شرکت حسابداری و خدمات حسابداری

نحوه محاسبه عیدی سال 1402 (مالیات عیدی) شرایط پرداخت

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۲ (مالیات عیدی) شرایط پرداخت

یکی از موارد بسیار مهم در پایان هر سال، نحوه محاسبه و میزان عیدی کارمندان، کارگران و بازنشستگان است. محاسبه عیدی همانند محاسبه میزان حقوق و سنوات از وظایف کارفرمایان محسوب می‌شود. عیدی تعلق گرفته به کارمندان، کارگران و بازنشستگان با یکدیگر متفاوت است و تفاوت آن‌ها به زمان پرداخت، میزان پایه حقوق و مواردی از این قبیل بستگی دارد. به طور کلی میزان حداقل عیدی ۲ برابر پایه حقوق و مقدار حداکثری آن ۳ برابر پایه حقوق است. در ادامه به صورت کامل‌تر به میزان عیدی و نحوه محاسبه آن می‌پردازیم.

میزان عیدی سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

طبق قانون کار مبلغ عیدی برای هر فرد نباید از ۶۰ روز دستمزد آن‌ها کمتر و از ۹۰ روز کارکرد آن‌ها بیشتر باشد. کمترین دستمزد به صورت روزانه برابر با ۱٫۷۶۹٫۴۲۸ ریال در سال ۱۴۰۲ است. ضرب این مبلغ در عدد ۶۰ حداقل عیدی و در عدد ۹۰ حداکثر عیدی را در سال ۱۴۰۲ می‌دهد. با این وجود با داشتن ۱٫۷۶۹٫۴۲۸ ریال دستمزد روزانه شما در سال ۱۴۰۲ حداقل ۱۰۶٫۱۶۵٫۶۸۰ ریال و حداکثر ۱۵٫۹۴۲٫۸۹۰ ریال عیدی دریافت می‌کنید. البته مبلغ نهایی عیدی به مواردی همچون سابقه کار، تجربه، میزان مهارت، عملکرد و وضعیت اقتصادی محل کار بستگی دارد.

فرمول دقیق‌تر محاسبه میزان عیدی به آخرین حقوق دریافتی هر فرد بستگی دارد. به این صورت که حقوق پایه به اضافه سنوات جمع با دو برابر مزایای شغلی می‌شود. روند دقیق‌تر محاسبه عیدی به این صورت است که باید میانگین دریافتی روزانه در طول یک سال کاری را ضرب در روزهای کارکرد کنید. روزهای کارکرد شامل روزهای کاری عادی به اضافه مدت زمان اضافه کاری است و برای محاسبه میانگین دریافتی روزانه باید کل درآمد سالانه را تقسیم برای روزهای کارکرد کنید.

عیدی سال ۱۴۰۲ مشمول چه کسانی می‌شود؟

عیدی برای هر فرد مشغول به کار (کارمندان و کارگران) از روی اول کاری تا عید همان سال محاسبه می‌شود. افرادی چون بازنشستگان، کارگران و کارمندان آزمایشی، کارکنان اخراج شده، کارکنانی که استعفا داده‌اند و کارکنان نیمه وقت، فصلی و ساعتی مشمول دریافت عیدی می‌شوند. طریقه محاسبه عیدی هر یک از این کارکنان با یکدیگر متفاوت است. کارکنان با کارکرد ساعتی، عیدی به مبلغ میانگین ۳ ماهه پایانی کاری خود دریافت می‎کنند. کارکنان اخراج شده یا استعفا داده بر اساس مدت زمان کاری و میزان کارکرد عیدی خواهند داشت.

مالیات عیدی سال ۱۴۰۲ و چگونه کسر آن

طبق قانون مالیات‌های مستقیم مقدار مالیات در سال ۱۴۰۲ برای عیدی ۱۰ درصد مبلغ آن است. کارفرماها موظف هستند مبلغ کسر شده از عیدی را حداکثر تا ده روز بعد از پرداخت عیدی واریز به حساب امور مالیاتی کنند. چنانچه یک کارفرما هستید برای پرداخت مالیات لازم است که فرم اظهارنامه مالیات عیدی را پر کنید و به سازمان مالیاتی تحویل دهید.

زمان پرداخت عیدی سال ۱۴۰۲

عیدی کارکنان باید تا حداکثر یک هفته قبل از شروع سال ۱۴۰۳ به آن‌ها پرداخت شود. به جز در مواردی که طبق قرارداد کاری یا موارد این چنینی زمان دیگری برای پرداخت عیدی تعیین و اعلام شده باشد. چنانچه در زمان اعلام شده عیدی برای کارکنان واریز نشود، می‌توانند با مراجعه به وزارت کار و دیگر سازمان‌های مربوطه از کارفرما خود شکایت کنند. عدم پرداخت عیدی کارکنان، هزینه‌های بسیاری برای کارفرمایان به همراه خواهد داشت.

09034915617 whatsapp 02188196080 phone