجه به همین اصل ساده ، اینکه ما بتوانیم با استفاده از ابزارهای گوناگون و روش های مختلف ، وضعیت کنونی کسب و کارمان را ارتقاء بخشیده و بهتر کنیم ، کاری منطقی به نظر رسیده و از اهمیت بالایی برخوردار است ، چرا که « کار نیکو کردن از پر کردن است » .

چرخه حسابداری چیست

در همین رابطه برای این که ما بتوانیم پدیده ای را از جهات مختلفی بهبود بخشیده و آن را از سطح فعلی خود بالاتر ببریم ، در قدم اول نیازمند شناخت جایگاه کنونی آن هستیم و تا زمانی که ندانیم در کجای کار قرار گرفته ایم – همانند گمشده ای در یک مکان دور افتاده که تا زمانی که نداند کجای یک سرزمین قرار گرفته است نمی تواند نقشه خوانی کند – ما نیز نمی توانیم جهت درست را پیدا کرده و در مسیر آن گام برداریم .

با توجه به اینکه در مثل جای مناقشه نیست ، اگر مجموعه فعالیت‌های اقتصادی روزانه خود را به یک جنگ تشبیه کرده و مجموع اعداد ، ارقام و حساب های شرکتمان را به چشم یک تهدید بزرگ بنگریم ، بی تردید نمی توانیم بدون شناسایی از مواضع دشمن با وی درگیر شده و به پیروزی برسیم . به همین دلیل است که نیازمند شناسایی ، کسب اطلاعات و شناخت همه جانبه هماورد خود هستیم تا بتوانیم با فراغ بال بیشتری به استقبال آن برویم ، نقاط ضعف خود را تقویت کرده و از نقاط قوتمان کمک بیشتری بگیریم .

 

حال که دانستیم جمع آوری اطلاعات تا چه حد می تواند راه گشای کار ما بوده و به تعریف راهکاری مناسب و سودمند منتهی شود ، می دانیم که به یک سامانه حسابداری جامع نیاز داریم تا بتواند داده های مورد نظرمان را شناسایی ، آنها را اندازه گیری و ثبت کرده و در نهایت همه صورت های مالی که باید و نباید های فراوانی را به ما نشان می دهند را طبقه بندی کند .

چرخه حسابداری
چرخه حسابداری

و اما چرخه حسابداری چیست ؟ تفاوتی ندارد که ما شرکتی نو پا با تراکنشات مالی کم باشیم یا یک شرکت چند ملیتی با میلیون ‌ها دلار تبادل ارز در طول یک سال ، مسأله ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد این است که جمله عملیات های حسابداری به صورت پیاپی تکرار شده که به این حرکت دوّار ، چرخه حسابداری می گویند . بدیهیست که اگر یک اتفاق به صورت دوره‌ای بیافتد ، به ما اثبات شود که این چرخه محقق شده و در فواصل زمانی معین تکرار می گردد ، می توانیم برای آن برنامه ‌ریزی کرده و طبق خواسته های خود آن را پیش ببریم و یا حتی اگر نتوانیم آن را تغییر دهیم ، خود را آماده مقابله یا همسویی با تغییرات مذکور کنیم .

 

به عنوان مثالی ساده شاید اولین چرخه ای که انسان در طول تاریخ خود با آن آشنا شده و خودش را با آن وفق داده است ، تغییر شب و روز یا تعویض فصول مختلف بوده است . نه تنها انسان نخستین بلکه بشر قرن بیست و یکم نیز قادر به تغییر این پدیده های طبیعی نمی باشد اما پیش بینی هایی که با توجه به تکرارهای منظم آن انجام داده است ، سبب شده تا مشکلات فراوانی که این تغییرات می توانستد در کیفیت زندگی وی به وجود بیاورند را پیشگویی و کنترل کرده و از این تهدیدات ، موقعیت های سودمند فراوانی بسازد . به همین دلیل گفته می شود که در پاسخ به سوال چرخه حسابداری چیست و امور حسابداری شرکت ها نیز با بررسی اتفاقات هر مرحله ، می توانیم فعل و انفعالات بعدیش را پیش بینی کرده ، جلوی ضرر های مالی را گرفته ، سود خود را افزایش داده و نهایتاً از دل تهدیدات ، فرصت هایی استثنایی بیرون بکشیم .

 

در جواب سوال چرخه حسابداری چیست باید بگوییم که این چرخه که در زیر لوای خدمات حسابداری به همه داد و ستد های یک مجموعه و همچنین جریان ورودی و خروجی کالا یا خدمات آن نظارت دارد ، در قدم اول با جمع آوری اطلاعات مالی همراه بوده و در نهایت با تهیه گزارشی جامع که به مراجع داخلی و خارجی یک شرکت یا سازمان ارائه می گردند ، ختم می شود .

در این چرخه که یک شرکت حسابداری معتبر به خوبی قادر به پیاده سازی آن می باشد ، به ترتیب :

 

  1. گردآوری داده های مالی
  2. آنالیز کلیه معاملات و عملیات های مالی
  3. ثبت کلیه فعالیت های مالی در دفتر روزنامه تحت عنوان ورود اطلاعات اولیه
  4. انتقال داده ها از دفتر روزنامه به کل
  5. تهیه تراز آزمایشی به منظور تعیین جایگاه حدودی مجموعه و به دست آوردن شمایی کلی از وضعیت اقتصادی آن
  6. ثبت اصلاحات در دفتر روزنامه و انتقال آن به دفتر کل که ماحصل تراز آزمایشی بوده و با نام اصلاح و تعدیل حساب های دفتر کل شناخته می شود .
  7. تهیه صورت سود و زیان
  8. ثبت در دفتر روزنامه و انتقال آن به دفتر کل به صورت قطعی که آن را بستن حساب های موقت می نامند .
  9. تهیه تراز آزمایشی اختتامی که با توجه به همه متغیرها تهیه شده و می توان برای تصمیم گیری یا تدوین اظهارنامه عملکرد به آن استناد کرد و نهایتاً
  10. تهیه صورت گردش جریان مالی نقد و ترازنامه که خروجی و گزارش پایانی این اقدامات است به ترتیب خودنمایی کرده و به پرسش چرخه حسابداری چیست پاسخ می دهند .

 

 

در پایان لازم به ذکر است که در accounting cycle یا چرخه حسابداری ، اقدامات انجام گرفته در دو زیر گروه طول دوره و پایان دوره مالی محقق می گردند . پس از اینکه پاسخ چرخه حسابداری چیست را گرفتیم ، باید بدانیم که مهمترین هدف از اعمال آن تهیه صُور مالیست که به عنوان چکیده ای از سیستم اطلاعاتی حسابداری به تحقق یکی از مهمترین خواسته های حسابداران منجر می شود .

 

09034915617 whatsapp 02188196080 phone